Plaga cyberataków na czeskie banki
Do policji w Republice Czeskiej zgłoszono 19 592 zgłoszonych przypadków internetowych oszustw na klientów banków. Rośnie stopień ich wyrafinowania.
Najpopularniejszym sposobem oszustw jest phising – przestępcy podszywają się pod inną osobę lub instytucję w celu wyłudzenia poufnych informacji, takich jak login, hasło, dane kart kredytowych lub też zainfekowania komputera szkodliwym oprogramowaniem.
Coraz częściej wykorzystują sztuczną inteligencję, co sprawia, że trudno jest odróżnić fałszywą rozmowę telefoniczną od prawdziwej.
Czytaj także: Czeska gospodarka przyspieszy, gdy Czeski Bank Narodowy obniży stopy
Pięciokrotny wzrost cyberataków na czeskie banki w roku 2023
Jak wynika z analiz firmy Analytics Data Factory, która koncentruje się na zapobieganiu oszustwom w czasie rzeczywistym oraz firmy Semantic Visions, która ocenia dane ze światowych mediów, liczba cyberataków na czeskie banki wzrosła w roku 2023 pięciokrotnie.
W ubiegłym roku odnotowano 131 takich ataków, w porównaniu z 26 w roku 2022.
Zdaniem analityków ten niepokojący wzrost wynika głównie ze skutków sytuacji geopolitycznej związanej z wojną na Ukrainie. Cyberataki na banki są najbardziej intensywne podczas różnych świąt lub dużych sezonowych wyprzedaży, czyli wtedy, gdy ludzie najchętniej korzystają z elektronicznych metod płatności.
Czytaj także: Raport Specjalny | Trendy Bankowości 2024 – KIR | Cyberbezpieczeństwo to nie yeti – istnieje, choć go nie widać
Narodowy Bank Czech celem cyberataku
Cyberprzestępcy zaatakowali w sumie dwanaście instytucji, w tym Narodowy Bank Czech, a także wszystkie większe banki komercyjne.
W 36 przypadkach było to jedynie istotne zagrożenie cyberbezpieczeństwa. W 34 przypadkach cyberprzestępstwo zostało popełnione. W 22 przypadkach było to nielegalne włamanie się hakerów do zabezpieczeń, w 19 przypadkach odnotowano także ataki DDoS (atak na system komputerowy lub usługę sieciową w celu uniemożliwienia działania poprzez zajęcie wszystkich wolnych zasobów). Według ekspertów ich liczba wzrosła kilkukrotnie w porównaniu z 2022 rokiem.
„Ostatni rok wyznaczył nowy standard w zakresie ilości zagrożeń cyberbezpieczeństwa, z którymi muszą sobie radzić banki” – twierdzi Jiří Mojžíš, dyrektor techniczny Analytics Data Factory, cytowany przez czeski portal „Seznam Medium”.
„W tym roku spodziewamy się dalszego wzrostu zagrożeń cybernetycznych, a zwłaszcza stosowania bardziej wyrafinowanych rodzajów ataków” – dodał Jiří Mojžíš.
Czeski Związek Bankowy (ČBA) już drugi rok walczy z oszustwami elektronicznymi za pomocą kampanii edukacyjnej #nePINdej!
Z danych ČBA wynika, że z interaktywnego edukacyjnego Cybertestu, będącego kluczowym elementem kampanii, skorzystało dotychczas 315 tys. osób.