PKO BP zyskał 321 mln zł ze sponsoringu Ekstraklasy w ciągu ostatniego roku
„Minione 12 miesięcy, czyli rok pandemii, był pod każdym względem inny niż jakikolwiek poprzedni, ale w tej trudnej sytuacji radzimy sobie z wyzwaniami. Utrzymanie współpracy ze sponsorami, zwłaszcza głównymi, mimo zupełnie nowych warunków i zmian w rozgrywkach, było jednym z sukcesów. Dziękujemy za to naszym partnerom i odwdzięczamy się wymiernymi korzyściami, które przynosi współpraca z Ekstraklasą. Jak widać, także w sytuacji kryzysowej związanej z pandemią oraz przy mniejszej aż o 48 liczbie meczów, potrafimy wypracować realne korzyści dla sponsorów, zapewniając im dodatkowe możliwości prezentacji w naszych kanałach” – powiedział dyrektor Departamentu Komunikacji, Marketingu i Sprzedaży Ekstraklasa S.A. Marcin Mikucki, cytowany w komunikacie.
Wzrost ekwiwalentu reklamowego
Wzrost ekwiwalentu reklamowego nastąpił mimo kilkutygodniowego zawieszenia rozgrywek w okresie lockdownu wiosną 2020, a także przy mniejszej liczbie kolejek i meczów. Najwyżej – bo dwukrotnie – zwiększyła się wartość ekwiwalentu reklamowego dla banku jako tytularnego sponsora w prasie (+101%) i w internecie (+96%). Znaczny wzrost ekwiwalentu dotyczył także social mediów (+68%). Jednocześnie dwucyfrowy wzrost (33%) zanotowano również w kategorii liczby publikacji o banku w kontekście rozgrywek Ekstraklasy – w roku pandemii ukazało się ich w mediach blisko 130 tys. wobec ponad 97 tys. rok wcześniej. Rosnąca wartość publikacji w mediach na temat rozgrywek PKO Bank Polski Ekstraklasy szła w parze ze wzrostami zasięgów kanałów online Ekstraklasy – na YouTube, Facebooku, Twitterze i Instagramie – z czego skorzystali ligowi sponsorzy. Same tylko akcje specjalne w social mediach, zorganizowane dotąd przez Ekstraklasę wspólnie z bankiem, dotarły łącznie do 5,3 mln osób, podano także.
Czytaj także: PKO Bank Polski startuje z Programem Partnerskim dla klubów Ekstraklasy >>>
Ekwiwalent reklamowy oznacza koszt reklamy, który marka musiałaby ponieść, aby zaistnieć w mediach w takim wymiarze, jaki dał jej sponsoring. Dzięki współpracy z Ekstraklasą, PKO BP jako partner tytularny zyskał w roku pandemii ekwiwalent reklamowy w prasie w wysokości 172 mln zł oraz w telewizji w wysokości blisko 117 mln zł, w mediach internetowych – ponad 23 mln zł, w social mediach (bez kanałów własnych ESA) – 6 mln zł, a w radiu 2,8 ml zł, wylicza Sponsoring Insight.
Jako PKO Bank Polski jesteśmy bardzo zadowoleni z wyników naszej współpracy z najpopularniejszą ligą sportową w kraju.
„To niezwykle ważne, że długoterminowy projekt, jakim stała się dla nas kooperacja z Ekstraklasą, od razu zyskał status wymiernego modelu marketingowego. W roku pandemii, gdy załamało się wiele dziedzin życia, a i futbol uległ bezprecedensowemu zatrzymaniu się, wspólna wytężona praca zadecydowała o wznowieniu rozgrywek i ich dokończeniu we wcześniej zaplanowanej formule. Udowodniliśmy, że w czasie nadzwyczajnego kryzysu silny państwowy podmiot i największy bank w Polsce w Polsce jest bezpiecznym partnerem, na którego można liczyć. Ponadto, pandemia bynajmniej nie sprawiła, że zrezygnowaliśmy z całego szeregu podejmowanych marketingowych i medialnych działalności. Nasze przywiązanie do marki oznacza codzienną współpracę z najlepszymi klubami w Polsce. Największe serwisy sportowe chętnie korzystają z przygotowywanych przez nas materiałów. Razem z Canal Plus stworzyliśmy jeden z najciekawszych programów publicystycznych 'Wysoki Pressing’, który nadawany jest z PKO Rotunda z udziałem najlepszych dziennikarzy piłkarskich w kraju” – powiedział dyrektor Biura Ekstraklasy i Gamingu w PKO BP Mariusz Chłopik.
