Pandemia groźniejsza od hakerów, ale i z nią banki sobie poradziły

Pandemia groźniejsza od hakerów, ale i z nią banki sobie poradziły
Piotr Alicki, prezes Zarządu KIR. Fot. KIR
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Ryzyka związane z COVID-19 w tym roku okazały się istotniejszym wyzwaniem dla sektora bankowego aniżeli zagrożenia ze strony cyberprzestępców - mówił Piotr Alicki, prezes Krajowej Izby Rozliczeniowej, podczas tegorocznej Debaty Prezesów EKF, której hasło przewodnie w tym roku brzmiało Mapa wyzwań przed sektorem bankowym.

Prezes KIR zaprezentował wnioski z tegorocznej, trzeciej już edycji okrągłego stołu z udziałem kadr kierowniczych polskich banków odpowiedzialnych za obszar IT.

Spotkanie, które odbyło się w trybie zdalnym 23 listopada br., wskazało listę problemów, z którymi będą musiały zmierzyć się banki w kontekście cyfryzacji.

Piotr Alicki przypomniał, że w dwóch poprzednich edycjach na pierwszy plan zdecydowanie wysuwały się problemy związane z cyberbezpieczeństwem, choć ze zrozumiałych względów nie był to temat omawiany w ramach otwartych debat. W tym roku jednak zagrożenia ze strony hakerów i sieciowych oszustów musiały ustąpić miejsca problematyce epidemicznej.

Autentykacja zdalna fundamentem cyfrowego świata

– COVID-19 rozpatrywany był w dwóch perspektywach: wewnętrznej, związanej z organizacją i procesami w firmie, w banku i zewnętrznej, oznaczającej perspektywę klienta i rynku – zaznaczył prelegent, wskazując równocześnie, że przedmiotem dyskusji nie była zdolność adaptacji banków do sytuacji, która miała miejsce na wiosnę tego roku, tylko trendy w obszarze IT, które w związku z sytuacją epidemiczną ujawniły się jako nowe lub uległy zdynamizowaniu.

– Najważniejszy wniosek jest taki, że wszystko przyspieszyło. To, co robiliśmy miesiącami i latami teraz zajmowało tygodnie i miesiące – ocenił Piotr Alicki.

Owe przemiany obejmowały przede wszystkim pełną automatyzację i odmiejscowienie zarówno procesów wewnętrznych, jak też przede wszystkim obsługi klienta. Prelegent zwrócił szczególną uwagę na czynnik, który określił mianem „fundamentu cyfrowego świata”, czyli skuteczną i bezpieczną  e-identyfikację oraz usługi zaufania, obejmujące podpis elektroniczny.

– Biorąc pod uwagę aktualną sytuację, ale przede wszystkim nakreślone i obiecujące kierunki rozwoju wynikające z zapoczątkowanych zmian nie należy się dziwić, że ten obszar dostał największą liczbę punktów – dodał Piotr Alicki.

Czas na współpracę międzybankową

Innym segmentem, który na przestrzeni obecnego roku rozwijał się szczególnie dynamicznie, są usługi chmurowe. Najpewniej jest to efekt zmiany stanowiska KNF wobec chmury, dzięki czemu banki zyskały faktyczną możliwość efektywnego wdrażania tego modelu funkcjonowania.

Prelegent zwrócił uwagę, że upowszechnianie cloud computingu w bankowości ma charakter priorytetowy, na co zwracali uwagę już uczestnicy ubiegłorocznej dyskusji.

Regulacje powinny co najmniej nadążać, jeżeli nawet nie wyprzedzać, możliwości wykorzystania technologii w rozwoju gospodarki

Jakie najważniejsze wnioski płyną z technologicznego okrągłego stołu? Wśród rekomendacji znalazła się przede wszystkim standaryzacja i współpraca międzybankowa, obejmująca zwłaszcza obszar bezpieczeństwa i obniżania ryzyka, tak dla samych banków jak i ich klientów.  

– Zawsze wiązałem duże nadzieje ze współpracą międzybankową na określonych polach, a ten rok jeszcze wyraźnie podkreślił wagę i wynikające z tego możliwości – dodał prezes KIR.

Zwrócił on też uwagę na konieczność dostosowywania otoczenia regulacyjnego do aktualnych realiów, wynikających z aktualnych uwarunkowań technologicznych.

– Regulacje powinny co najmniej nadążać, jeżeli nawet nie wyprzedzać, możliwości wykorzystania technologii w rozwoju gospodarki, uważa prelegent.

Banki stanęły na wysokości zadania

Szef KIR ocenił również polskie banki pozytywnie w kontekście reakcji na sytuację pandemiczną.

– Zarówno wyniki badania jak i dyskusja CIO ( Chief Information Officer ) pozwala twierdzić, że nie tylko jako sektor zdaliśmy egzamin w sferze zapewnienia ciągłości działania oraz naszych usług, szczególnie niezbędnych w tej kryzysowej sytuacji, ale również wyciągamy z tych doświadczeń konstruktywne wnioski na przyszłość – powiedział Piotr Alicki.

Podobną opinie wyraził też moderator panelu, Jan Krzysztof Bielecki, Przewodniczący Rady Programowej Europejskiego Kongresu Finansowego.

– Powinniśmy podziękować wszystkim ludziom w sektorze bankowym, ponieważ to, co zrobili w ciągu dwóch – trzech tygodni, jak szybko przedstawili się na obsługę tarczy prezentowanej przez rząd, to był majstersztyk. Rzeczywiście w ciągu tygodnia zrobiono to, co mogłoby się wydawać, że będzie kosztowało lata pracy – stwierdził moderator Debaty Prezesów EKF.

Źródło: aleBank.pl