Poczta Polska: od 1 maja kody kreskowe zamiast znaczków na listach poleconych
Od 1 maja 2021 r. klienci indywidualni będą mogli korzystać z nowego rozwiązania, eliminującego znaczki pocztowe jako formę opłaty za nadanie listów poleconych w obrocie krajowym i zagranicznym.
Wystarczy, że klient wypełni potwierdzenie nadania i przekaże przesyłkę pracownikowi Poczty
Zastąpią je nalepki z kodem kreskowym, które przy nadawaniu takiej korespondencji zostaną umieszczone na przesyłce w polu opłaty pocztowej.
Tylko potwierdzenie nadania
Rozwiązanie to ujednolici sposób opłaty za wszystkie przesyłki rejestrowane, listy polecone nie będą miały naklejanych znaczków, analogicznie jak obecnie paczki, czy przesyłki kurierskie. Wystarczy, że klient wypełni potwierdzenie nadania i przekaże przesyłkę pracownikowi Poczty.
Poczta Polska wprowadza standaryzację opłat dla przesyłek listowych rejestrowanych, zarówno w obrocie krajowym, jak i zagranicznym
Potwierdzenie wniesienia opłaty za list będzie nanoszone przez pracownika Poczty Polskiej na dedykowanej nalepce R. To nowoczesne rozwiązanie, stosowane przez wielu zagranicznych operatorów, m.in. Niemcy, Francję, Słowację, Belgię, Holandię, Hiszpanię, Szwajcarię czy Węgry, będzie wygodne dla klientów i proste w obsłudze dla pracowników placówek pocztowych.
‒ Poczta Polska unowocześnia się, wprowadza standaryzację opłat dla przesyłek listowych rejestrowanych, zarówno w obrocie krajowym, jak i zagranicznym. To kierunek zmian stosowany z powodzeniem u innych operatorów europejskich, który bardzo poprawia jakość obsługi klientów.
Tradycyjny znaczek na liście poleconym doskonale zastąpi naklejka z kodem kreskowym, to nowoczesne i wygodne rozwiązanie – mówi Andrzej Bodziony, wiceprezes zarządu Poczty Polskiej.
Czytaj także: Amazon.pl wystartował: Poczta Polska zapowiada rozwój współpracy
E-znaczki bez zmian
Poczta Polska wprowadziła w maju ubiegłego roku zmiany do regulaminu świadczenia usług powszechnych, miały one obowiązywać od 1 lutego 2021 roku. Przewidziano zatem ośmiomiesięczny okres przejściowy między publikacją pierwszej informacji o planowanej zmianie, a terminem jej wprowadzenia.
Zmiana nie dotyczy klientów, którzy mają zawartą z Pocztą Polską S.A. pisemną umowę
Jednak wychodząc naprzeciw oczekiwaniom swoich klientów Poczta Polska wydłużyła termin wprowadzenia planowanej zmiany na 1 maja 2021 r., w celu umożliwienia wykorzystania wcześniej zakupionych znaczków.
Dzięki temu okres w jakim klienci mogą wykorzystywać zapasy znaczków pocztowych został wydłużony o kolejne trzy miesiące. Klienci zakupione wcześniej znaczki po 1 maja br. będą mogli wykorzystać do opłacenia listów zwykłych i kartek pocztowych.
Potwierdzenie opłacenia przesyłek poleconych krajowych i zagranicznych w postaci e-znaczka pozostaje bez zmian
Zmiana w zakresie modyfikacji sposobu potwierdzania opłacenia listów poleconych w obrocie krajowym i zagranicznym nie dotyczy klientów, którzy mają zawartą z Pocztą Polską S.A. pisemną umowę.
Także potwierdzenie opłacenia przesyłek poleconych krajowych i zagranicznych w postaci e-znaczka pozostaje bez zmian. Nie będzie jednak możliwości dokonania ewentualnej dopłaty w formie znaczków obiegowych. W przypadku gdy opłata za daną przesyłkę będzie niepełna (niższa niż wynika z cennika) klient powinien zakupić właściwy e-znaczek albo list polecony opłacić przy okienku pocztowym.
Znaczki pocztowe nadal będzie można wykorzystywać do opłacenia przesyłek listowych nierejestrowanych oraz do celów kolekcjonerskich.
Czytaj także: Poczta Polska: zainteresowanie usługami online wzrosło o 40 proc. w 2020 roku
Znaczki? – dla filatelistów
Poczta Polska wydaje zarówno znaczki obiegowe, w milionowych nakładach, jak też znaczki okolicznościowe, w nakładach mniejszych.
Dzięki współpracy z artystami grafikami znaczki cieszą się dużym uznaniem kolekcjonerów w kraju i na świecie. Tworzone dla miłośników filatelistyki emisje przybierają często formę arkusza, czy bloku.
Kolekcjonowanie znaczków pocztowych może być ciekawym hobby, ale przez filatelistów na świecie jest również traktowane jako lokata kapitału, bo nierzadko sprzedaż unikatowych kolekcji może przełożyć się na zyski finansowe.
Czytaj także: Strategia Banku Pocztowego: ROE powyżej 6,5 proc. i 40 mln zł zysku netto w 2024 r.