Nowoczesny Bank Spółdzielczy | Technologie – BS Solution | Automatyzacja i optymalizacja procesów kredytowych w systemie bankowym BS Solution

Nowoczesny Bank Spółdzielczy | Technologie – BS Solution | Automatyzacja i optymalizacja procesów kredytowych w systemie bankowym BS Solution
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
BS Solution to nowoczesny, kompleksowy system bankowy, opracowany przez konsorcjum HEUTHES Sp. z o.o. i I-BS.PL Sp. z o.o., który łączy w sobie zaawansowane technologie z najlepszymi praktykami sektora finansowego, tworząc spójną platformę do zarządzania każdym aspektem obsługi klienta banku.

Centralnym elementem rozwiązania jest produktowo-księgowy system GRYFBANK, agregujący dane i integrujący je z nowoczesnymi kanałami dystrybucji, takimi jak bankowość internetowa EBO eBank Online oraz mobilna: EBO Mobile PRO, EBO Mobile Junior i EBO Mobile Kids.

BS Solution to kompletny system bankowy umożliwiający realizację poszczególnych funkcji: finansowych, księgowych, biznesowych oraz zarządzania dokumentami elektronicznymi, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania instytucji finansowej. System zapewnia kompleksową obsługę na każdej płaszczyźnie działalności banku, od obsługi klienta przez zarządzanie produktami i usługami bankowymi, po sprawozdawczość obowiązkową i zarządzanie ryzykiem (operacyjnym, kredytowym, płynności itp.). Wszystko to przy zachowaniu maksymalnego poziomu bezpieczeństwa.

BS Solution stanowi wsparcie dla banków w realizacji bieżących zadań operacyjnych oraz planowania rozwoju. Wyzwaniem dla banków jest dostosowanie do szybko zmieniających się wymagań rynkowych, regulatora i oczekiwań klientów. BS Solution jest rozwiązaniem dla każdego banku, któremu zależy na zachowaniu konkurencyjności i na dynamicznym rozwoju z wykorzystaniem najnowszych technologii.

Optymalizacja usług kredytowych

Szczególną odpowiedzią na wyzwania jest moduł „Kredyty”, którego głównym założeniem jest przyspieszenie sprzedaży usług kredytowych przy jednoczesnym skróceniu czasu niezbędnego do przetwarzania wniosków. Proces kredytowy obejmuje ocenę zdolności kredytowej, tworzenie i zarządzanie dokumentacją (jak wnioski kredytowe i umowy) oraz wypłatę środków i działania posprzedażowe: raportowanie, monitoring kredytu i zabezpieczeń oraz wsparcie procesu windykacji. Dzięki implementacji mechanizmu BPCAD (Banking Product Computer Aided Design) i wbudowaniu w niego systemu Workflow, bank ma możliwość samodzielnego tworzenia produktów kredytowych, bez ingerencji w kod oprogramowania. Definicje wykorzystywane do ewidencji księgowej mogą być wielokrotnie używane, dzięki czemu proces dodawania produktów biznesowych jest zoptymalizowany. BPCAD pozwala na definiowanie produktu bankowego, jego elementów, zasad, schematów dekretacji i stóp procentowych, umożliwia także definiowanie obiegów Workflow – przepływu formularzy i dokumentów kredytowych archiwizowanych w zintegrowanym module DMS. Budowanie modelu przepływu pracy w procesie wnioskowania i udzielania kredytu zapewnia swobodę modyfikacji obiegu Workflow indywidualnie dla określonego rodzaju kredytu zależnie od potrzeb.

Ponadto dostępne szablony umów kredytowych mogą być łatwo definiowane przez administratorów systemu i samoczynnie wypełniane danymi, co znacząco przyspiesza proces przygotowania dokumentacji i redukuje ryzyko błędów.

Produkt kredytowy w zależności od kategorii może wymagać różnorodnych zabezpieczeń. Z poziomu definicji produktu możliwe jest określenie, jakie zabezpieczenia są wymagalne, jakie są dozwolone, ale niewymagalne. Takie podejście do parametryzacji pozwala na pełne wsparcie pracowników sprzedażowych banku, zapewnienie kompletności i prawidłowości danych we wnioskach i systemie.

