Nowoczesny Bank Spółdzielczy | Pracownicy | Niezbędne kompetencje bankowca spółdzielcy
Dr hab. Eugeniusz Gostomski
Uniwersytet WSB Merito w Gdańsku
Kompetencje te są niezbędne do tego, by spółdzielcy mogli efektywnie pracować. Dzisiaj w bankach spółdzielczych nie wystarcza już podstawowa wiedza bankowa i umiejętność realizacji tradycyjnych transakcji finansowych. Od ich kierownictwa i pracowników wymaga się też wysokich kompetencji cyfrowych, orientacji na oczekiwania i potrzeby klientów czy kompetencji interkulturowych. Muszą nimi dysponować zarówno osoby z wieloletnim stażem w banku, jak i nowo zatrudnieni pracownicy. Mają one bowiem kluczowe znaczenie dla budowy silnej pozycji konkurencyjnej banków.
Permanentne dokształcanie się
Od ponad dwudziestu lat w związku z rozwojem bankowości internetowej – przyspieszonym przez pandemię koronawirusa – i digitalizacją czynności wewnątrzbankowych (w back office) rośnie znaczenie kompetencji cyfrowych personelu bankowego. Zgodnie z definicją zawartą w Zaleceniach Rady Unii Europejskiej z 22 maja 2018 r., istotą kompetencji cyfrowych jest „krytyczne i odpowiedzialne korzystanie z technologii cyfrowych i interesowanie się nimi do celów uczenia się, pracy i udziału w społeczeństwie”. Obejmują one m.in.:
- umiejętność korzystania z informacji i baz danych;
- komunikowanie się i współpracę w przestrzeni cyfrowej;
- umiejętność korzystania z mediów społecznościowych;
- umiejętność tworzenia treści cyfrowych (w tym oprogramowania);
- kwestie cyberbezpieczeństwa,
- znajomość zagadnienia ochrony intelektualnej w informatyce;
- krytyczne myślenie i umiejętność rozwiązywania problemów związanych ze stosowaniem technologii cyfrowej w codziennej pracy i w procesie transformacji cyfrowej biznesu.
Jakie kompetencje w przyszłości będą najbardziej pożądane w bankach spółdzielczych? Odpowiedź na to pytanie zawiera studium „Future Work Skills” przygotowane przez Federalny Związek Banków Ludowych i Banków Raiffeisena (BVR) i CFin w 2022 r. Autorzy opracowania dokonali, na podstawie literatury fachowej z wielu krajów, wnikliwej analizy 100 kompetencji/umiejętności i wyciągnęli z niej praktyczne wnioski dla banków spółdzielczych. Wskazano dziewięć najważniejszych dla kadry kierowniczej i pozostałych pracowników, których znaczenie w nadchodzących latach w bankowości spółdzielczej wzrośnie. W tej grupie, obok kompetencji cyfrowych, znalazły się kompetencje analityczne i społeczne, które warunkują dobrą współpracę między osobami pracującymi w banku i utrzymywanie przyjaznych relacji z jego klientami. Niezbędne jest przy tym przestrzeganie przez pracowników norm moralnych i etycznych, które stanowią fundament budowy zaufania zarówno w relacjach z kolegami, jak ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI