PKO BP – trzy banki w jednym

PKO BP – trzy banki w jednym
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
„Mamy trzy banki w jednym” – mówił w kuluarach Kongresu Forum Technologii Bankowych Paweł Placzke, dyrektor Departamentu Produktów Klienta Indywidualnego PKO BP wyjaśniając paradoks PKO Banku Polskiego polegający na tym, że jest on jednym z najbardziej zaawansowanych technologicznie banków w Polsce i jednocześnie posiada znaczącą grupę starszych klientów, w dużej mierze mniej zainteresowanych bankowością cyfrową.

„Mamy bardzo dużą grupę klientów starszych, którzy w dużym stopniu korzystają z oddziałów, ale też zaskakująco bardzo często zaczynają korzystać z aplikacji mobilnych, z serwisów internetowych. To jest ten pierwszy, nasz najbardziej tradycyjny bank w banku” – wyjaśniał Paweł Placzke.

„Drugi bank, na drugim skraju, ma największą bazę najmłodszych klientów. Byliśmy pierwszym bankiem, który zaczął program Szkolnych Kas Oszczędnościowych. W efekcie w PKO BP pojawiły się bardzo młode grupy klientów. To są w znacznej mierze klienci całkowicie cyfrowi, którzy w ogóle nie przychodzą do oddziałów chyba, że z rodzicami, żeby rozpocząć relację z bankiem” – wyjaśniał.

„Trzeci bank stanowią klienci w średnim wieku, najbogatsi, najbardziej dochodowi” – podkreślił Paweł Placzke i dodał – „Faktycznie kojarzymy się jeszcze niektórym osobom z tradycyjną bankowością, ale mamy równie dużo klientów, którzy korzystają tylko z aplikacji mobilnej, nie korzystają nawet z serwisów internetowych”.

Zaznaczył także, że ponad 99 procent transakcji w PKO BP klienci dokonują w kanałach cyfrowych, mimo że cały czas oddziały przeprowadzają miliony przelewów.

Gotówka i bankomaty

Paweł Placzke dodał również, że relatywnie dużo operacji stanowią jeszcze w Polsce transakcje gotówkowe w bankomatach – wpłaty i wypłaty.

Bank ze względu na skalę prowadzonego biznesu i liczbę klientów prowadzi obsługę kasową w zdecydowanej większości oddziałów, ale rośnie liczba oddziałów bezgotówkowych. Są w nich ustawione bankomaty i wpłatomaty, a nasi klienci mogą także korzystać z urządzeń należących do niezależnych operatorów bankomatów.

Specyfiką PKO Banku Polskiego jest to, że dysponuje własnymi centrami obsługi gotówki. Obsługują one oddziały banku i należącą do PKO BP sieć bankomatów.

„Jesteśmy jednym z ostatnich banków, które mają własną sieć bankomatów” – powiedział.

Płatności zbliżeniowe i mobilne

Dodał, że w PKO BP w płatnościach bezgotówkowych kartami płatniczymi lub BLIKIEM, aż 25% płatności stanowią transakcje mobilne.

„Polska była jednym z liderów na świecie w płatnościach zbliżeniowych. Teraz jest także liderem w płatnościach mobilnych”- stwierdził Paweł Placzke.

„Wychodzimy z plastiku. Karty plastikowe są potrzebne klientom wyjeżdżającym za granicę, po to aby tam mogli realizować swoje płatności”.

Bank PKO BP jest jednym z udziałowców Polskiego Standardu Płatności BLIK.

Nasz rozmówca pytany o znaczenie BLIKA dla PKO BP stwierdził, że BLIK zdominował rynek e-commerce. W jego opinii systemy kartowe „przespały” rozwój e-commerce i teraz próbują odrobić utracony dystans do BLIKA.

„Dla nas jako współwłaściciela BLIKA jest krytyczne, żeby spółka, której jesteśmy udziałowcem rosła i wchodziła na rynki zagraniczne. Na pewno będziemy to bardzo mocno wspierać. To jest jedyna droga dla BLIKA, ponieważ w Polsce jego potencjał wzrostu jest już dość ograniczony, więc BLIK musi rosnąć za granicą” – podkreślił Paweł Placzke.

Źródło: BANK.pl