Podczas zakupów w sieci ponad połowa Polaków zapomina o cyberbezpieczeństwie

Podczas zakupów w sieci ponad połowa Polaków zapomina o cyberbezpieczeństwie
Fot. stock.adobe.com / Elnur
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Według danych zebranych przez Santander Consumer Bank, 87 proc. Polaków korzysta z Internetu, a 71 proc. robi to codziennie. Liderami w łączeniu się z wirtualnym światem na co dzień są dwudziesto- i trzydziestolatkowie.

Nie do końca przekłada się to jednak na zapewnienie sobie bezpieczeństwa na e-zakupach.

Prawie 90% Polaków korzysta z Internetu

Jak wykazało najnowsze badanie Santander Consumer Banku, już niemal 90 proc. Polaków korzysta z Internetu, a przeważająca część robi to codziennie.

Bycie stale dostępnym w Internecie to domena absolwentów uczelni wyższych (…) i mieszkających w dużych miastach

W tej drugiej grupie dominują dwudziesto- i trzydziestolatkowie (kolejno 91 i 90 proc.), jednak wysoko znalazły się również inne grupy wiekowe. Zaskakują seniorzy powyżej sześćdziesiątego roku życia, codziennie z siecią łączy się już co drugi z nich (42 proc.).

Bycie stale dostępnym w Internecie to domena absolwentów uczelni wyższych (91 proc. w porównaniu z 51 proc. respondentów z wykształceniem podstawowym lub zawodowym) i mieszkających w dużych miastach jak Warszawa, Gdańsk czy Kraków (84 proc. w zestawieniu z 66 proc. mieszkańców wsi).

Jak się okazuje, istnieje również korelacja pomiędzy aktywnością w sieci, a poziomem wynagrodzenia. Codziennie korzysta z niej aż 90 proc. zarabiających 7000 zł i więcej na rękę i tylko 47 proc. ankietowanych z pensją nieprzekraczającą 2000 zł miesięcznie.

Czytaj także: Klienci Santander Consumer Bank łatwiej sfinansują e-zakupy za pomocą kredytu celowego

Aktywność w sieci a styl życia

‒ Te różnice wiążą się najczęściej ze stylem życia. Osoby z wyższym wykształceniem najczęściej wykonują pracę biurową, w której mają swobodny dostęp do Internetu i często muszą z niego korzystać na co dzień, wykonując swoje obowiązki.

Podobnie ludzie, którzy mieszkają w dużych miastach często zajmują się zawodowo rzeczami, które wymuszają od nich codzienny kontakt z siecią.

W większych ośrodkach dzieje się też więcej rzeczy, dlatego ich mieszkańcy mogą czuć większą potrzebę „bycia na bieżąco” niż osoby mieszkające na wsi – mówi Ewelina Krzynowy, Dyrektor ds. Sprzedaży Internetowej z Santander Consumer Banku.

Czytaj także: Nowa podstępna metoda cyberataku z użyciem kodu QR

Często korzystamy z e-commerce, ale zaniedbujemy cyberbezpieczeństwo

Zapytani o to, w jaki sposób dbają o swoje bezpieczeństwo na e-zakupach Polacy często odpowiadali, że w ogóle nie zastanawiają się nad tą kwestią (15 proc.).

Jednocześnie tylko połowa ankietowanych w badaniu Santander Consumer Banku przyznała, że weryfikuje sklep internetowy pod względem wiarygodności przed zrobieniem w nim zakupów (54 proc.). Korespondencję ze sprzedawcą i dowód zakupu zachowuje niewiele więcej, bo jedynie 59 proc. respondentów.

Mniej niż połowa Polaków dokładnie sprawdza dane do przelewu przed przesłaniem pieniędzy (45 proc.)

– Takie zachowanie daje pole do popisu oszustom. Tak częste korzystanie z Internetu, jakie deklaruje większość badanych, powinno nieść za sobą większą świadomość cyberzagrożeń, których można doświadczyć również podczas zakupów w sklepie internetowym.

Im szybciej to zrozumiemy, tym lepiej dla naszego bezpieczeństwa – ostrzega Patryk Perliński, Dyrektor Departamentu Sprzedaży i Relacji z Klientami Biznesowymi z Santander Consumer Banku.

Jak wynika z badania Santander Consumer Banku, mniej niż połowa Polaków dokładnie sprawdza dane do przelewu przed przesłaniem pieniędzy (45 proc.) i korzysta z zaufanego połączenia (31 proc.) podczas kupowania w kanale online. Nie są u nas też popularne rozwiązania takie jak ubezpieczenia zakupów robionych w sieci. Korzysta z nich jedynie co dziesiąty Polak (10 proc.).

Czytaj także: Black Friday: plaga fałszywych sklepów ‒ jak nie dać się oszukać?


Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów w ankiecie telefonicznej, przeprowadzonej przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w styczniu 2022 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1001.

Źródło: Santander Consumer Bank / SCB