Automatyzacja udzielania kredytów gotówkowych

Ważnym aspektem systemu BS Solution jest automatyzacja procesu udzielania kredytów gotówkowych. System umożliwia definiowanie procesu udzielania kredytu z uwzględnieniem specyfiki klienta oraz celu kredytowania. Korzystając z informacji pozyskanych z zewnętrznych baz danych (BIK, DZ, BR, RRB, CEIDG itd.) i umożliwiając wdrożenie różnorodnych metod oceny ryzyka, zapewniamy pełniejszy obraz sytuacji finansowej klientów, który można efektywnie monitorować. Automatyczne odpytanie o dane BIK czy zbiorów ZBP pozwala na zbudowanie mechanizmu weryfikacji zdolności bez potrzeby angażowania pracownika. Samo podjęcie decyzji może być potwierdzane przez obsługującego wniosek lub automatyczne, natomiast wyliczanie zdolności klienta jest elementem w całości zautomatyzowanym, ale opartym na określonym przez bank „apetycie” na ryzyko.

Automatyzacja i odpowiednie algorytmy pozwalają na to, by proste wnioski kredytowe mogły być przetwarzane szybko i wydajnie, skracając czas oczekiwania klienta na decyzję kredytową i wypłatę środków.

Profesjonalna obsługa klienta

Dzięki wykorzystaniu BS Solution pracownicy banku mają szybki dostęp do wszystkich oferowanych produktów, co ułatwia zarządzanie portfelem produktowym klienta i pozwala na lepsze dopasowanie oferty.

Wsparcie obsługi klienta w trakcie okresu kredytowania obejmuje: automatyczne generowanie harmonogramów spłat, przypomnień o terminach płatności, przypomnienia (SMS, e-mail, infolinia bankowa) o upływającym terminie ważności zabezpieczenia kredytu np. polisy ubezpieczeniowej, co minimalizuje ryzyko niewłaściwej obsługi kredytu przez klienta.

Hurtownia danych i raporty w czasie rzeczywistym

Moduł kredytowy w systemie BS Solution został zaprojektowany z myślą o maksymalnym uproszczeniu i usprawnieniu procesów raportowania oraz kontroli wniosków kredytowych. Własna hurtownia danych zapewnia jednolite źródło danych i eliminuje ryzyko braku zgodności danych między różnymi sprawozdaniami. Dzięki intuicyjnej obsłudze możliwe jest generowanie szczegółowych raportów z każdego etapu procesu kredytowego. Pozwala to na szybką identyfikację i reagowanie na potencjalne ryzyka. Automatyzacja tego aspektu pracy znacząco obniża ryzyko błędów ludzkich, zapewniając jednocześnie ciągłość i spójność danych, które są aktualizowane w czasie rzeczywistym.

Ponadto system oferuje zaawansowane narzędzia do monitorowania portfela kredytowego, które zapewniają pracownikom banku możliwość ciągłego śledzenia stanu poszczególnych kredytów i ich historii. Dzięki temu możliwe jest nie tylko efektywne zarządzanie ryzykiem, ale również identyfikacja nowych możliwości biznesowych poprzez analizę trendów i zachowań klientów.

Dla klienta – satysfakcja gwarantowana

Dzięki zastosowaniu systemu BS Solution klienci banku zyskują możliwość nieograniczonego dostępu do informacji o swoich kredytach, które są dostępne 24/7 z każdego miejsca na świecie. Niezależnie od tego, czy klient potrzebuje szczegółów dotyczących harmonogramu spłat, chce przeanalizować oprocentowanie swojego kredytu, czy po prostu mieć podgląd na bieżący stan zadłużenia, to wszystko jest na wyciągnięcie ręki w jego bankowości internetowej i mobilnej. Ta całodobowa dostępność* i przejrzystość informacji zapewniają nie tylko ogromny komfort, ale również ułatwiają zarządzanie finansami.

Klienci mogą aplikować o proste kredyty gotówkowe wykorzystujące zaawansowaną analizę BI (Business Intelligence) z poziomu bankowości internetowej i mobilnej. Dzięki temu możliwe jest natychmiastowe przetwarzanie wniosków i szybkie udzielanie kredytów bez konieczności długiego oczekiwania na decyzję z uwzględnieniem wszelkich wymaganych weryfikacji. To sprawia, że potrzeby finansowe klientów mogą być zaspokajane niemalże od ręki.

Podsumowanie

System BS Solution to idealny wybór dla banków poszukujących efektywnego narzędzia, również w obszarze zarządzania procesami kredytowymi, dostępnego dla różnorodnych placówek, w tym oddziałów stacjonarnych oraz punktów obsługi klienta. Zintegrowany widok informacji o kliencie to dostęp do szczegółowych danych na temat historii współpracy z bankiem, ofert, sald oraz produktów finansowych, co przekłada się na lepszą jakość obsługi.

Moduł kredytowy systemu BS Solution nie tylko ułatwia i przyspiesza proces udzielania kredytów, ale – co najważniejsze – na pierwszym miejscu stawia dobro, bezpieczeństwo i zadowolenie klientów.

*pod warunkiem dostępu do Internetu.

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK