Opinie: Bancassurance szansą na zrównoważony rozwój

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

nbs.2015.11.foto.014.400xMinęło pierwsze pół roku od wejścia w życie Rekomendacji U, która przynajmniej w założeniach Komisji Nadzoru Finansowego miała zrewolucjonizować dystrybucję ubezpieczeń przez banki. I chyba określenie "miała" najtrafniej odzwierciedla to, co tak naprawdę wydarzyło się w zakresie bancassurance w Polsce.

Daniel Zdziński

Minęło pierwsze pół roku od wejścia w życie Rekomendacji U, która przynajmniej w założeniach Komisji Nadzoru Finansowego miała zrewolucjonizować dystrybucję ubezpieczeń przez banki. I chyba określenie „miała” najtrafniej odzwierciedla to, co tak naprawdę wydarzyło się w zakresie bancassurance w Polsce.

W rzeczywistości nie wydarzyło się nic nadzwyczajnego. Było wiele krzyku ze wszystkich zainteresowanych stron i co ciekawe wszyscy uczestniczy sporu podpierali się w głównej mierze słowem „klient”, o którego dobro i ochronę interesu chodziło. I tak uzasadniał to i KNF, i ubezpieczyciele, a także banki. Tylko że ten interes klienta dla każdego oznaczał całkowicie coś innego i obiektywnie nie miał wiele wspólnego z samym klientem.

Pokazał to dobitnie ostatni, a historycznie już VII Kongres Bancassurance, który tradycyjnie odbył się w październiku w Józefowie pod Warszawą. On też był poświęcony wdrożeniu Rekomendacji U. Ze wszystkich prezentacji jednoznacznie wynikało, że praktycznie z punktu widzenia klienta, który korzysta z zakupu ubezpieczeń, czy jest zachęcany do jego zakupu (bądź jakkolwiek inaczej to nazwiemy) w banku naprawdę nic się nie zmieniło. Właściwie jedyna zmiana polega na tym, że teraz klient nie jest uczestnikiem ubezpieczenia grupowego, tylko stał się kimś ważnym, czyli ubezpieczającym. Z jego punktu widzenia zmiana nic nieznacząca. Jedyną zauważalną dla klienta zmianą może być to, że od teraz, kupując jakiekolwiek ubezpieczenie w banku w nagrodę otrzymuje całkiem pokaźną książkę, w której wydrukowane zostały wszystkie dokumenty – ogólne warunki ubezpieczenia, karty produktu, które to są wymagane w Rekomendacji U. Najwyraźniej KNF uznał, że wręczając klientowi jakże obszerną i interesującą lekturę w postaci dokumentów ubezpieczeniowych – uszczęśliwi go. Może tak się zdarzyć, zwłaszcza w sytuacji, gdy klient kupuje dużo ubezpieczeń. Wkrótce będzie pewnie zmuszony dokupić także nowy regał na książki, a wiadomo, że to z kolei powoduje rozwój przemysłu meblarskiego, wzrost dochodów państwa w formie podatków pośrednich i bezpośrednich itd.

Całą filozofię podejścia do tematu Rekomendacji U bardzo dobrze można było zaobserwować podczas prezentacji przedstawicielki Wydziału Kontroli w Urzędzie Komisji Nadzoru Finansowego, która przedstawiła wyniki dotychczas przeprowadzonych kontroli związanych z jej wdrożeniem.

I generalnie kontrole wypadły dobrze, choć oczywiście były uchybienia typu:

  • ktoś nie wdrożył jakiegoś dokumentu
  • rada nadzorcza banku nie zapoznała się z całością dokumentacji itp.

Moją uwagę zwróciły jednak dwie kwestie:

  • w jednym przypadku stwierdzono, że prowizja dla banku nadal wynosi 90%, a to zbyt dużo i w związku z tym przy takiej prowizji raczej nie może być realnej ochrony ubezpieczeniowej. To fakt, tyle że KNF nie kazał wycofać produktu, pomimo że nie dawał żadnej ochrony, a zatem nie był produktem ubezpieczeniowym, tylko kazał uzasadnić, dlaczego prowizja jest tak wysoka. Faktycznie – dbanie o interes klienta na najwyższym poziomie.
  • ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI