Nowy AML – czy będzie (r)ewolucja?
Ogólna zmiana zasad KYC na tzw. risk based approach może stanowić dobrą okazję do analizy podejścia instytucji do całego procesu szacowania ryzyka i np. złagodzenia lub zaostrzenia wymogów dla pewnych kategorii klientów czy branż. W kontekście dyskusji nad zmianą podejścia pojawiają się również nawiązania do nowej ustawy o STIR, która umożliwi ocenę klienta i zablokowanie rachunku przez Krajową Administrację Skarbową.
Operacyjnie, z perspektywy KYC istotne jest to, że ostatecznie rozstrzygnięto o możliwości przechowywania kopii dokumentów tożsamości klienta. Dodatkowo dzięki wprowadzeniu w 2019 r. publicznie dostępnego rejestru beneficjentów ułatwieniu ulegnie prowadzenie procesów KYC.
Największym wyzwaniem organizacyjnym są zmiany związane z rejestrem transakcji przez GIIF. Znacznemu skróceniu ulegnie termin, w którym będą przekazywane informacje o transakcjach ponadprogowych, tj. powyżej równowartości 15 tys. EUR – będzie to 7 dni po dniu transakcji (dziś to 14 dni po upływie miesiąca). Dodatkowo Minister Finansów do roku po wejściu w życie ustawy powinien wydać nowe rozporządzenie dotyczące raportowania. Biorąc pod uwagę to, że aktualne przepisy pochodzą z 2001 r. można spodziewać się wielu systemowych zmian w raportowaniu.
Czy będzie rewolucja? Przekonamy się, ponieważ o ile zmiany na poziomie polityk i procedur mogą być już wdrożone, to operacyjnie i systemowo nie wszystko jest jeszcze rozstrzygnięte.
Nowe przepisy wdrażające dyrektywę AML IV zaczną obowiązywać 13 lipca 2018 r.
Więcej na tema nowych przepisów mających zapobiegać „praniu” pieniędzy w najbliższym wydaniu Miesięcznika Finansowego BANK.
Mateusz Ordyk
PwC Legal