Polacy na e-zakupach korzystają z finansowania zewnętrznego; raport Santander Consumer Banku
Najczęściej tę opcję wybierały osoby w wieku 30-39 lat (31 proc.) oraz z wykształceniem wyższym – 23 proc. badanych. Co ciekawe, 35 proc. respondentów, którzy mieli okazję wypróbować finansowanie zewnętrzne w e-commerce zarabia 7000 zł netto lub więcej.
Najrzadziej z tego rozwiązania korzystały osoby młode w wieku 18-29 lat oraz te w przedziale 60-69 lat. Ponad połowa respondentów, która miała okazję wspomóc się finansowaniem zewnętrznym przy zakupach online wybierała kredyt ratalny. Na drugim miejscu znalazł się kredyt w karcie kredytowej – 41 proc. Rzadziej ankietowani w tym celu wybierali internetowy limit odnawialny (5 proc.) czy kredyt gotówkowy (2 proc.).
Polacy lubią zakupy na raty
Jak wynika z badania „Polaków Portfel Własny: Polacy na e-zakupach 2022” w obecnej sytuacji gospodarczo-ekonomicznej co siódmy badany byłby skłonny sięgnąć po finansowanie zewnętrzne w przypadku większego wydatku niż w przeszłości (14 proc.). W tym celu Polacy najchętniej sięgnęliby po kredyt ratalny (31 proc). Na drugim miejscu znalazł się kredyt gotówkowy – 16 proc., a na trzecim kredyt w karcie kredytowej (14 proc.).
– W czasie rosnącej inflacji Polacy coraz ostrożniej podchodzą do wydatków. Często nie mają jednak świadomości, że pomóc im mogą produkty oferowane przez banki. Dobrym pomysłem jest skorzystanie np. z karty ratalnej, która umożliwia zakup danego towaru i jego spłatę co miesiąc w stałych, równych ratach. Dzięki niej nie musimy wydawać jednorazowo dużej sumy pieniędzy i pozostawiamy środki w domowym budżecie. Zachęcamy także do skorzystania z naszego promocyjnego oprocentowania rachunku oszczędnościowego z 7,50 proc. na nowe środki do 200 000 zł. To dobra opcja dla osób, które chcą ograniczyć skutki związane z inflacją i np. z różnych powodów obawiają się inwestować pieniądze – mówi Patryk Perliński, Dyrektor Departamentu Sprzedaży i Relacji z Klientami Biznesowymi z Santander Consumer Banku.
Porównanie cen najważniejszą kwestią podczas zakupów online
Które elementy są dla Polaków najbardziej istotne w zakupach przez internet? Dla połowy badanych jest to możliwość porównania cen i znalezienie produktu w tej najbardziej korzystnej (50 proc.). Niewiele mniej, bo 49 proc. wskazało różne opcje dostawy towaru takie jak kurier, automat paczkowy czy odbiór w sklepie stacjonarnym. Popularnymi odpowiedziami były również szeroki asortyment produktów (40 proc.) oraz pozytywne opinie innych użytkowników (39 proc.). Dla co czwartej osoby istotny był także łatwy proces zwrotu towarów.
Czytaj także: W sklepach internetowych najchętniej płacimy BLIKIEM >>>
– Z badania wynika, że zarówno kobiety, jak i mężczyźni cenią sobie możliwość porównania cen produktów podczas zakupów online (około 50 proc. w obu grupach). Ponadto jest to najważniejsza kwestia dla osób najmłodszych w wieku 18-29 lat (41 proc.). Dla porównania seniorzy powyżej 70 roku życia najbardziej cenią sobie różne opcje dostawy towaru takie jak kurier, automat paczkowy czy odbiór w sklepie stacjonarnym – tak odpowiedziało 56 proc. respondentów z tej grupy. Podobnie wybrała połowa osób z dużych miast powyżej 250 tys. mieszkańców. Natomiast respondenci mieszkający na wsi najbardziej cenią sobie możliwość porównania cen. Co ciekawe, jest to także najchętniej wybierana odpowiedź przez osoby zarabiające najwięcej, od 7000 zł netto w górę – udzieliło jej 61 proc. ankietowanych z tej grupy. Z kolei badani zarabiający najmniej, poniżej 2000 zł netto, najczęściej wybierali różne opcje dostawy towaru takie jak kurier, automat paczkowy czy odbiór w sklepie stacjonarnym (65 proc.) – mówi Patryk Perliński z Santander Consumer Banku.