Opinie: Yes, we can?

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Pamiętają Państwo to sztandarowe hasło z kampanii Baracka Obamy sprzed 8 lat? Kandydat Partii Demokratycznej podbił tym serca Amerykanów, obiecując przewietrzenie waszyngtońskich salonów i nowe rozdanie po dość niepopularnej w swojej końcówce prezydenturze G.W. Busha juniora, który był obwiniany o nieudolne działania na Bliskim Wschodzie, a także potężny kryzys finansowy.

Marek Rogalski

Minęło 8 lat, Stany Zjednoczone wyszły z kryzysu, chociaż nie było to łatwe (po raz pierwszy zastosowano niestandardowe podejście w gospodarce oraz polityce monetarnej), a FED stoi w przededniu rozpoczęcia nowego, wyraźnego cyklu podwyżek stóp procentowych – chociaż teoretycznie pierwszy ruch został wykonany już w grudniu 2015 r.

Mimo to demokraci przegrali. Po raz pierwszy już w 2010 r., kiedy to zaczęli stopniowo tracić Kongres – najpierw Izbę Reprezentantów, a cztery lata później także Senat. Prezydentowi Obamie udało się wywalczyć reelekcję, ale głównie dlatego, że był dość popularny. Krytyczne oceny działań demokratów dały jednak o sobie znać w ostatnim, listopadowym rozdaniu. Hasło „silniejsi razem” Hillary Clinton, przegrało z „powrotem wielkiej Ameryki” Donalda Trumpa, a republikanie zdołali utrzymać cały Kongres. Naród wystawił krytyczną notę politykom, chociaż ekonomiści zdają się być zgodni co do tego, że gospodarka wyszła z dołka i wchodzi na ścieżkę przyspieszonego wzrostu. Problem jednak w tym, że aby odczuli to przeciętni obywatele musi minąć trochę czasu – najczęściej jest tak, że zadowolenie jest duże, kiedy gospodarka osiąga szczyt swojej możliwości, a ekonomiści zaczynają wskazywać na ryzyko jej przegrzania. Przed pamiętnym kryzysem w 2008 r. zadowoleni byli nawet najmniej zamożni Amerykanie, którzy nagle dostali możliwość zakupu własnego lokum. Nie da się jednak dogodzić wszystkim…

Donald Trump, który 20 stycznia przyszłego roku zostanie 45. prezydentem USA, ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI