PKO BP – trzy banki w jednym

„Mamy bardzo dużą grupę klientów starszych, którzy w dużym stopniu korzystają z oddziałów, ale też zaskakująco bardzo często zaczynają korzystać z aplikacji mobilnych, z serwisów internetowych. To jest ten pierwszy, nasz najbardziej tradycyjny bank w banku” – wyjaśniał Paweł Placzke.
„Drugi bank, na drugim skraju, ma największą bazę najmłodszych klientów. Byliśmy pierwszym bankiem, który zaczął program Szkolnych Kas Oszczędnościowych. W efekcie w PKO BP pojawiły się bardzo młode grupy klientów. To są w znacznej mierze klienci całkowicie cyfrowi, którzy w ogóle nie przychodzą do oddziałów chyba, że z rodzicami, żeby rozpocząć relację z bankiem” – wyjaśniał.
„Trzeci bank stanowią klienci w średnim wieku, najbogatsi, najbardziej dochodowi” – podkreślił Paweł Placzke i dodał – „Faktycznie kojarzymy się jeszcze niektórym osobom z tradycyjną bankowością, ale mamy równie dużo klientów, którzy korzystają tylko z aplikacji mobilnej, nie korzystają nawet z serwisów internetowych”.
Zaznaczył także, że ponad 99 procent transakcji w PKO BP klienci dokonują w kanałach cyfrowych, mimo że cały czas oddziały przeprowadzają miliony przelewów.
Gotówka i bankomaty
Paweł Placzke dodał również, że relatywnie dużo operacji stanowią jeszcze w Polsce transakcje gotówkowe w bankomatach – wpłaty i wypłaty.
Bank ze względu na skalę prowadzonego biznesu i liczbę klientów prowadzi obsługę kasową w zdecydowanej większości oddziałów, ale rośnie liczba oddziałów bezgotówkowych. Są w nich ustawione bankomaty i wpłatomaty, a nasi klienci mogą także korzystać z urządzeń należących do niezależnych operatorów bankomatów.
Specyfiką PKO Banku Polskiego jest to, że dysponuje własnymi centrami obsługi gotówki. Obsługują one oddziały banku i należącą do PKO BP sieć bankomatów.
„Jesteśmy jednym z ostatnich banków, które mają własną sieć bankomatów” – powiedział.
Płatności zbliżeniowe i mobilne
Dodał, że w PKO BP w płatnościach bezgotówkowych kartami płatniczymi lub BLIKIEM, aż 25% płatności stanowią transakcje mobilne.
„Polska była jednym z liderów na świecie w płatnościach zbliżeniowych. Teraz jest także liderem w płatnościach mobilnych”- stwierdził Paweł Placzke.
„Wychodzimy z plastiku. Karty plastikowe są potrzebne klientom wyjeżdżającym za granicę, po to aby tam mogli realizować swoje płatności”.
Bank PKO BP jest jednym z udziałowców Polskiego Standardu Płatności BLIK.
Nasz rozmówca pytany o znaczenie BLIKA dla PKO BP stwierdził, że BLIK zdominował rynek e-commerce. W jego opinii systemy kartowe „przespały” rozwój e-commerce i teraz próbują odrobić utracony dystans do BLIKA.
„Dla nas jako współwłaściciela BLIKA jest krytyczne, żeby spółka, której jesteśmy udziałowcem rosła i wchodziła na rynki zagraniczne. Na pewno będziemy to bardzo mocno wspierać. To jest jedyna droga dla BLIKA, ponieważ w Polsce jego potencjał wzrostu jest już dość ograniczony, więc BLIK musi rosnąć za granicą” – podkreślił Paweł Placzke.