Polacy liderami bankowości mobilnej w Europie – wynika z badania ING
Choć Polacy nieznacznie rzadziej niż mieszkańcy Europy posiadają urządzenia mobilne, to równocześnie aktywniej od innych używają ich do wykonywania operacji bankowych. Dwie trzecie (65%) posiadaczy urządzeń mobilnych w Polsce deklaruje, że skorzystało chociaż raz z bankowości mobilnej. Pod tym względem Polacy wyprzedzają mieszkańców wszystkich europejskich krajów, które wzięły udział w badaniu m.in. Niemcy (38%), Francja (57%), Wielka Brytania (57%) czy Hiszpania (64%). Bardziej aktywni od Polaków okazali się tylko Turcy (80%).
Posiadacze urządzeń mobilnych w Polsce używają ich przede wszystkim do sprawdzania stanu konta lub historii transakcji (65%). Ponad połowa opłaca za ich pomocą rachunki (51%), a 44% wykonuje przelew między własnymi kontami. Co trzecia osoba wysyła za pomocą urządzenia mobilnego pieniądze krewnym lub znajomym (34%), a co czwarta szuka najbliższego bankomatu lub oddziału (26%).
Po raz kolejny potwierdza się, że Polacy należą do najnowocześniejszych społeczeństw w Europie jeśli chodzi o adopcję nowych rozwiązań w finansach osobistych. Smartfon stał się prawdziwym mobilnym centrum dowodzenia pieniędzmi Polaków. Za jego pomocą sprawdzamy stan konta i historię transakcji, opłacamy rachunki i dokonujemy innych przelewów.
Skąd taki entuzjazm Polaków do korzystania z nowych technologii w finansach? Duża w tym zasługa faktu, że Polska stosunkowo niedawno dołączyła do grona państw rozwiniętych. Paradoksalnie dzięki temu polski sektor bankowy mógł przeskoczyć pewne archaiczne już rozwiązania stosowane na zachodzie i od dawna proponuje klientom innowacyjne na skalę światową produkty i usługi. Dlatego dla Polaków takie usługi jak bankowość mobilna czy płatności zbliżeniowe są zupełnie oczywiste i naturalne – mówi Karol Pogorzelski, ekonomista ING Banku Śląskiego.
Zarówno Polacy, jak i mieszkańcy innych państw biorących udział w badaniu, jako główny powód dla którego zaczęli korzystać z bankowości mobilnej wymieniają wygodę (53%). Na kolejnych miejscach wskazują fakt, że ich bank zaczął oferować tą usługę (13%) lub sami zaczęli korzystać z urządzenia obsługującego bankowość mobilną (13%). Wśród przyczyn niekorzystania z bankowości mobilnej Polacy najczęściej wskazują na brak zaufania do zabezpieczeń (54%), ale także brak potrzeby (22%) lub zbyt skomplikowane rozwiązania (12%).
Finansowy Barometr ING to cykliczne badanie Grupy ING, badające zachowania i postawy konsumentów wobec zagadnień finansowych w Polsce i na świecie. Badanie zostało przeprowadzone w lutym 2017 r. w 13 krajach: Polska, Austria, Belgia, Czechy, Francja, Hiszpania, Holandia, Luksemburg, Niemcy, Rumunia, Turcja, Wielka Brytania, Włochy. W badaniu wzięło udział 12 662 respondentów, w tym 1004 z Polski.