Nowoczesny Bank Spółdzielczy | Pracownicy | Niezbędne kompetencje bankowca spółdzielcy

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Zmiany w biznesie bankowym spowodowane postępem technologicznym i zmieniającymi się wymaganiami klientów w zakresie usług bankowych rodzą zapotrzebowanie na nowe kompetencje pracowników banków spółdzielczych. Chodzi o określony zasób wiedzy i umiejętności oraz postawy niezbędne w życiu zawodowym i społecznym.

Dr hab. Eugeniusz Gostomski
Uniwersytet WSB Merito w Gdańsku

Kompetencje te są niezbędne do tego, by spółdzielcy mogli efektywnie pracować. Dzisiaj w bankach spółdzielczych nie wystarcza już podstawowa wiedza bankowa i umiejętność realizacji tradycyjnych transakcji finansowych. Od ich kierownictwa i pracowników wymaga się też wysokich kompetencji cyfrowych, orientacji na oczekiwania i potrzeby klientów czy kompetencji interkulturowych. Muszą nimi dysponować zarówno osoby z wieloletnim stażem w banku, jak i nowo zatrudnieni pracownicy. Mają one bowiem kluczowe znaczenie dla budowy silnej pozycji konkurencyjnej banków.

Permanentne dokształcanie się

Od ponad dwudziestu lat w związku z rozwojem bankowości internetowej – przyspieszonym przez pandemię koronawirusa – i digitalizacją czynności wewnątrzbankowych (w back office) rośnie znaczenie kompetencji cyfrowych personelu bankowego. Zgodnie z definicją zawartą w Zaleceniach Rady Unii Europejskiej z 22 maja 2018 r., istotą kompetencji cyfrowych jest „krytyczne i odpowiedzialne korzystanie z technologii cyfrowych i interesowanie się nimi do celów uczenia się, pracy i udziału w społeczeństwie”. Obejmują one m.in.:

  • umiejętność korzystania z informacji i baz danych;
  • komunikowanie się i współpracę w przestrzeni cyfrowej;
  • umiejętność korzystania z mediów społecznościowych;
  • umiejętność tworzenia treści cyfrowych (w tym oprogramowania);
  • kwestie cyberbezpieczeństwa,
  • znajomość zagadnienia ochrony intelektualnej w informatyce;
  • krytyczne myślenie i umiejętność rozwiązywania problemów związanych ze stosowaniem technologii cyfrowej w codziennej pracy i w procesie transformacji cyfrowej biznesu.

Jakie kompetencje w przyszłości będą najbardziej pożądane w bankach spółdzielczych? Odpowiedź na to pytanie zawiera studium „Future Work Skills” przygotowane przez Federalny Związek Banków Ludowych i Banków Raiffeisena (BVR) i CFin w 2022 r. Autorzy opracowania dokonali, na podstawie literatury fachowej z wielu krajów, wnikliwej analizy 100 kompetencji/umiejętności i wyciągnęli z niej praktyczne wnioski dla banków spółdzielczych. Wskazano dziewięć najważniejszych dla kadry kierowniczej i pozostałych pracowników, których znaczenie w nadchodzących latach w bankowości spółdzielczej wzrośnie. W tej grupie, obok kompetencji cyfrowych, znalazły się kompetencje analityczne i społeczne, które warunkują dobrą współpracę między osobami pracującymi w banku i utrzymywanie przyjaznych relacji z jego klientami. Niezbędne jest przy tym przestrzeganie przez pracowników norm moralnych i etycznych, które stanowią fundament budowy zaufania zarówno w relacjach z kolegami, jak ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK