Nowoczesny Bank Spółdzielczy | Klienci | Banki spółdzielcze walczą o młodych klientów
Młodych użytkowników usług bankowych można podzielić na dwie grupy: poniżej trzynastego roku życia (tzw. 13-) oraz powyżej tej granicy wiekowej (tzw. 13+). Obie grupy mogą być posiadaczami rachunków, ale najmłodsi nie mają zdolności do czynności prawnych, a nastolatkowie już tak, jednak w ograniczonym stopniu. Przykładowo dziecko może dokonywać drobnych zakupów, płacąc kartą czy BLIKIEM bez zgody rodzica, ale nie podpisze umowy o rachunek, ani nie dokona przelewu środków. Nastolatek natomiast sam podpisuje umowę i poza płatnościami mobilnymi może dokonywać przelewów. Ważne jest, aby oferowane przez banki narzędzia były dostosowane zarówno do potrzeb młodzieży, jak i rodziców. Banki, które będą w stanie spełnić ten warunek, znacznie zwiększą szansę na pozyskanie klientów wśród młodych ludzi. Jak podkreśla Michał Misiński, Dyrektor ds. Rozwoju Usług w Asseco Poland, wykorzystanie rozwiązań, takich jak aplikacja BSGo JUNIOR, nad którą pracuje zespół Asseco, pozwoli bankom spółdzielczym skutecznie konkurować na rynku wśród tej grupy klientów.
Zdaniem Artura Frączaka, Członka Zarządu Banku Spółdzielczego w Skierniewicach, nawyki i zachowania związane z finansami kształtują się już w okresie nastoletnim. Dlatego ważne jest, aby młody klient samodzielnie lub za namową rodzica wybrał bank, który zapewni mu wszystkie interesujące go usługi. Jeśli lokalny bank spółdzielczy spełni jego oczekiwania, nie będzie rozglądał się za kontem w dużym banku komercyjnym. Co więcej, będzie bardziej skłonny, aby dalej korzystać z jego usług jako osoba dorosła.
Aplikacja BSGo JUNIOR dorasta razem z użytkownikiem. Gdy ten skończy 18 lat, następuje automatyczne przełączenie na konto dla dorosłych oferowane przez bank, z którego usług korzysta. Fakt ten jest komunikowany zarówno młodemu użytkownikowi, jak i rodzicowi.
Mamo, tato zrób mi przelew
Dla nastolatków szczególnie ważna jest samodzielność w codziennym bankowaniu i dokonywaniu pierwszych transakcji płatniczych. W związku z tym, że młody klient nie posiada jeszcze dochodów, powinien mieć możliwość sprawnego zasilenia konta. Kluczową funkcją aplikacji dedykowanej młodzieży jest więc „prośba o przelew” lub „kieszonkowe”, wsparta komunikacją push. Nie mniej istotne są również opcje doładowania telefonu, szybkich płatności BLIK, czy też funkcja wirtualnej skarbonki. Jak przekonuje Michał Przyjemski, Wiceprezes Zarządu Banku Spółdzielczego we Wschowie należy również pamiętać o doświadczeniach użytkownika. Aplikacja stworzona z myślą o młodzieży powinna być atrakcyjna wizualnie, intuicyjna i wygodna w obsłudze, a także nieprzeładowana zbędnymi funkcjami. Istotny jest także język komunikacji, który powinien być zrozumiały dla nastolatków.
Kontrola i edukacja
Jak słusznie wskazuje Artur Frączak, młodzież w wieku 13+ posiada ograniczoną zdolność do czynności prawnych, która daje im pełną swobodę dysponowania pieniędzmi do tzw. kwoty „zwykłego zarządu”. Nie zmienia to faktu, że rodzice chcieliby mieć możliwość kontroli ich wydatków i ustanawiania limitów. Taką dyskretną kontrolę umożliwia specjalny panel w bankowości mobilnej oraz internetowej rodzica, w którym w przejrzysty sposób prezentowane są najważniejsze informacje, takie jak częstotliwość wypłat czy analizy dotyczące kwot operacji.
Z czasem przychodzi jednak moment, gdy użytkownik się usamodzielnia i podejmuje własne decyzje finansowe. Aby mógł robić to świadomie, powinien posiadać choćby podstawową wiedzę z zakresu finansów. Według Michała Przyjemskiego, aplikacje bankowe stanowią doskonałe narzędzie edukacyjne dla młodzieży. Do tego celu można wykorzystywać powiadomienia zawierające informacje na temat bezpieczeństwa rozwiązań płatniczych. Nauka przy okazji bankowania stanowi ciekawą alternatywę dla sztywnych kampanii edukacyjnych, które mogą znudzić młodego odbiorcę. Jest to szczególnie ważne w aspekcie współczesnych zagrożeń oraz natłoku informacji pochodzących z niepotwierdzonych źródeł.