Piotr Pawłowski: Nie wystarczy otworzyć drzwi

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

140829.pawlowski.01.400xWypowiedź dla aleBank.pl: Piotr Pawłowski - Prezes Fundacji Integracja

Piotr Pawłowski: Porozumienie Fundacji Integracja ze Związkiem Banków Polskich jest procesem, który się rozpoczął dużo, dużo wcześniej. W którymś momencie, to było kilka lat temu, doszliśmy do wniosku, że sfera bankowości, usług dostarczanych przez podmioty finansowe musi wziąć pod uwagę klientów, którzy funkcjonują nieco inaczej. Ci klienci to osoby z różnymi rodzajami niepełnosprawności, którzy w chwili obecnej w wielu przypadkach mają ograniczony dostęp do tego, co osoba sprawna fizycznie, intelektualnie ma w zasięgu ręki. W momencie, w którym obsługuję komputer, jestem osobą prawie całkowicie sparaliżowaną, nie obsługuję myszki. Szukam zatem banku, w którym chciałbym założyć konto i potrzebuję banku, który ma dostępny serwis internetowy, który można obsługiwać z poziomu klawiatury.

Maciej Małek: Czyli tylko i aż tyle…

PP: Tak. To jest kwestia związana z tym, że rozumiemy na czym polega dostępność architektoniczna. Raczej myślimy, że jest to brak progów, schodów, niższa lada, ale serwisy internetowe to jest w wielu przypadkach czarna magia i często nie wiemy jak je dostosować. Zatem myśląc o kliencie z niepełnosprawnością musimy mieć z tyłu głowy postać ograniczenia różnych grup: niesłyszących, niewidzących, sparaliżowanych, ludzi z kłopotami intelektualnymi. Ta diagnoza pozwala nałożyć na to wszystko, co jest w usługach – dostępny bankomat, serwis internetowy, dostępny oddział, przeszkoleni ludzie itd. Jeśli przychodzi osoba niewidoma i chce założyć konto w oddziale danego banku to w końcowym efekcie ma być to możliwe, a zespół, który tam pracuje ma być do tego przygotowany. To jest kluczowe w porozumieniu. Chcemy wysłać sygnał, że osoby z niepełnosprawnością nie żyją na innej planecie. Funkcjonują w naszym środowisku i biorąc pod uwagę możliwości tych osób – nie ograniczenia – nauka, praca, codzienne funkcjonowanie, biorąc pod uwagę to, że wiele osób starszych korzysta z takich udogodnień musimy otworzyć szerzej głowę i w szczególności w tych przypadkach, kiedy powstaje coś nowego – remontujemy dany obiekt, tworzymy serwis internetowy, wymieniamy bankomaty, pamiętajmy, że w chwili obecnej są osoby, które są wykluczone.

Zobacz rozmowę w wersji wideo: „Piotr Pawłowski: Nie wystarczy otworzyć drzwi

www.aleBank.pl