Pierwsze datkomaty od Mastercard i Caritas staną w 10 lokalizacjach na terenie całego kraju
Pomysłodawcą projektu jest Mastercard, zaś partnerami wdrożenia firmy Polskie ePłatności, jako agent rozliczeniowy, oraz Mago S.A., integrator rozwiązań dla sektora handlu, w tym dostawca rozwiązań samoobsługowych. Inicjatywę wsparły także PKP S.A. oraz Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” (PPL) udostępniając miejsce dla datkomatów w obiektach obsługi pasażerów w największych polskich miastach.
Czym są datkomaty?
Datkomaty to wyposażone w ekran dotykowy, samoobsługowe automaty umożliwiające przekazywanie zbliżeniowo bezgotówkowych donacji. Na ekranie darczyńcy mogą wybrać jedną z kwot donacji, bądź też wpisać własną. Bezgotówkowe automaty pozwolą Caritas jeszcze efektywniej gromadzić środki w ramach prowadzonych zbiórek, zaś darczyńców zachęcą do okazywania dobroczynności.
Gdzie staną pierwsze urządzenia?
Pierwszych jedenaście urządzeń zostanie zainstalowanych w takich miejscach jak: Lotnisko Chopina w Warszawie (dwa datkomaty), główne dworce kolejowe w Warszawie, Krakowie, Katowicach i Wrocławiu, Sanktuarium Matki Bożej Częstochowskiej na Jasnej Górze, Bazylika Mariacka w Kołobrzegu, Parafia pw. Chrystusa Króla w Sanoku oraz Centrum Okopowa w Warszawie. Lokalizacje te cieszą się dużą popularnością, również wśród turystów, dlatego w datkomatach będą dostępne cztery opcje językowe: polska, angielska, francuska oraz niemiecka. W najbliższej przyszłości datkomaty pojawią się także
na innych popularnych lotniskach, dworcach kolejowych oraz w często odwiedzanych obiektach sakralnych.
Jakie cele będzie można w ten sposób wesprzeć?
Donatorzy będą mogli wpłacać pieniądze na jeden z kilku celów wyznaczonych przez Caritas. Tematy zbiórek są związane z bieżącymi potrzebami na całym świecie i na początek będą to cztery akcje: Rodzina Rodzinie (dla poszkodowanych w konfliktach zbrojnych), Na pomoc Bejrutowi (dla poszkodowanych w wyniku wybuchu chemikaliów w lokalnym porcie), Pomoc Wenezueli (dla cierpiących głód) oraz Program Skrzydła (pomoc polskim dzieciom w zaspokajaniu potrzeb umożliwiających edukację na odpowiednim poziomie) oraz cele statutowe Caritas Polska. Datkomaty są zarządzane zdalnie, dzięki czemu Caritas może w każdej chwili dodać nową zbiórkę, jeśli będzie wymagała tego sytuacja w kraju lub na świecie.
Polacy otwarci na innowacje technologiczne w płatnościach
„Polacy są bardzo otwarci na innowacje technologiczne w płatnościach, a już ponad 91% płatności kartami odbywa się zbliżeniowo. Ta forma płatności w czasie trwającej pandemii jest postrzegana jako bezpieczniejsza i bardziej higieniczna niż gotówka (badanie zrealizowane na panelu internetowym, metodą CAWI, wśród ogółu ubankowionych w wieku 18-60 lat; Kantar, kwiecień 2020), stąd też datkomaty odpowiadają na potrzeby konsumentów, którzy mogą w wygodny, bezgotówkowy sposób wesprzeć wybraną charytatywną zbiórkę. Nasz wspólny projekt to też kolejny dobry przykład, w jaki sposób technologia może służyć dobroczynności, a jednocześnie zachęca do pomagania, które jest bezcenne i daje mnóstwo satysfakcji” – mówi Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny na Polskę, Czechy i Słowację w Mastercard Europe.
„Caritas Polska łączy tradycyjną naukę Kościoła z nowoczesnymi sposobami komunikacji i pozyskiwania darczyńców, dzięki którym możemy nieść pomoc jeszcze większej liczbie potrzebujących. Datkomaty pokazują, że podążamy z duchem czasu. Urządzenia te sprawiają, że pomaganie będzie jeszcze łatwiejsze i dostępne na wyciągnięcie ręki” – mówi ks. Marcin Iżycki, dyrektor Caritas Polska.
„Polskie ePłatności (PeP) specjalizują się w procesowaniu płatności bezgotówkowych i nowatorskich usługach realizowanych w tym obszarze. Udział w projekcie Datkomatów ma dla nas szczególne znaczenie i jest wyrazem naszego wsparcia dla akcji społecznych. Jest to innowacyjność w zakresie płatności bezgotówkowych wdrożona w obszarze, jakim jest działalność charytatywna. Dedykowane urządzenia, wyposażone w samoobsługowe terminale od PeP, pozwalają przekazywać datki na rzecz wybranej akcji dobroczynnej przy użyciu kart płatniczych. Połączenie tych elementów pozwoliło na realizację wyjątkowego dla nas przedsięwzięcia, w które zaangażowaliśmy własne zaplecze technologiczne i zespół doświadczonych pracowników” – mówi Grzegorz Łapiński, Wiceprezes PeP.
Projekt datkomatów jest kolejną wspólną inicjatywą realizowaną przez Mastercard i Caritas. W ubiegłym roku Bank Pocztowy zaczął wydawać specjalną kartę płatniczą z logo Caritas. Jej posiadacze automatycznie dołączają do programu Mastercard Bezcenne Chwile, w ramach którego za każdą transakcję kartą zbierane są punkty, wymieniane następnie na cegiełki dobroczynne Caritas. Ponadto do końca roku trwa atrakcyjna promocja dla posiadaczy nowych kart, w ramach której użytkownicy programu otrzymują na start punkty o wartości 215 zł, które mogą przeznaczyć na cele charytatywne.