Nowoczesny Bank Spółdzielczy. Technologie. Diebold Nixdorf: Budowanie cyfrowej bliskości z klientem
Nie od dziś bankowcy mierzą się z wyzwaniami i zagrożeniami dotyczącymi zarządzania gotówką. Już w 2016 r. w raporcie Forrestera banki sygnalizowały, że tylko w 80% są zdolne do zarządzania i zapobiegania incydentom związanym z bezpieczeństwem swoich bankomatów. Według danych blisko 48% ankietowanych, dysponujących jednolitą flotą bankomatów, z powodu rosnącego zagrożenia bezpieczeństwa nie odczuwa komfortu związanego z bezpieczeństwem urządzeń. Natomiast aż 42% ankietowanych, którzy mają wielu różnych dostawców bankomatów, uznaje, że wyzwania bezpieczeństwa są związane ze zbyt dużą liczbą marek i urządzeń. Jednocześnie Polacy lubią płacić gotówką, szczególnie za drobne zakupy, i oczekują od swojego banku, że zapewni im bezpieczny dostęp do niej. Jak pokazują dane zgromadzone przez NBP, pomimo postępującej digitalizacji od 2013 r. wartość gotówki w obiegu sukcesywnie rośnie – średnio 14,1% rok do roku. W 2017 r. klienci wybierali w Polsce gotówkę jako środek płatniczy w 54% transakcji.
Przygotować się na ataki fizyczne i wirtualne
‒ Sytuacja jest skomplikowana ‒ mówi Tomasz Rokita, odpowiadający w Diebold Nixdorf za sektor bankowy. ‒ Bankomaty muszą być dostępne całodobowo dla klientów, co naraża je na fizyczne ataki ze strony przestępców, którzy chcą wyłudzić pieniądze z kont klientów. W celu utrzymania zaufania banki muszą tworzyć solidne zabezpieczenia, poparte właściwymi procedurami. Strata pieniędzy to jeden z problemów, z którymi muszą borykać się instytucje finansowe, ale uszczerbek na reputacji to druga bardzo ważna kwestia, która jest kluczowa w przypadku wielu banków – dodaje.
Tym bardziej że wymagania dotyczące bezpieczeństwa ciągle rosną. Do fizycznych zagrożeń: kradzieży, włamań i przechwytywania kart kredytowych, dochodzi cała gama cyberataków, o których skali decyduje tylko wyobraźnia i determinacja cyfrowych przestępców.
– Osoby odpowiedzialne za bezpieczeństwo już dawno dostrzegły, jak głębokie zmiany wywołuje transformacja cyfrowa w finansach – mówi Maciej Nuckowski, wiceprezes Diebold Nixdorf. – Banki chcą mieć możliwość ciągłego monitorowania kanałów konserwacji sprzętu i zarządzania zdarzeniami, przy jednoczesnym możliwie niskim koszcie związanym z utrzymaniem i serwisem urządzeń, który ze względu na rosnące zagrożenia stale rośnie. Jednak, aby przeciwdziałać zagrożeniom, konieczne są inwestycje w sprzęt, częste i terminowe aktualizacje. Warto inwestować w bezpieczeństwo, bo utrata zaufania może narazić bank na znacznie większe straty – podsumowuje.
Jak pogodzić sprzeczne wymagania
Skuteczna ochrona bankomatów to ciągła próba pogodzenia dwóch sprzecznych kwestii. Klient od banku oczekuje sprawnej, szybkiej i szeroko dostępnej obsługi, również poprzez urządzenia samoobsługowe. Jednocześnie osoby odpowiedzialne w bankach za bezpieczeństwo muszą zapewnić właściwy poziom ochrony dla urządzeń, systemów, tak aby klient miał pewność, że jego środki zgromadzone na koncie nie staną się łupem przestępców. Ponadto potrzeba wzrostu efektywności działania oznacza jeszcze więcej bankowości opartej na urządzeniach samoobsługowych, co generuje wzrost kosztów dostosowania technologicznego i zgodności z regulatorami rynku (compliance). Pogodzenie tych dwóch oczekiwań staje się w ostatnim czasie jednym z najważniejszych priorytetów także sektora bankowości spółdzielczej zorientowanego na budowanie pozytywnego doświadczenia klientów, dzięki urządzeniom samoobsługowym. Szacuje się, że przez ostatnie 15 lat wymagania w zakresie bezpieczeństwa IT wzrosły nawet 40-krotnie. Na dodatek eksperci ds. bezpieczeństwa specjalizujący się w ATM są nieliczni i bardzo kosztowni dla organizacji.
Partner dla bezpieczeństwa
Istnieje więc wiele powodów, dla których banki detaliczne, także spółdzielcze, powinny zwrócić się do zaufanego partnera i rozważyć outsourcing OSM (Outsoursed Security Management). Szczególne znaczenie ma tutaj odpowiednia wiedza ekspercka z zakresu działania urządzeń samoobsługowych w bankowości. Nie każda firma na rynku posiada taką specjalizację. Dlatego Diebold Nixdorf zaproponował rozwiązanie DN ALLConnect Managed Security Services, który zapewnia bankomatom wielopoziomowe zabezpieczenie połączone z przekazywaniem do banku informacji o stanie urządzenia w czasie rzeczywistym. Umożliwia to stały podgląd floty posiadanych urządzeń, jej bezpieczeństwa i dostępności.