„Szczególnie w trakcie pandemii jeszcze mocniej chcemy wypełnić lukę powstałą w wyniku obowiązujących obostrzeń i pokazywać, jak wygląda liga od kuchni, przybliżać życie i kariery zawodników PKO Banku Polskiego Ekstraklasy. Dzięki wykorzystaniu kanałów 'Grajmy Razem’ docieramy do coraz większej grupy kibiców, która przyzwyczaiła się, że regularnie otrzymuje od nas content na najwyższym merytorycznym poziomie. Jednym z naszych podstawowych celów jest jeszcze trwalsze związanie kibiców z własnymi klubami. Stąd nasz projekt Oficjalnych Kart Ekstraklasy, których wydaliśmy ponad 50 tysięcy sztuk. Sztandarowym pomysłem był także Program Partnerski, skierowany do kibiców oraz klubów piłkarskich, które zyskiwały środki finansowe dzięki promowaniu produktów bankowych przez sympatyków swoich drużyn” – dodał Chłopik.
Ekstraklasa rozwinęła także swoje kanały online
W roku pandemii Ekstraklasa rozwinęła także swoje kanały online, zwłaszcza profile w social mediach – od 1 kwietnia 2020 r. do 31 marca 2021 r. – na oficjalnych kanałach ligi na YouTube, Facebooku, Twitterze i Instagramie – przybyło łącznie blisko 100 tys. nowych fanów. Największe przyrosty dotyczą kanału na YouTube, gdzie pojawiło się ponad 34 tys. nowych subskrypcji. Dzięki temu obecnie śledzi je łącznie przeszło 776 tys. kibiców. O ponad 40% wzrosły także łączne zasięgi postów na wszystkich oficjalnych kanałach PKO Bank Polski Ekstraklasy – do 820 mln wyświetleń w okresie 1 kwietnia 2020 – 31 marca 2021. W analogicznym okresie rok wcześniej liczba ta wyniosła 584 mln wyświetleń.
„Motorem tych wzrostów są przede wszystkim atrakcyjne treści wideo dotyczące bieżącego sezonu – skróty, najciekawsze akcje, bramki, najbardziej widowiskowe zagrania. Te formaty przyciągają uwagę, wywołują emocje i reakcje fanów. Dodajemy tych materiałów coraz więcej, bo wiemy, że kibice tego oczekują i ten trend będzie się coraz bardziej umacniał. Jednocześnie bogaty kontent wideo na naszych profilach w social mediach umożliwia organizowanie wspólnie ze sponsorami ciekawych i angażujących akcji specjalnych. Z PKO Bankiem Polskim przeprowadziliśmy jak dotąd kilka dużych programów dla kibiców, w tym Oficjalny Quiz Ekstraklasy oraz siedem mniejszych konkursów tego typu. Łącznie pozwoliły one dotrzeć do 5,3 mln osób poprzez Facebooka i Twittera, z czego same posty wideo przyniosły zasięg ponad 1,5 mln. A mówimy tylko o korzyściach, jakie przynosi współpraca i obecność na głównych kanałach samej Ekstraklasy. Trzeba także pamiętać o dodatkowych zasięgach, jakie w swoich kanałach zapewniają same kluby i ich społeczności” – podsumował Mikucki.
Łącznie profile w social mediach 16 klubów grających w Ekstraklasie oraz oficjalne kanały ligi śledzi obecnie prawie 6 mln kibiców. Pod koniec stycznia uruchomione zostało także konto Ekstraklasy na TikToku. Obecnie ma ponad 5 tysięcy obserwujących i ok. 4 mln wyświetleń wideo.
Ekstraklasa S.A. jest spółką akcyjną, założoną 14 czerwca 2005 roku w wyniku umowy pomiędzy PZPN, a klubami piłkarskimi uczestniczącymi w rozgrywkach pierwszej ligi, które były inicjatorem powołania ligi zawodowej. Akcjonariuszami spółki jest 16 klubów najwyższej klasy rozgrywkowej (każdy 5,8% akcji), posiadający ogółem 92,8% akcji spółki; pozostałymi 7,2% akcji dysponuje Polski Związek Piłki Nożnej.
PKO Bank Polski jest liderem polskiego sektora bankowego. Aktywa razem banku wyniosły 381 mld zł na koniec 2020 r. Akcje banku od listopada 2004 r. notowane są na GPW.