Pocztowe biznes-trendy 2022: sektor bankowy z największym udziałem w wolumenie
Tradycyjna korespondencja papierowa, choć coraz częściej wypierana przez komunikację elektroniczną, wciąż ma kluczowe znaczenie dla wielu obszarów gospodarki.
– Zgromadzone przez nas dane pokazują, że w 2022 roku analogowe formy komunikacji były najchętniej wykorzystywane przez sektor bankowo-finansowy. W naszej strukturze sprzedaży branża obejmująca banki czy firmy ubezpieczeniowe, zajęła bowiem pierwsze miejsce i odpowiadała za blisko 27 proc. liczby wszystkich naszych zleceń. W tym przypadku pozycja lidera nie zmienia się od lat, co wynika ze specyfiki działalności.
Podobnie jest w przypadku sektora telekomunikacyjnego, zajmującego drugą lokatę z wynikiem 17 proc. oraz energetycznego i windykacyjnego, znajdujących się na trzecim miejscu ex aequo z 11-proc. udziałem w wolumenie – mówi Janusz Konopka, prezes Zarządu Speedmail.
Czytaj także: Poczta Polska wygrała przetarg na obsługę administracji skarbowej w całej Polsce
Samorządy z coraz większym udziałem w wolumenie niezależnych operatorów pocztowych
Drastyczne podwyżki cen dały się we znaki nie tylko firmom, ale także samorządowym kasom. Administracja publiczna, jako jeden z większych nadawców tradycyjnej korespondencji, mocno odczuła nie tylko wyższe rachunki za prąd czy gaz, ale także zmianę cennika Poczty Polskiej, bo ta w roku 2022 podniosła ceny aż dwukrotnie. Sposobem na oszczędności okazał się wybór niezależnego operatora pocztowego.
– Dane za ostatnie 12 miesięcy jednoznacznie wskazują, że coraz więcej jednostek samorządowych i spółek miejskich jest otwartych na współpracę z operatorem prywatnym.
Udział JST w strukturze naszej sprzedaży rośnie nieustannie. W 2020 wynosił 6,7 proc., w 2021 – 7,4 proc., a w 2022 już 8,7 proc. – komentuje Janusz Konopka.
Wzrosty obserwujemy także w przypadku szeroko pojętego e-commerce. W tym sektorze Speedmail odnotował w 2022 podwojenie sprzedaży – z 1,8 proc. do 3,5 proc. rok do roku. Zmiana wynika z rozwoju usług świadczonych przez spółkę dla tego segmentu rynku.
Czytaj także: Postępowania windykacyjne napędzają obroty operatorów pocztowych
Firmy windykacyjne i energetyczne od lat w czołówce nadawców
Firmy energetyczne oraz te zajmujące się odzyskiwaniem należności, mimo że nie są największymi nadawcami dla Spółki, to od lat utrzymują podobny udział w strukturze sprzedaży – tj. od 10 proc. w 2020 do 11 proc. w 2022 – i nie wykazują większych wahań, a ich stabilność wpływa na kształt całego rynku pocztowego.
W przypadku windykacji nie bez znaczenia pozostaje także wciąż postępujący kryzys gospodarczy oraz coraz większa skłonność Polaków do niepłacenia rachunków w terminie czy zaciągania długów.
– W przypadku postępowania windykacyjnego papierowa korespondencja zdecydowanie potwierdza swoją wartość. Listowne monity podnoszą wiarygodność wysyłającego i nadają sprawie większą wagę. Co więcej, drukowana forma sprawia, że wysłany list nabiera mocy dokumentu, który może być wykorzystany w dalszym postępowaniu. Wiarygodność i skuteczność tej formy doręczeń doceniają nie tylko firmy zajmujące się zarządzaniem należnościami.
Z korespondencji tego typu równie chętnie korzystają firmy energetyczne, chcące skutecznie dochodzić w ten sposób terminowego płacenia rachunków – dodaje Janusz Konopka.
Polacy chcą być EKO – telekomunikacja stawia na e-faktury
Rok 2022 w niektórych sektorach przyniósł spadki. Wśród nich jest telekomunikacja, która jeszcze w 2021 odpowiadała za 19 proc. sprzedaży Speedmail. Obecnie jest to już 17 proc., co wynika z polityki zrównoważonego rozwoju i konsekwentnego odchodzenia od papierowych faktur. Firmy telekomunikacyjne mają tę możliwość, ponieważ w przypadku rachunków, które stanowią lwią część wysyłek, nie są w żaden sposób zobowiązane do korzystania z tradycyjnej drogi korespondencji.
– Systematyczne zmniejszanie się wolumenu przesyłek obserwujemy również w branży wydawniczej (z 5 proc. w 2021 roku do 3 proc. w 2022), którą szczególnie mocno dotknęły rynkowe perturbacje i postępująca cyfryzacja – podkreśla Janusz Konopka.
Czytaj także: Bankowość i Finanse | Technologie | Handel w niedzielę – pomogą nowoczesne rozwiązania?