PKO BP: 24 mln euro kredytu z gwarancją KUKE na inwestycje w zakłady motoryzacyjne
Części samochodowe to polski hit eksportowy, dający nam 5. pozycję w tej kategorii wśród krajów Unii Europejskiej. Pomimo pandemii i wywołanych przez nią kłopotów z łańcuchami dostaw, co bardzo mocno uderzyło w przemysł samochodowy w skali całego świata, krajowe firmy ciągle inwestują w swój rozwój i dostosowywanie się do wymagań rynku związanych m.in. z przechodzeniem na elektromobilność. Najnowszym przykładem jest tyska firma MA Polska – należąca do globalnego koncernu CLN Group, która dzięki finansowaniu z PKO Banku Polskiego i KUKE zakupi nowe linie produkcyjne, wzmacniając znacząco swój potencjał wytwórczy i możliwości eksportowe.
Inwestycja warta ponad 150 mln zł
Jeden z czołowych wytwórców w branży motoryzacyjnej w kraju od lat dostarcza elementy nadwozi oraz inne części i akcesoria do największych koncernów samochodowych. Najnowsza inwestycja warta ponad 150 mln zł zakłada zakup linii produkcyjnych i montażowych elementów stalowych, które będą wykorzystywane następnie w procesie montażu trzech nowych modeli produkowanych w zakładach Stellantis Tychy.
PKO Bank Polski udzieli kredytu w wysokości 24 mln euro, a KUKE obejmie gwarancją spłaty 80 proc. wartości tego zobowiązania w ramach dostępnych od ubiegłego roku gwarancji ubezpieczeniowych kredytów przeznaczonych na finansowanie inwestycji krajowych generujących eksport. Obie instytucje podpisały umowę obejmującą współpracę w zakresie instrumentów finansujących działalność i inwestycje eksporterów.
Czytaj także: BOŚ wspiera rozwój potencjału eksportowego firm, umowa z KUKE podpisana >>>
„MA Polska to czołowy producent części dla przemysłu motoryzacyjnego w Polsce, o bardzo mocnej pozycji na krajowym rynku z istotnym udziałem eksportu w sprzedaży. Firma należy do globalnego koncernu CLN Group, który wywodzi się z Włoch. Uzyskanie kolejnego kontraktu od czwartego pod względem wielkości koncernu samochodowego na świecie jest potwierdzeniem zaufania ze strony globalnych potentatów dla jakości produkcji tej firmy. Finansowanie inwestycji organizujemy wspólnie z KUKE, dbając o zapewnienie możliwości rozwojowych polskich producentów, którzy rywalizują na rynku z dostawcami z całego świata. Branża automotive, pomimo przejściowych trudności wywołanych zerwanymi łańcuchami dostaw, pozostanie kołem zamachowym europejskiego i polskiego przemysłu, przyczyniając się do wzrostu gospodarczego i technologicznego postępu” – mówi Tomasz Pasierb, dyrektor Południowego Makroregionu Korporacyjnego w Katowicach w PKO Banku Polskim.
Polskie banki i obsługiwani przez nie eksporterzy coraz chętniej korzystają z instrumentów wsparcia inwestycji oferowanych od ubiegłego roku przez KUKE.
„Przejęcie przez nas ryzyka umożliwia bankom zwiększenie klientom dostępnych limitów kredytowych, a ci mogą przeznaczyć środki na rozwinięcie potencjału eksportowego. Cieszymy się, że kolejną inwestycją, której finansowanie mogliśmy zabezpieczyć, jest projekt w przemyśle motoryzacyjnym. Produkcja aut, a przede wszystkim części do nich, jest polską specjalnością. Elementy samochodowe są największą pozycją w naszym eksporcie od niemal dekady i pomimo różnych zaburzeń ich producenci doskonale sobie radzą, nie poddając się nawet konsekwencjom pandemii. W KUKE widzimy dużo kolejnych projektów inwestycyjnych firm z branży automotive, które będziemy analizować i wspierać” – powiedział Piotr Maciaszek, dyrektor Departamentu Ubezpieczeń i Współpracy Międzynarodowej KUKE.
W polskim eksporcie dominują produkty z branży motoryzacyjnej
Podobnie jak w większości krajów Europy w polskim eksporcie dominują produkty z branży motoryzacyjnej. W przeciwieństwie jednak do krajów regionu, jak Czechy czy Słowacja, przedsiębiorstwa w Polsce wyspecjalizowały się w produkcji i eksporcie części oraz akcesoriów, a nie samochodów gotowych. Jak pokazuje raport KUKE i ośrodka analitycznego SpotData „30 lat polskiego eksportu”, w 2001 r. wartość eksportu samochodów jeszcze nieznacznie
przewyższała eksport, to w 2020 r. zagraniczna sprzedaż części była o połowę większa od sprzedaży samochodów (10,7 mld wobec 5 mld euro). W tym okresie eksport części zwiększył się dziewięciokrotnie, a eksport samochodów trzykrotnie. Od 2018 roku grupą towarową, która silnie zyskuje na znaczeniu w eksporcie i też jest bezpośrednio związana z branżą motoryzacyjną, są akumulatory. Po Niemczech Polska jest drugim największym eksporterem akumulatorów w Europie.