‒ To, co oferujemy w ramach usługi ALLConnect Managed Security Services – mówi Maciej Nuckowski, wiceprezes Diebold Nixdorf ‒ to przede wszystkim nasza specjalizacja w zakresie kanału ATM, całodobowa dostępność i monitoring, wiedza domenowa i techniczna, zdobyta lokalnie i globalne, oraz znajomość wielu systemów. Zapewniamy też klientom konieczny dzisiaj długofalowy plan zarządzania bezpieczeństwem w złożonym i szybko ewoluującym środowisku, w którym działają.
System operacyjny w procesie zmiany
Kolejnym istotnym czynnikiem wpływającym zarówno na poziom bezpieczeństwa, jak i konkurencyjność banków, jest system operacyjny stosowany przez te instytucje. Wielkimi krokami zbliża się styczeń 2020 r., kiedy to Microsoft zaprzestanie wsparcia dla szeroko stosowanego do tej pory systemu Windows 7. Diebold Nixdorf, jako pierwszy z dostawców urządzeń samoobsługowych, zaproponował proces migracji na nowszą wersję systemu. Zmiana ta wymaga czasu, ale jest warta zachodu. Nie tylko podnosi poziom bezpieczeństwa i zapewnia bycie w zgodzie z regulacjami complience, ale także umożliwia dalsze wspieranie omnikanałowości, ponieważ stopniowo wszystkie elementy systemów bankowych przechodzą na Windows 10. Do tego zmiana podnosi efektywność i pozwala na oszczędności kosztowe w dłuższej perspektywie.
Nowa generacja urządzeń z myślą o wygodzie użytkowania
Ponadto Diebold Nixdorf wprowadził do oferty serię DN Series™. Jest to rodzina urządzeń samoobsługowych zaprojektowanych ze świadomością kierunku i tempa zmian zachodzących na rynku. Debiut na naszym rynku nastąpił po udanym programie pilotażowym prowadzonym w 13 krajach, we współpracy z 18 bankami, w tym BNL Gruppo BNP Paribas. Nowa seria bankomatów z oprogramowaniem umożliwiającym nowoczesną, spersonalizowaną obsługę wpisuje się idealnie w filozofię Diebold Nixdorf nakierowaną na budowanie cyfrowej bliskości z klientem.
Potwierdzeniem świetnego wczucia się przez Diebold Nixdorf w oczekiwania klienta detalicznego jest prestiżowa nagroda Red Dot: Product Design 2019 przyznana za model ATM 200 z DN Series™. Rozwiązanie to oferuje najnowszą technologię i najbardziej kompaktowe rozwiązanie w wydawałoby się prostym i trudnym do dalszego unowocześnienia procesie wydawania gotówki i jej recyklingu. Red Dot Award przyznawana za Product Design jest jednym z najbardziej szanowanych i największych na świecie konkursów dla projektantów. Seria DN 200 wyróżniała się, spośród pozostałych 5500 produktów zgłoszonych w konkursie, ze względu na wyjątkowy design i komfort użytkowania.
Model 200 oferowany w ramach portfolio rozwiązań serii DN wspiera procesy transformacji oddziałów instytucji finansowych, poprzez:
- nowoczesny, intuicyjny design z przejrzystym interfejsem, który prowadzi klienta sprawnie przez cały proces z wykorzystaniem podświetleń w ramach wskazówek;
- najbardziej zaawansowane zabezpieczenia przed oszustwami dzięki bocznym panelom zwiększającym prywatność, dyskretnie zintegrowanemu aparatowi i lusterkom;
- wyjątkowy design klasy premium zastosowany w urządzeniach z wysokiej jakości materiałów z dopracowanymi detalami;
- wyraźne, wzmocnione oświetleniem LED, wyróżnienie punktów dotykowych na ekranie, zgodne z międzynarodowymi standardami dostępności;
- ciekawa, nowoczesna estetyka, która wzmocni prezentację każdej marki i pasuje do zastosowania w różnych środowiskach;
- możliwość modernizacji wraz z dalszym rozwojem rynku i technologii.
– Seria DN podnosi wydajność kanału samoobsługowego, w pełni realizuje obietnicę naszej technologii i służy jako kolejny element kreujący przyszłość, w której klienci banków mogą doświadczyć tego, co nazywamy‚ cyfrową bliskością. Jest to pozytywne doświadczenie konsumenta podczas realizacji potrzeby zakupowej, bez względu na to, czy mówimy o kanale online czy offline. Nasza kolejna generacja urządzeń samoobsługowych jest wynikiem dogłębnego poznania potrzeb konsumentów i wymagań przemysłu oraz jest przykładem zintegrowanego modelu dostawy, tak istotnego dziś na rynku – mówi Tomasz Rokita, odpowiadający w Diebold Nixdorf za sektor bankowy.
Korzystając z kompleksowego, nowoczesnego podejścia do wyzwań sektora bankowego, jakie prezentuje Diebold Nixdorf, banki spółdzielcze mogą zdjąć ze swoich barków część działań i skupić na dalszym wzmacnianiu relacji z klientem.