Nowoczesny Bank Spółdzielczy | Zagranica | Praca w niemieckich bankach spółdzielczych
Dr hab. Eugeniusz Gostomski
Wyższa Szkoła Bankowa w Gdańsku
Według danych, na koniec 2021 r. w centralach 772 banków spółdzielczych w Niemczech i ich 7300 placówkach terenowych pracowało 135 650 osób. W jednej instytucji średnio zatrudnionych było 176 bankowców. Do tej liczby należy dodać 34,5 tys. osób pracujących w banku krajowym i jego spółkach zależnych. Jednakże zatrudnienie w bankach spółdzielczych zmniejsza się sukcesywnie od 1995 r., kiedy to osiągnęło swój szczytowy poziom – 175,8 tys. pracowników (patrz. tab. 1).
Poszukiwany pracodawca
Na spadek zatrudnienia wpływają fuzje i przejęcia w bankowości spółdzielczej, rozwój samoobsługowej bankowości internetowej, który eliminuje konieczność odwiedzania przez klientów placówek bankowych i przekłada się na zamykanie tych najmniej uczęszczanych, oraz automatyzacja procesów w backe office. Praca w bankach spółdzielczych, szczególnie w małych miastach i na terenach wiejskich, jest bardzo atrakcyjna dla osób je zamieszkujących, nie tylko dlatego, że są stosunkowo blisko, ale również ze względu na wysokość wynagrodzenia, dobrą atmosferę pracy, możliwość osobistego rozwoju i awansu zawodowego. Pracownicy banków spółdzielczych w trudnych sprawach zawsze mają oparcie w zespole – zgodnie z główną zasadą kultury organizacyjnej w spółdzielniach „czemu nie podoła jeden człowiek, z tym poradzi sobie wielu”.
Pracownicy w sektorze bankowości spółdzielczej są niezwykle lojalni wobec swojego pracodawcy, o czym świadczy długi czas pracy wielu z nich – np. w Berliner Volksbanku, który zatrudnia 1863 osób (2021 r.) średni staż pracownika wynosi 21,5 roku, a jednocześnie średni wiek zatrudnionych sięga 45,5 lat. Lojalność oznacza wierność, uczciwość i oddanie określonej osobie lub organizacji. Osoby zatrudnione w bankach spółdzielczych nie odchodzą do innych pracodawców, ponieważ są zadowolone z dotychczasowej pracy. Banki spółdzielcze nie borykają się zatem z problemem fluktuacji kadr. Lojalność pracowników wobec instytucji korzystnie wpływa także na lojalność jej klientów, ponieważ przywiązują się oni do osób, które ich obsługują. Lojalni klienci bankowi:
- systematycznie korzystają z jego produktów;
- nie są podatni na działania promocyjne banków konkurencyjnych;
- okazują wyrozumiałość dla drobnych niedogodności we współpracy ze swoim bankiem;
- przekazują pozytywne informacje o banku i jego produktach swoim bliskim i znajomym.
Kształcenie kadrArtykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI
Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI