Polacy mniej zainteresowani korzystaniem z internetowych usług abonamentowych
Blue Media analizuje korzystanie z usług subskrypcyjnych od 2017 roku. Do tej pory usługi internetowe zyskiwały na popularności wśród Polaków.
Po raz pierwszy jednak widoczny jest spadek. Aktualnie 45 proc. badanych nie korzysta z żadnej internetowej usługi abonamentowej. To spadek o 4 p.p. w stosunku do poprzedniego roku.
Jakie usługi przetrwały w abonamencie?
Na przestrzeni roku spadło zainteresowanie grami online, dostępem do prasy, korzystaniem z oryginalnego oprogramowania biurowego czy rozszerzonych wersji aplikacji sportowych.
Niesłabnącą popularnością cieszą się natomiast serwisy oferujące dostęp do filmów i seriali ‒ tu nieznacznie wzrosła liczba subskrybentów. Podobne zmiany odnotowały serwisy z muzyką oraz platformy e-learningowe. Te ostatnie podwoiły swój udział z 3 do 6 proc.
Spadek nie dotyczy tylko subskrypcji online.
O 8 p.p., w stosunku do zeszłego roku, wzrosła też liczba Polaków, którzy deklarują, że nie korzystają z żadnej nieinternetowej usługi abonamentowej.
Wśród badanych usług największą popularnością cieszy się opieka medyczna (11 proc. badanych).
Na drugim miejscu ex aequo są takie usługi, jak: catering dostarczany do domu, prasa tradycyjna oraz wstęp do klubu fitness – wszystkie z udziałem po 6 proc.
‒ Wahania popularności nie powinny niepokoić. W większości przebadanych kategorii wyniki są zbliżone do ubiegłorocznych i drobne różnice mogą być następstwem niepewności pomiaru.
Na uwagę zasługuje jednak pytanie o to, czy respondent korzysta z internetowych usług subskrypcyjnych, gdzie ewidentnie przybyło osób, które twierdzą że nie ‒ z 41 do 46 proc.
Będziemy się bacznie przyglądać wynikom w przyszłym roku, bo dopiero wtedy przekonamy się, czy spadek był tzw. wypadkiem przy pracy czy może jednak odwróceniem trendu ‒ zauważa Sylwia Frydel, Business Development Director w Blue Media.
Czytaj także: Pandemia zmieniła usługi subskrypcyjne; już nie tylko rozrywka, ale też abonamenty medyczne
Wygoda korzystania i chłodna kalkulacja
Najważniejszym czynnikiem decydującym o wyborze usług w modelu subskrypcyjnym jest wygoda, na którą wskazuje ponad połowa badanych. W dalszej kolejności istotne są: bliska wygodzie łatwość korzystania oraz fakt, iż są one tańsze od jednorazowych płatności. Te trzy cechy usług abonamentowych były wyraźnie częściej wskazywane w porównaniu do roku ubiegłego.
Z kolei, w stosunku do zeszłorocznego badania, na znaczeniu straciło poczucie pewnej wyjątkowości i ograniczonej dostępności usług subskrypcyjnych.
‒ Można założyć, że usługi kupowane w modelu subskrypcyjnym stają się dostępne również w innych formach. Być może to właśnie jest kluczem do zrozumienia mniejszej liczby respondentów korzystających z usług abonamentowych online ‒ mówi Marcin Szczur, Deputy Head of Sales w Blue Media.
Wygodę doceniają przede wszystkim kobiety i osoby ze starszych grup wiekowych oraz mieszkańcy największych miast.
Z kolei łatwość korzystania szczególnie cenią sobie panowie, osoby starsze oraz mieszkańcy wsi i mniejszych miast.
Korzystniejsza cena ma dużo większe znaczenie dla kobiet i starszych grup wiekowych.
Czytaj także: Rezygnacja z subskrypcji na karcie kredytowej nie jest łatwa, ale możliwa
Płatność za subskrypcje
Z roku na rok systematycznie spada liczba osób dokonujących opłat subskrypcyjnych za pomocą przelewów wykonywanych samodzielnie ‒ choć nadal to najpopularniejsza metoda ‒ płaci nią co trzeci badany (35 proc.).
Odwrotny trend uwidacznia się w wykorzystaniu w tym celu karty kredytowej, BLIK-a oraz Google Pay.
Badanie „Finanse Polaków w czasach postpandemicznych” przeprowadzono w czerwcu 2022 na reprezentatywnej próbie ogólnopolskiej 1059 osób.