Opinie: Dwa w jednym
W niejednej, nie tylko polskiej firmie, ciągle jeszcze cyklicznie pojawia się bezradność, gdy przychodzi zmierzyć się z opracowaniem kolejnego planu strategicznego, określaniem nowej wizji czy misji. A już, niestety, czają się kolejne trudne wyzwania, zwłaszcza dla dzierżących władzę w organizacjach. O skali trudności w pojmowaniu tych pojęć najlepiej może świadczyć zdanie sformułowane przez prof. Johna Kottera (specjalistę od zachowań organizacyjnych z Harvard Business School): Przywództwo nie jest tym samym co zarządzanie.
Marek Urbaniak
Cechą charakterystyczną większości funkcjonujących firm jest przerost zarządzania przy jednoczesnym niedostatku przywództwa. Zdiagnozowano, że kompleksowe zarządzanie procedurami i złożonymi strukturami dużych firm przebiega dosyć sprawnie, co skutecznie zapobiega pojawianiu się elementów chaosu i dezorganizacji. Ale jednocześnie dostrzeżono, że każda tego typu firma, czy tego chce, czy nie, jest stałym uczestnikiem mniej lub bardziej fundamentalnych zmian w wyniku konkurencji, zmian warunków finansowych czy wyzwań globalizacji. Zauważono, że obecnie sukces rynkowy osiągają nie te firmy, które mają jedynie zdolność wytwarzania produktów o powtarzalnej, wysokiej jakości, ale przede wszystkim te, które potrafią skutecznie zarządzać niezbędnymi zmianami. Chodzi więc o takie przywództwo, które posiada także zdolność wytyczania kierunków przekształcania firmy, jak i umiejętność organizowania ludzi wokół zdefiniowanych celów. Mamy więc do czynienia z dwiema odmiennymi funkcjami współczesnego lidera – radzenia sobie z codzienną złożonością procesów zarządczych oraz zdolnością do kierowania przemyślanymi, permanentnymi zmianami.
Na pierwszy rzut oka wydaje się, że czeka nas era dwuwładzy w każdej firmie. Historia, zwłaszcza polityczna, dowodzi jednak, że jest to droga donikąd, wyściełana dodatkowo permanentnymi kryzysami. Ponadto obserwacje wielu firm dowodzą czegoś jeszcze groźniejszego, otóż dramat zaszyty jest już w samej nierównowadze ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI