Nowy standard w zakresie doradztwa ESG już funkcjonuje
Jak wskazywał prof. Lech Kurkliński, nowy standard udało się wypracować przy zaangażowaniu przedstawicieli sektora bankowego i wsparciu środowiska akademickiego, w tym dr Iwony Kozłowskiej-Kuchciak z Uniwersytetu Łódzkiego oraz dr. Krzysztofa Kila, reprezentującego Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie.
Czytaj także: Banki jako katalizator zielonej transformacji
Certyfikowany Doradca w zakresie ESG
Certyfikat dedykowany jest przede wszystkim doradcom klienta, obsługującym segment MŚP, obejmuje również obszar bankowości detalicznej. W praktyce może on być wykorzystywany także w pracy z klientami korporacyjnymi.
Standard powstał we współdziałaniu Komitetu ds. Standardów Kwalifikacyjnych i Komitetu Zrównoważonego Finansowania, a jego twórcy uwzględnili również potrzebę stworzenia ścieżek szkoleniowych i przygotowanie banków, jeśli chodzi o wypełnienie wymogów standardu.
W tym celu uruchomiono dwie inicjatywy szkoleniowe, ogólną – w ramach Warszawskiego Instytutu Bankowości (WIB), a dla środowiska banków spółdzielczych szkolenia prowadzi Bankowy Ośrodek Doradztwa i Edukacji z Poznania, funkcjonujący w grupie SGB-Banku.
Standard opiera się na czterech filarach, poczynając od podstawowych pojęć związanych z ESG i zrównoważonym rozwojem, poprzez zagadnienia sprawozdawczości ESG, aż po zarządzanie ryzykiem i compliance.
Specjalny moduł poświęcony został zrównoważonym instrumentom finansowym.

Pierwsze egzaminy dot. nowego standardu ESG w BOŚ i ING Banku Śląskim
Jak wyglądał harmonogram wdrażania nowego standardu? W kwietniu 2025 roku został on oficjalnie zatwierdzony przez zarząd ZBP, następnie przez sześć miesięcy trwały prace nad przygotowaniem rozwiązań egzaminacyjnych, obejmujących formułę testów, zestaw pytań i narzędzia weryfikacji.
W czwartym kwartale ‘25 rozpoczęto pierwsze egzaminy. Pionierami w tym zakresie okazały się Bank Ochrony Środowiska oraz ING Bank Śląski; ich zaangażowanie wykazało, że standard szybko przeszedł z etapu projektowania do praktycznego zastosowania.
Sam egzamin końcowy trwa 75 minut i obejmuje 40 pytań; próg zaliczenia wynosi 65% poprawnych odpowiedzi, aby uzyskać certyfikat trzeba też spełnić wymogi w zakresie stażu pracy, realizowane przez instytucję delegującą pracownika.
– Zaangażowanie było bardzo duże ze strony właśnie banków i pokazanie, że jest taka potrzeba w dziedzinie standaryzacji w obszarze doradztwa i polityki kadrowej – podsumował swą prezentację prof. Lech Kurkliński.
