Nowoczesny Bank Spółdzielczy | Technologie – Asseco Poland | Aplikacje mobilne powinny rozwijać się razem z bankami spółdzielczymi
Roland Węgrzynowski
dyrektor Zespołu Technologii, GBSBank
Marek Piotrowski
Menedżer Projektu, Asseco Poland
Aplikacja mobilna jest obecnie nie tylko wizytówką każdego banku, ale także rozwiązaniem, które pozwala w jednym miejscu zebrać wiele produktów finansowych. Dlatego, zdaniem ekspertów Asseco, konsolidacja rozwiązań świadczonych w kanałach elektronicznych powinna być pierwszym krokiem na drodze do mobilności.
– Wielość aplikacji mobilnych to kłopot zarówno dla użytkowników, jak i banku. Klienci muszą logować się do różnych systemów, aby załatwić poszczególne sprawy, a zespół IT musi zarządzać rozwiązaniami pochodzącymi od kilku dostawców. Stwarza to problemy natury wizerunkowej, gdy korzystanie z kilku aplikacji zaczyna być kłopotliwe, a także organizacyjnej, gdy pojawia się potrzeba aktualizacji lub obsługi zgłoszeń od klientów – mówi Andrzej Nowakowski, Dyrektor ds. Relacji z Klientem, Asseco Poland.
1 zamiast 3
Przykład stanowi Gospodarczy Bank Spółdzielczy w Barlinku, który w przeszłości posiadał trzy rozwiązania: podstawową aplikację mobilną, osobną do obsługi kart płatniczych i token mobilny na potrzeby uwierzytelniania dwuskładnikowego. Obecnie funkcje te są zebrane w „aplikacji mobilnej GBSBank”.
– Z perspektywy działu IT banku obsługa i rozwój jednej aplikacji, przy współpracy z jednym partnerem technologicznym jest o wiele łatwiejsza i pozwala na ograniczenie kosztów. Więcej systemów wymaga często większej liczby specjalistów po stronie banku. W GBSBanku posiadamy zespół ośmiu ekspertów. Jest to dość duże grono w porównaniu z innymi bankami spółdzielczymi, w których działy IT są zwykle mniej liczne. W takiej sytuacji uproszczenie procesów jest na wagę złota. Konsolidacja aplikacji mobilnych pozwala też efektywniej planować rozwój narzędzia i poprawiać doświadczenia użytkowników – podkreśla Roland Węgrzynowski, Dyrektor Zespołu Technologii w GBSBanku.
Przygotowanie do wdrożenia
Wprowadzenie aplikacji mobilnej GBSBank poprzedziła kampania informacyjna skierowana do klientów. Wykorzystano szereg kanałów komunikacyjnych: blog banku, mailing, SMS czy media społecznościowe. W materiałach przygotowanych przy współpracy z zespołem Asseco umieszczono wskazówki dla użytkowników dotyczące m.in. tego, jak zainstalować aplikację na danym urządzeniu. Zadbano również o szkolenia dla pracowników.
Kolejnym etapem było umieszczenie aplikacji na najpopularniejszych platformach dystrybucji, takich jak App Store czy Google Play. Wiązało się to z potrzebą przygotowania odpowiednich dokumentów, w tym zrzutów ekranu i poglądów aplikacji prezentujących interfejs na różnych urządzeniach i platformach. Niezbędne było również spełnienie wszelkich wymogów prawnych, m.in. dotyczących praw autorskich. Aplikację mobilną GBSBank pobrało i użytkuje już ponad 60% klientów banku.
Cały bank w smartfonie
Aplikacja mobilna GBSBank miała na początku podstawowe funkcje, pozwalała: zlecić przelew, uwierzytelnić użytkownika czy sprawdzić historię transakcji. Stopniowo dodawano kolejne usługi, takie jak: szablony zaufane dla firm, płatności BLIK, możliwość założenia drugiego rachunku, lokaty mobilnej, konta walutowego czy wykupienia ubezpieczenia. Przy współpracy z Asseco aplikacja została zintegrowana z systemami wewnętrznymi banku, w tym z Publikatorem (nośnikiem trwałym), platformą ubezpieczeniową Generali czy kantorem walutowym.
– Wraz ze stopniowym rozwojem aplikacji pojawiły się wyzwania związane z potrzebą poprawienia doświadczeń użytkownika, zarówno osób fizycznych, jak i przedsiębiorców. Kluczowa była optymalizacja szybkości działania na różnych urządzeniach. Dlatego jednym z pierwszych kroków było przyspieszenie wczytywania dużych paczek danych i logowania. Chcieliśmy zapewnić możliwie najlepsze wrażenia z użytkowania, niezależnie od tego, z jakiego smartfonu się korzysta – tłumaczy Marek Piotrowski, Menedżer Projektu, Asseco Poland. – Wyzwaniem jest również zasięg internetu. Klienci banków spółdzielczych, którzy mieszkają w mniejszych miejscowościach niekiedy mają z tym problem, a wtedy każda aplikacja gorzej działa. Cały czas pracujemy nad tym, żeby nasze rozwiązania, dla których bazą są BSGo i BSGo Junior były przede wszystkim przyjazne dla użytkownika, lekkie i nie generowały dużego transferu danych – dodaje.
Wdrożenie aplikacji mobilnej GBSBank obejmowało również zmiany w interfejsie użytkownika i ergonomii, które są wynikiem ciągłej pracy zespołu Asseco odpowiedzialnego za tzw. user experience i uzgodnień z GBSBankiem. Głównym zadaniem ekspertów UX była odpowiednia identyfikacja potrzeb użytkowników bankowości elektronicznej, a także zaprojektowanie interfejsu, procesów oraz usług w taki sposób, aby spełniały one wszystkie ich oczekiwania, były wygodne i intuicyjne.
Kierunki rozwoju – młodzi klienci i paperless
Kolejne etapy rozwoju aplikacji mobilnej GBSBank zakładają wdrożenie rozwiązania dla młodych użytkowników usług bankowych powyżej 13. roku życia dla Juniora. Do najważniejszych funkcji aplikacji dedykowanej młodzieży należą „prośba o przelew” lub „kieszonkowe”, „doładowanie telefonu” oraz „wirtualna skarbonka”. Z kolei rodzice mają do dyspozycji specjalny panel, w którym w przejrzysty i dyskretny sposób prezentowane są najważniejsze informacje dotyczące częstotliwości wypłat czy kwot operacji.
Jak podkreśla Roland Węgrzynowski, aplikacja mobilna GBSBank ma także wspierać ideę paperless. Wymiana dokumentów między bankiem a klientem będzie odbywała się w systemie bez potrzeby odwiedzania placówki. Również kontakt z użytkownikiem zostanie z czasem w większym stopniu przeniesiony do przestrzeni cyfrowej. Ułatwi to wprowadzenie voicebota Asseco, który wykorzystuje sztuczną inteligencję do rozpoznawania mowy, co umożliwi np. szybką i wygodną realizację przelewu do odbiorcy zaufanego lub sprawdzenie salda.
Śledząc rozwój oferty i narzędzi, jakie oferuje GBSBank, można wywnioskować, że wybór aplikacji mobilnej, sposób jej wdrożenia oraz popularność wśród użytkowników są najistotniejszymi czynnikami decydującymi o pozycji banku wśród obecnych i przyszłych klientów.