Optymistami finansowymi już byliśmy, teraz więcej oszczędzamy
Blue Media bada postawy Polek i Polaków wobec zagadnień finansowych cyklicznie począwszy od 2016 roku. Dzięki badaniu można dostrzec zmieniające się podejście Polaków do pieniędzy na przestrzeni lat.
Nowe atrybuty sukcesu finansowego
Posiadanie oszczędności jako istotny element sukcesu finansowego systematycznie zyskuje na znaczeniu w oczach Polaków ‒ obecnie wskazuje tak sześciu na 10 badanych.
Wyznacznikami sukcesu są zatem dla nas rzeczy najpewniejsze, choć ich osiągnięcie jest coraz trudniejsze, jak choćby posiadanie własnościowego mieszkania
Co ciekawe, od 2020 roku spada odsetek tych, którzy utożsamiają sukces finansowy z brakiem długów i kredytów czy wysokimi zarobkami. Rośnie natomiast odsetek osób identyfikujących posiadanie własnego domu/mieszkania z sukcesem materialnym.
Kobiety częściej niż mężczyźni utożsamiają sukces finansowy z posiadaniem oszczędności (62 proc. do 57 proc.) oraz brakiem długów i kredytów (53 proc. do 46 proc.). Podobne opinie przeważają wśród mieszkańców wsi i największych miast.
Zabezpieczenie przyszłości to cel, który jest najistotniejszy dla starszej i średniej grupy wiekowej
Z kolei dla osób młodych, częściej niż dla pozostałych grup wiekowych, sukces finansowy to posiadanie własnego domu, drogiego samochodu czy zagraniczne wakacje.
‒ Z roku na rok obserwujemy coraz bardziej umacniającą się potrzebę budowania poczucia bezpieczeństwa w oparciu o posiadanie odpowiedniego zabezpieczenia finansowego.
Ostatnie sześć lat to czas bogacenia się polskiego społeczeństwa. Jednak bieżący rok sprawił, że rodacy poczuli się mniej pewnie z uwagi na wojnę w Ukrainie i rosnącą inflację. Pewien niepokój zostawiła też po sobie pandemia.
Wyznacznikami sukcesu są zatem dla nas rzeczy najpewniejsze, choć ich osiągnięcie jest coraz trudniejsze, jak choćby posiadanie własnościowego mieszkania ‒ zauważa Krzysztof Pycia, Product Director w Blue Media.
Czytaj także: Portfel Studenta 2022: rosną ceny, topnieją studenckie oszczędności
Strategia na czasy kryzysu i wysokiej inflacji
Już prawie 70 proc. respondentów przyznaje, że oszczędza pieniądze. Wskaźnik ten wzrasta systematycznie z roku na rok. Najwięcej osób prezentujących takie podejście znajdziemy w młodszych grupach wiekowych oraz wśród mieszkańców miast.
35 proc. uważa, że nie osiągnęła sukcesu i już go chyba nie osiągnie
Głównym celem gromadzenia oszczędności jest zabezpieczenie przyszłości ‒ wskazuje na to ⅔ badanych. Ta deklaratywność wzrasta z roku na rok. Co więcej, rośnie również odsetek Polaków, którzy oszczędzają w trosce o dzieci i wnuki.
W badaniu z 2021 roku było to 17 proc., w najnowszym 21 proc.
Zabezpieczenie przyszłości to cel, który jest najistotniejszy dla starszej i średniej grupy wiekowej. Co naturalne, osoby po 35. roku życia częściej niż młodsi badani, odkładają pieniądze dla dzieci/wnuków.
Z kolei na zakupie mieszkania czy domu najczęściej skupia się najmłodsze pokolenie. Cel w postaci zagranicznych wakacji wyróżnia się wśród mieszkańców małych i średnich miast.
Czytaj także: Polacy w obliczu rosnącej inflacji sięgają po oszczędności
Polacy coraz mniej optymistyczni
Respondenci, zapytani o własny sukces finansowy, są dość sceptyczni. 35 proc. uważa, że nie osiągnęła sukcesu i już go chyba nie osiągnie.
Sukcesywnie spada też liczba optymistów, którzy mają nadzieję na niego w przyszłości (z 37 proc. w 2019 r. do 32 proc. w 2022 roku).
Tylko co trzeci badany nadal w to wierzy. Szczególnie osoby z najmłodszej grupy wiekowej oraz mężczyźni.
Wiara maleje wraz z wiekiem respondentów. Bardziej pozytywnie własny sukces finansowy oceniają mieszkańcy największych miast oraz osoby starsze.
Czytaj także: Bank Millennium: co czwarty Polak nie ma oszczędności, co trzeci nie odkłada pieniędzy
Badanie „Finase Polaków w czasach postpandemicznych” przeprowadzono w czerwcu 2022 na reprezentatywnej próbie ogólnopolskiej 1059 osób.