Polacy mają niedostateczną wiedzę ekonomiczną

– Jesteśmy optymistami, jeżeli chodzi o naszą wiedzę finansową i to w zasadzie dotyczącą każdego obszaru. Miałam przyjemność, podczas konferencji Roku Edukacji Ekonomicznej, prezentować wybrane wyniki z 12 badań, które zrealizowaliśmy.
Badania, które m.in. miały na celu określić, jak Polacy postrzegają swoje kompetencje finansowe, a jakie one faktycznie są. Uderzające jest przeszacowanie naszych kompetencji. Polakom się wydaje, że mają co najmniej podstawową wiedzę, a tak naprawdę jej nie mają – powiedziała dr hab. Katarzyna Sekścińska, psycholog biznesu i ekonomistka z Uniwersytetu Warszawskiego, w rozmowie z ISBnews.TV.
Czytaj także: Powstanie Krajowe Centrum Edukacji Ekonomicznej
Niemal połowa kredytobiorców, nie ma pojęcia co robi
Najbardziej niepokojącym wynikiem jest to, że 77% młodych dorosłych odpowiada, że istnieje instytucja w tym kraju, która zwraca środki w przypadku strat na rynku kapitałowym.
Ekspertka przywołała również dane dotyczące kredytów. Ok. 86% Polaków deklaruje, że ma podstawową wiedzę na temat zaciągania zobowiązań finansowych i ich spłacania. Jednocześnie 60% badanych mówi, że ma jakieś doświadczenia kredytowe i pożyczkowe. Natomiast kiedy zderzy się to z rzeczywistością, okazuje się, że tylko 36% respondentów rzeczywiście ma podstawową wiedzę dotyczącą kredytów.
– Niemal połowa z nas, niemal połowa kredytobiorców, nie ma pojęcia co robi, kiedy bierze pożyczkę lub kredyt. I nie rozumie konsekwencji – dodała.
Jak twierdzi dr hab. Katarzyna Sekścińska, edukacja ekonomiczna powinna być ustawiczna, od najmłodszych lat do możliwie najpóźniejszego etapu, ponieważ o ile ekonomia, podstawowe prawa ekonomiczne są stałe, to sytuacja rynkowa, kontekst oraz same oferty nieustannie się zmieniają. Cały czas tę wiedzę należy aktualizować.