Policja i bankowcy łączą siły w walce z cyberprzestępczością

Policja i bankowcy łączą siły w walce z cyberprzestępczością
Fot. stock.adobe.com / Christophe
Wystartowała nowa odsłona największej w Polsce sektorowej kampanii edukacyjnej „Nie pomagaj się okraść. Zobacz, jak chronić swoje pieniądze”. Podczas wspólnej konferencji Związku Banków Polskich i Policji podkreślono, że współpraca obu instytucji łączy działania edukacyjne z operacyjnymi – od budowania świadomości cyberzagrożeń wśród Polaków, po skuteczne blokowanie rachunków przestępców i odzyskiwanie utraconych środków dzięki szybkiej wymianie informacji między bankami a służbami.

– Kampania „Nie pomagaj się okraść” to największa w Polsce sektorowa inicjatywa edukacyjna. Obecnie trwa jej kolejna edycja, której celem jest przypominanie, że każdy z nas ma wpływ na swoje bezpieczeństwo w sieci.

Dlatego stworzyliśmy platformę www.dbamoswoje.pl, gdzie można dowiedzieć się, jak chronić dane, rozpoznawać oszustwa i budować cyberodporność – powiedział dr Tadeusz Białek, prezes Związku Banków Polskich.

Czytaj także: Prezes ZBP o cyberatakach na klientów sektorów bankowych w USA i w Polsce

Nowa edycja kampanii to m.in. spoty telewizyjne, aktywność w mediach społecznościowych, eksperyment społeczny oraz szeroko zakrojone działania edukacyjne.

W ramach projektu przeprowadzono eksperyment z fałszywymi reklamami inwestycyjnymi. W ciągu trzech tygodni tysiące użytkowników popularnego portalu kliknęło w fałszywe banery i deklarowało chęć inwestycji, co pokazuje, jak łatwo nawet świadome osoby mogą ulec internetowym oszustom.

Wspólna odpowiedzialność, wspólne działania operacyjne

Związek Banków Polskich i Policja rozwijają współpracę, która obejmuje zarówno edukację, jak i działania operacyjne. Dzięki wymianie informacji w czasie rzeczywistym między bankami, Centralnym Biurem Zwalczania Cyberprzestępczości (CBZC) oraz prokuraturą, możliwe jest szybkie blokowanie rachunków przestępców, ograniczanie strat klientów i skuteczniejsze ściganie sprawców.

– W 2024 roku CBZC przedstawiło zarzuty 1073 podejrzanym i zatrzymało około 850 osób, z czego ponad 300 trafiło do aresztu.

Tymczasem od stycznia do września 2025 roku liczba zatrzymań już przekroczyła wyniki z całego poprzedniego roku – zatrzymano ponad 850 osób, a zarzuty karne przedstawiono 1010 podejrzanym.

To efekt konsekwentnej i skutecznej współpracy z sektorem finansowym – podkreślił nadinsp. Adam Cieślak, Komendant Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości.

Czytaj także: Nie pomagaj oszustom, chroń swój majątek

Współdziałanie Policji i sektora bankowego pozwala nie tylko reagować szybciej, ale również skutecznie ograniczać straty finansowe. W 2024 roku Policja zabezpieczyła środki finansowe pochodzące z przestępstw oszustwa w wysokości ponad 226 mln zł, z czego odzyskano około 46 mln zł.

Od stycznia do września 2025 roku funkcjonariusze zabezpieczyli już ponad 250 mln zł, a odzyskane środki wyniosły około 35,5 mln zł.

– To konkretne efekty skutecznych działań i coraz lepszej współpracy z sektorem finansowym. Widzimy też wyraźny wzrost liczby zgłoszeń – ofiary przestępstw coraz rzadziej się wstydzą i reagują szybciej.

Hasło tzw. małej kampanii w ramach programu „Bankowcy dla CyberEdukacji”: „Padłeś ofiarą cyberprzestępstwa? Nie wstydź się – zgłoś to!” staje się realnym impulsem do działania – zaznaczyła podinsp. Ewelina Mączkorowska, dyrektor Biura Zwalczania Przestępczości Ekonomicznej Komendy Głównej Policji.

Bankowcy dla CyberEdukacji – wiedza, która chroni przed oszustami

Równolegle, wspólnie z Policją sektor bankowy rozwija inicjatywę edukacyjną „Bankowcy dla CyberEdukacji”, która od kilku lat stanowi fundament działań prewencyjnych ZBP.

Projekt gromadzi ekspertów sektora finansowego, przedstawicieli instytucji publicznych oraz znanych ambasadorów, którzy wspólnie budują świadomość cyberzagrożeń wśród Polaków.

Do tej pory powstało ponad 120 odcinków edukacyjnych, a w kampanii wzięło udział ponad 100 ambasadorów, w tym w 2025 roku Olga Bołądź i Tomasz Oświeciński.

Polacy coraz bardziej świadomi, ale wciąż zbyt rzadko reagują

Według raportu „Postawy Polaków wobec cyberbezpieczeństwa 2025” Polacy coraz lepiej rozpoznają fake newsy i próby oszustw, zaledwie niestety 46 proc. deklaruje, że zgłosiłoby incydent cyberprzestępstwa do banku lub Policji.

Tymczasem najczęściej atakowani jesteśmy w mediach społecznościowych – tam cyberprzestępcy stosują phishing, spoofing oraz fałszywe inwestycje.

Edukacja i zgłaszanie incydentów kluczem do bezpieczeństwa

Związek Banków Polskich i Policja podkreślają, że najskuteczniejszą ochroną przed cyberprzestępczością jest świadomość zagrożeń i szybka reakcja.

Każde zgłoszenie, każda zablokowana transakcja i każda inicjatywa edukacyjna wzmacniają wspólny system bezpieczeństwa finansowego Polaków.

Tylko poprzez współdziałanie – instytucji, sektora bankowego i samych użytkowników – możliwe jest realne ograniczanie strat i budowanie odporności na cyberataki.

Źródło: BANK.pl