PKO BP: liczba aktywnych IKO przekroczyła rekordowe na polskim rynku bankowym 5,5 mln; jakie nowości w aplikacji?
Cyfrowa bankowość PKO Banku Polskiego rozwija się dynamicznie. Aplikacja mobilna IKO bije kolejne rekordy popularności i aktywnego używania. Od ponad 8 lat liczba aktywnych aplikacji systematycznie rośnie – pierwszy milion został przekroczony w grudniu 2016 roku, potem co rok przybywało po kolejnym milionie, tak że na koniec września 2020 roku liczba ta przebiła poziom 5 mln. Na początku maja tego roku liczba ta wzrosła o kolejne 0,5 mln.
Czytaj także: Zbigniew Jagiełło złożył rezygnację z funkcji prezesa PKO BP >>>
– 5,5 miliona aktywnych aplikacji to liczba, z której jesteśmy dumni, ale też jest to dla nas zobowiązanie, żeby w dalszym ciągu rozwijać IKO i dostarczać użytkownikom nowe funkcje i udogodnienia. Cały czas ewolucyjnie udoskonalamy aplikację, wsłuchując się w głosy klientów. Ich dobre oceny i ich aktywność w IKO są dowodami, że bankowanie w smartfonie jest i będzie jednym z głównych filarów przekształcania się PKO Banku Polskiego w platformę technologiczną z usługami finansowymi – podkreśla Łukasz Kuc, dyrektor Biura Kanałów Cyfrowych.
W ciągu ponad 8 lat użytkownicy wykonali za pomocą IKO 768 mln transakcji na łączną kwotę 212 mld zł. Od momentu uruchomienia IKO w marcu 2013 roku, użytkownicy logowali się do aplikacji w sumie prawie 3,4 mld razy.
Tryb ciemny w aplikacji
Najnowszym udogodnieniem w IKO jest wprowadzony właśnie tryb ciemny (dark mode). PKO Bank Polski jest pierwszym spośród banków na polskim rynku, który wprowadził taki tryb w aplikacji mobilnej. Jest to możliwość zmiany sposobu wyświetlania ekranu z jasnego na ciemny. Zamiast prezentować na ekranie smartfona teksty w ciemnych kolorach na jasnym tle, wyświetlane mogą być jasnokolorowe teksty na ciemnokolorowym tle.
Tryb ciemny ogranicza ilość światła emitowanego przez ekran telefonu przy zachowaniu odpowiedniego kontrastu i czytelności. W przypadku niektórych smartfonów może przyczyniać się również do oszczędzania baterii. Użytkownicy IKO mogą włączyć w ustawieniach aplikacji jasny lub ciemny motyw na stałelub tryb automatyczny, który zmienia się zgodnie z ustawieniami w telefonie. Funkcja dostępna jest dla użytkowników korzystających ze smartfonów z systemem Android, w najbliższym czasie będzie też wprowadzona dla urządzeń z systemem iOS.
Asystent głosowy z udogodnieniami dla osób niewidomych i niedowidzących
Osoby niewidome i niedowidzące mogą teraz wygodniej korzystać z Asystenta głosowego IKO. Został on dostosowany do współpracy z czytnikami ekranu Talkback (Android) i VoiceOver (iOS). To programy, które ułatwiają osobom niepełnosprawnym interakcję z urządzeniami mobilnymi, dzięki odczytywaniu tekstów, które pojawiają się na ekranie. W przypadku wykrycia aktywnego czytnika ekranu, uruchamiany jest specjalny tryb Asystenta zapewniający płynną obsługę głosową – czytnik służy w takim przypadku do nawigacji i odczytywania niektórych elementów wyświetlonych na ekranie np. gdy pojawia klawiatura do potwierdzenia transakcji kodem PIN. Na początek wyświetlany jest również ekran informacyjny, wyjaśniający uruchomienie i zasady współpracy Asystenta z czytnikiem.
– To kolejne udogodnienie w Asystencie głosowym. Współpraca z czytnikami ekranów została dopracowana w konsultacji z osobami niewidomymi. Obserwujemy coraz większe zainteresowanie bankowaniem za pomocą Asystenta. Przeprowadzanych jest w nim ponad 60 tys. dialogów miesięcznie, a to oznacza wzrost o ponad jedną trzecią od początku tego roku. Pracujemy żeby spełnić rosnące wymagania użytkowników i rozwijamy umiejętności językowe Asystenta oraz jego kolejne funkcje – powiedział Kamil Konikiewicz, dyrektor Biura Rozwoju Sztucznej Inteligencji.
Asystent głosowy został udostępniony w aplikacji mobilnej IKO prawie rok temu. Przy jego pomocy można za pomocą mówionych lub pisanych poleceń m.in.: zrobić przelew zwykły do odbiorcy zdefiniowanego lub na numer konta, zrobić przelew na telefon, sprawdzić stan konta, przeszukać historię konta, doładować telefon, zapłacić BLIKIEM, spłacić kartę kredytową lub zmienić limity transakcyjne na karcie.
W sumie Asystent głosowy IKO rozumie obecnie 250 tematów rozmów. Od momentu uruchomienia przeprowadził już ponad 540 tys. dialogów z klientami. Odnotowano w nim też ponad 1,1 mln wypowiedzi użytkowników. Wspieranych przez Asystenta funkcji będzie stopniowo przybywać. Jest on stale rozwijany i douczany, a jeśli czegoś nie może obecnie wykonać to przenosi użytkownika do miejsca w IKO, gdzie wykona on daną operację samodzielnie.
IKO ciągle się rozwija
Aplikacja mobilna PKO Banku Polskiego jest najpopularniejszą aplikacją bankową w Polsce z szerokim wachlarzem funkcji. W ubiegłym roku użytkownicy logowali się do niej rekordowe (w skali roku) ponad 1 mld 150 mln razy, w porównaniu z rokiem 2019 to wzrost o 47 proc. W ostatnim czasie w aplikacji pojawiła się możliwość płacenia za autostrady, bez konieczności zatrzymywania się na bramkach, otwieranie konta „na selfie” dla klientów indywidualnych, złożenia wniosku o założenie konta firmowego i jednocześnie rejestrację firmy w CEIDG oraz opcja zmiany konta na inny typ. Aplikacja umożliwia też wgląd do kont z innych banków – sprawdzenie stanu rachunków i historii operacji (usługa AIS w ramach open banking). IKO zyskało też swój charakterystyczny krótki sygnał dźwiękowy (jingiel), który jest przez użytkownika słyszany, kiedy otrzyma komunikat push.
Klienci dwóch największych sklepów z aplikacjami wystawili IKO już ponad 660 tys. ocen, których średnia to 4,8 na 5 możliwych gwiazdek. Aplikacja IKO jest więc nie tylko aktywnie używana przez klientów, ale i bardzo dobrze przez nich oceniana. Zwyciężyła w kategorii Nagroda Specjalna Internautów w 10. edycji konkursu Mobile Trends Awards, zbierając ponad 17 tys. wskazań. Użytkownicy IKO docenili m.in. innowacyjność, przyjazne rozwiązania oraz dynamiczny rozwój. Asystent głosowy IKO znalazł się w Top 3 konkursu „Bankowa Innowacja Roku 2021” magazynu „Forbes”. PKO Bank Polski zajął 1. pierwsze miejsce w rankingu Finnoscore i został europejskim liderem cyfrowej bankowości oraz został sklasyfikowany jako szósty najbardziej zaawansowany cyfrowo bank w regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka) według Bain&Company.