PKO BP z nową strategią; będą przejęcia i wypłata dywidendy?
Strategia opiera się na realizacji siedmiu filarów:
1. Klient w centrum: prosty, przyjazny i dostępny bank
2. Bankowość dopasowana do stylu życia: „Bank Przyszłości” nastawiony na nowoczesną akwizycję klientów
3. Najlepsza oferta dla klientów biznesowych dzięki skali Grupy Kapitałowej Banku
4. Lider transformacji ESG w polskim sektorze bankowym
5. Technologie i operacje gotowe na wyzwania przyszłości
6. Kultura innowacji i zwinności, „PKO Bank Talentów”
7. Wykorzystanie silnej pozycji banku do wzrostu nieorganicznego, wymieniono w komunikacie.
– Nową strategię PKO Banku Polskiego można porównać do przejrzyście opracowanej mapy. Jej umiejętne i konsekwentne wykorzystanie umożliwi bowiem szybkie, a zarazem przemyślane osiągnięcie zakładanych celów. Osią strategii są potrzeby i oczekiwania ludzi: pracowników i klientów. To przez ten pryzmat będziemy patrzeć na wdrażane rozwiązania oparte na innowacjach, technologii i zrównoważonym rozwoju. Nasza przyszłość to zatem dalszy rozwój klientocentrycznej kultury oraz oferty i modelu obsługi klientów. Kluczowy pozostaje również obszar ESG. Będziemy wspierać transformację polskiej gospodarki, tak w zakresie energetycznym, jak i mobilności społecznej. Zamierzamy także przeciwdziałać wykluczeniu informatycznemu i ekonomicznemu obywateli. Chcemy stać się liderem transformacji ESG w polskim sektorze bankowym. Pragnę również zapewnić, że jesteśmy doskonale przygotowani do stawienia czoła niepewnym warunkom, w których obecnie operujemy. Co więcej, solidne fundamenty biznesowe, a także odpowiedzialne wybory podjęte również w ubiegłych latach pozwalają nam inwestować w budowanie unikalnej oferty dla naszych klientów oraz kompetencji, które zagwarantują długoterminowy sukces na rynku. Wierzę, że hasło przewodnie naszej strategii „Przygotowani do wyzwań, nastawieni na przyszłość” – doskonale oddaje jej esencję oraz motywację naszych pracowników do dalszego rozwoju PKO Banku Polskiego – podkreśla Paweł Gruza, Wiceprezes Zarządu PKO Banku Polskiego, kierujący pracami Zarządu.
Możliwość przejęć w kraju i w regionie
PKO BP ma potencjał wzrostu nieorganicznego, pozycja kapitałowa daje możliwość przejęć w kraju i w regionie – poinformował bank w strategii na lata 2023-2025.
„Dostęp do szerokiej bazy klientów sprawia, że możemy osiągać wysokie korzyści nie tylko przejmując podmioty bankowe, ale również biznesy o wysokich synergiach z bankowością” – napisał bank w prezentacji.
Wśród potencjalnych korzyści wynikających z przejęcia bank wymienił m.in. akwizycję bazy klientów, synergie biznesowe i dywersyfikacje geograficzną.
Zdolność do wypłaty dywidendy/skupu akcji
PKO BP w strategii zakłada zdolność do wypłaty dywidendy/skupu akcji.
Z zysku za 2021 r. PKO BP przeznaczył na dywidendę 2,287 mld zł, czyli 1,83 zł brutto na akcję.
W przyjętej w 2021 r. polityce dywidendowej bank zakładał m.in., że dodatkowym narzędziem redystrybucji kapitałów może być skup akcji własnych w celu ich umorzenia.
PKO BP w swojej strategii na lata 2020-2022 zakładał regularne wypłaty dywidendy.
PKO BP zakłada w nowej strategii ROE powyżej 12 proc.
PKO BP planuje, że wskaźnik ROE docelowo, w 2025 r., będzie powyżej 12 proc., wskaźnik kosztów do dochodów poniżej 45 proc., a koszt ryzyka będzie się mieścił w przedziale 0,7-0,9 proc.
Bank podał, że cel wskaźnika ROE oparty jest na przy założeniu wzrostu kapitałów grupy o około 60 proc. w horyzoncie strategii oraz stopy referencyjnej NBP w 2025 r. na poziomie 3,0 proc.
PKO BP zakłada w nowej strategii pozyskiwanie 750 tys. klientów rocznie do 2025 r.
PKO BP zakłada w nowej strategii na lata 2023-2025 utrzymanie pozycji lidera w akwizycji i pozyskiwanie 750 tys. klientów rocznie, podał bank.
„Skupiamy się na klientach i będziemy wśród 3 banków z najwyższym NPS w Polsce” – czytamy w prezentacji strategii.
Bank chce utrzymać pozycję lidera akwizycji i pozyskiwać 750 tys. klientów rocznie, podano także.
Liczba klientów aplikacji dostępnych dla osób bez rachunku w PKO BP ma wynieść 500 tys. do 2025 r., zakłada strategia.
Bank zapowiada modernizację do najnowszych formatów ponad 150 placówek. W ostatnich latach taką transformację przeszło już 130 placówek, podano też w prezentacji.
„Poprawimy doświadczenia klientów w kontaktach z bankiem poprzez dalszą transformację kultury organizacyjnej” – czytamy dalej.
`Plany dotyczące cyfryzacji
Bank zakłada również, że w horyzoncie strategii 100% dyspozycji/funkcji obsługowych do produktów będzie dostępnych dla klientów indywidualnych w kanałach cyfrowych.
