Obrót bezgotówkowy i gospodarka elektroniczna: Gotówka w zasięgu ręki
Udostępnij
Nasycenie bankomatami w naszym kraju jest wciąż małe. Na milion osób przypada zaledwie 325 urządzeń, podczas gdy średnia dla Europy Zachodniej wynosi 648. Czy może się to zmienić?
Janusz Grobicki
W Europie Środkowej i Wschodniej pod względem nasycenia bankomatami przoduje Estonia. Biorąc pod uwagę średnią liczbę maszyn, nasz kraj wyprzedzają również Łotwa, Bułgaria, Węgry, Słowacja, Litwa i Czechy. Zgodnie z danymi Departamentu Systemu Płatniczego Narodowego Banku Polskiego w Polsce działa 12 400 bankomatów. Ich liczba w porównaniu z I kwartałem 2008 r. wzrosła o ok. 4,1 proc. Największą liczbą bankomatów własnych dysponuje obecnie Bank PKO BP SA, drugie miejsce zajmuje Bank Pekao SA. Do liderów należą też: Bank BPS, BZ WBK, ING Bank Śląski, SGB, Bank Millennium, Kredyt Bank i Bank BGŻ. Miesięcznie w bankomatach dokonuje się ponad 72 mln operacji.
WYGODNY OUTSOURCING
Wielkość sieci urządzeń, z których można wypłacać gotówkę bez prowizji, jest jednym z kryteriów wyboru danej instytucji finansowej przez klienta. Jednak obsługa bankomatów własnych jest kosztowna i wymaga podejmowania wielu czynności, które nie wiążą się bezpośrednio z działalnością bankową. Dlatego korzystnym rozwiązaniem dla banku są usługi outsourcingowe z zakresu kompleksowego zarządzania siecią należących do nich urządzeń. Dzięki temu nie muszą na bieżąco dostarczać gotówki do maszyn, a także mają możliwość minimalizacji wydatków na ich obsługę, ochronę i serwis. W imieniu banków sprawowana jest także kompleksowa kontrola nad procesem przetwarzania elektronicznych transakcji finansowych.
KONKURENCJA NA RYNKU
W Polsce najwięcej jest bankomatów czterech głównych producentów – fi rmy NCR, Wincor, Diebold oraz Triton. Dzięki wysokiej jakości sprzętu i oprogramowania mają one od lat stabilną pozycję wśród naszych banków oraz niezależnych operatorów
Liderem na naszym rynku w zarządzaniu siecią bankomatów własnych oraz uczestnictwem w sieci jest Euronet. Firma jest właścicielem i operatorem największej niezależnej sieci urządzeń płatniczych w Polsce. To ponad 1600 maszyn pod własnym logo oraz zarządzanie ponad 1300 bankomatami należącymi do 18 polskich banków – Alior Banku, Banku BPH, Banku Pekao SA, Banku Handlowego, Banku Millennium, Deutsche Banku PBC, GETIN Banku, ING Banku Śląskiego,Inteligo, Kredyt Banku, Lukas Banku, Nordea Banku, mBanku, Multibanku, Polbanku, Raiffeisen Banku, Sygma Banku oraz placówek SKOK.
Dzięki outsourcingowi klienci tych banków mają możliwość korzystania z sieci bankomatów zlokalizowanych na terenie całego kraju. Oznacza to dla nich łatwość w dostępie do gotówki bez konieczności poszukiwania placówki banku. Jest to szczególnie ważne w przypadku banków regionalnych oraz wszystkich tych, które nie posiadają rozbudowanej sieci oddziałów na terenie kraju.
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.
Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.
Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.