Od Redaktora Naczelnego | Przełomowy moment
Dwadzieścia lat temu przedstawiciele polskich banków i dostawców technologii cyfrowych porozumieli się, by wspólnie działać na rzecz nowoczesnego i dostępnego dla wszystkich, a przy tym bezpiecznego sektora finansowego. Tak zrodził się projekt Forum Technologii Bankowych.
Rozwój technologii tworzonych przez banki, również te lokalne, stanowi wiodący temat prezentowanego Państwu, aktualnego wydania naszego miesięcznika. – Dzisiaj technologia ponownie staje się tak naturalnym, że niemal niewidocznym, elementem bankowości – wskazuje Wojciech Bolanowski, doradca prezesa VeloBanku. – Przyjmujemy, że jest wszędzie i powinna działać, a to, że razem z nowymi technologiami przychodzą innowacje i rewolucyjne zmiany w zachowaniu klientów czy w strategii banków, już nas nie dziwi. Paradoksalnie, wraz ze swoim dynamicznym rozwojem technologia spowszedniała bankowcom, a także klientom banków. Dzisiaj wyzwaniem jest realizacja idei w fazie dopracowania projektu, skonstruowania modelu finansowego, strategii akwizycyjnej, a faza dostarczania technologii ma wymiar codziennego biznesu, business as usual – uważa Wojciech Bolanowski.
Współczesne technologie tak silnie oddziałują na całą gospodarkę i biznes, że prowadzą do istotnych zmian w układzie sił na rynku, umożliwiając polskim podmiotom rywalizację z innymi krajami rozwiniętymi. Prof. Andrzej Stanisław Kaleta nie ma żadnych wątpliwości, że mamy złoty wiek naszej przedsiębiorczości. Skok, jaki w tej dziedzinie wykonała Polska, ma charakter bezprecedensowy. Dotyczy to zarówno małego biznesu, jak i dużych firm. Dorobiliśmy się niewątpliwie wielu krajowych czempionów, ich działalność to ewidentne pasmo sukcesów. Należy jednak pamiętać, że polskie firmy znalazły się w przełomowym momencie.
– Ponieważ coś się zaczyna wyczerpywać, kończy się pewien etap rozwoju. Wykorzystaliśmy proste rezerwy, jak efekty otwarcia się na przedsiębiorczość czy niskie koszty pracy – podkreśla prof. Kaleta. Na przestrzeni ostatniego dwudziestolecia zmieniły się radykalnie nie tylko relacje z biznesem, ale również z administracją publiczną. W tym zakresie ważnym punktem jest cyfrowa współpraca między oboma tymi sektorami. Według Karoliny Matysiak z Centralnego Ośrodka Informatyki, cyfrowa tożsamość w aplikacji to duży krok w stronę digitalizacji.
Wiele krajów sobie z tym nie poradziło, tymczasem Polacy dysponują dokumentami dostępnymi w komórce, którymi mogą się posługiwać zarówno we wszystkich instytucjach państwowych, jak i w bankach. Rzecz w tym, że procesy administracyjne, w przeciwieństwie do usług komercyjnych, są trudne i nierzadko budzą stres. – Wdrażając usługę, powinniśmy upraszczać procesy administracyjne, ale za tym często musi nadążać też legislacja – uważa Karolina Matysiak.
Zapraszam do lektury całego majowego wydania „Miesięcznika Finansowego BANK”.