Cyfryzacja będzie dotyczyła również procesu hipotecznego – 55% decyzji kredytowych ma być w pełni automatycznych, także obieg dokumentacji ma być w 100% cyfrowy do 2025 roku.
PKO BP zakłada w strategii emisję zielonych obligacji własnych
PKO BP planuje pierwszą emisję zielonych obligacji własnych. Bank podkreśla, że chce być liderem transformacji ESG w sektorze bankowym.
„Pozyskiwanie zielonego finansowania: Pierwsza emisja zielonych obligacji własnych PKO Banku Polskiego” – czytamy w prezentacji.
„Jako bank chcemy stać się liderem finansowania transformacji w Polsce i strategicznym partnerem dla idących tą ścieżką klientów” – czytamy dalej.
Bank zakłada w strategii pozycję w Top 3 Bank w finansowaniu ESG w każdym segmencie biznesowym, wspierający klientów ekspertyzą z zakresu transformacji energetycznej. Chce również osiągnąć najwyższy na rynku wolumen nowego finansowanie projektów zrównoważonych i transformacyjnych.
Kolejnym celem jest neutralność klimatyczna w Zakresie 1 i 2 do 2030 r. Ponad 90% zakupionej energii ma mieć certyfikaty zielonego pochodzenia. Bank zapowiada w tym celu budowę centralnego zespołu odpowiedzialnego za koordynację wymiany wiedzy i promocję ESG.
PKO Bank Polski otworzy oddział w Rumunii w 2023 r.
PKO BP otworzy oddział w Rumunii w 2023 roku, zapowiedział wiceprezes Marcin Eckert.
„Już niedługo otworzymy nasz nowy oddział w Rumunii. Bardzo na to czekamy” – powiedział Eckert podczas wideokonferencji poświęconej prezentacji strategii banku. Dodał, że nastąpi to w 2023 r.
Otwarcie oddziału PKO BP w Rumunii pierwotnie planowano na II poł. 2022 r. Notyfikacja dotycząca otwarcia tego oddziału została przesłana przez KNF do Banku Narodowego Rumunii we wrześniu 2021 r.
PKO BP poza Polską prowadzi też – poprzez Kredobank – działalność na Ukrainie. Ma też oddziały w Niemczech, Czechach i na Słowacji.
Priorytetem PKO BP jest rozwój organiczny, skup akcji może być atrakcyjną opcją
Priorytetem PKO BP w nowej strategii jest rozwój organiczny i utrzymanie polityki dywidendowej. Bank ocenia, że także skup akcji może okazać się atrakcyjnym sposobem dystrybucji kapitału. Potrzeby emisyjne pod MREL bank szacuje na ok. 2 mld euro, PKO BP nie planuje emisji pod ewentualne akwizycje – poinformowali przedstawiciele banku.
„Chcielibyśmy rozszerzyć spektrum instrumentów, które są dostępne w dystrybucji kapitałów, w dystrybucji wyników, które wypracowujemy (…) – o skup akcji. Nie tylko kontynuacja polityki dywidendowej, ale również rozszerzenie instrumentów, zwłaszcza patrząc na sytuację np. giełdową – również skup akcji może być dla części naszych akcjonariuszy bardzo interesującym wynikiem” – powiedział w czwartek wiceprezes banku Bartosz Drabikowski podczas telekonferencji.
Priorytetem jest rozwój organiczny i utrzymanie polityki dywidendowej, pozostałe opcje rozwojowe – w szczególności przejęcia – to jest opcja (…)
– dodał.
Paweł Gruza podał, że obecnie bank nie przewiduje emisji akcji związanej z ewentualnymi przejęciami.
„Nie będziemy podejmować żadnych działań w tym zakresie (akwizycji – przyp. red.), które nadwyrężą w jakikolwiek sposób nasze kapitały, czy naszą sytuację finansową i związku z tym będziemy się koncentrować na takich aktywach, które będą do przejęcia w ramach naszych możliwości budżetowych” – powiedział Gruza.
Ocenił, że w regionie jest bardzo niewiele aktywów, które mogłyby być przedmiotem akwizycji.
Drabikowski powiedział, że bank widzi szereg czynników sprzyjającej jego pozycji kapitałowej.
„Przede wszystkim w ślad za spadającymi stopami będzie się odwracał efekt ujemnej wyceny portfela papierów wartościowych, mamy tam 11 mld zł – można powiedzieć – takiego „negatywnego bufora” – powiedział Drabikowski.
„Jesteśmy sobie w stanie wyobrazić, że w horyzoncie strategii ROE może mieć nawet „dwójkę” z przodu – oczywiście zależy to od założeń, warunków” – powiedział Drabikowski.
Podał, że bank chce mieć nadwyżkę kapitałową, aby myśleć „w szczodry sposób” o akcjonariuszach banku.
Drabikowski podał, że emisje PKO BP pod MREL w horyzoncie strategii wynieść mogą ok. 2 mld euro
„MREL jest pewnym wyzwaniem dla PKO BP, ale nie krytycznym” – powiedział Drabikowski.
Podał, że wymogi kapitałowe bank może optymalizować poprzez min. sekurytyzacje portfeli kredytowych.
Wiceprezes banku Piotr Mazur pytany o zakładany poziom kredytów hipotecznych w CHF na koniec strategii powiedział:
„Mam nadzieję, że stan na koniec 2025 roku będzie wynosił zero – mamy bardzo intensywny proces ugód bankowych, w tej chwili go rozszerzamy o kolejny segment klientów”.