Nowoczesny Bank Spółdzielczy | Forum Liderów Banków Spółdzielczych | Przyciągnąć młodych to również znaczy zatrzymać starszych

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Banki spółdzielcze niepokoi narastająca od wielu lat dysproporcja w strukturze wiekowej ich klientów w stosunku do banków komercyjnych. Coraz wyraźniej widać, że wzrasta udział osób starszych, a maleje młodych. Ten trend trzeba pilnie odwrócić.

Jak podał „Bezpieczny Bank BFG” w II kw. 2018 r. w grupie wiekowej 18–24 lata banki komercyjne miały procentowo nawet ponad dwukrotnie większy udział takich klientów niż spółdzielcze. Dopiero w grupie powyżej 40 lat proporcje te się zmieniały i starsi wiekiem klienci stanowili większy procent.

Na całym świecie banki zwracają coraz większą uwagę na pokolenie „Z”, czyli osoby urodzone pomiędzy 1995 a 2015 r. obecnie w wieku od 8 do 28 lat. Ta generacja już za pięć lat będzie stanowić jedną trzecią konsumentów i jest to najszybciej rosnąca grupa osób na świecie, dorastająca w czasach wszechobecnych smartfonów. Jest ona absolutnie mobilna, korzysta z aplikacji i oczekuje takich usług od banków. W minionym roku IBM zlecił Censuswide przeprowadzenie ankiety – wynika z niej, że zdecydowana większość bankowców (91%) była przekonana, że pokolenie „Z” będzie miało znaczący wpływ na wyniki finansowe banków w ciągu najbliższych pięciu lat. Banki komercyjne, również w Polsce, zauważyły ten trend i od co najmniej kilkunastu miesięcy rośnie zainteresowanie klientem niepełnoletnim, czyli tym w wieku 13+ lub nawet 7+.

Dlaczego ważny jest dziś klient 13+?

Brak nowoczesnego rachunku bankowego, karty płatniczej, możliwości korzystania z BLIKA, jest coraz większym utrudnieniem w codziennym życiu również nastolatka. Dla rodziców to dziś wygodny sposób przekazania środków dziecku, np. kiedy gdzieś wyjedzie. Dodatkowo zachowują lepszą kontrolę nad jego wydatkami.

W dobie usług cyfrowych, w dużej mierze straciła na znaczeniu fizyczna bliskość banku i jego oddziałów. Bez znaczenia jest, z czyich usług finansowych się korzysta, jeśli tylko spełniają one oczekiwania klientów. Przykładem jest tu sukces brytyjskiego Revoluta – portalu usług finansowych, który nie ma oddziałów bankowych.

Dotychczas jednym z argumentów podnoszonych w środowisku banków spółdzielczych było to, że na klientach 13+ lub młodszych trudno jest zarobić. W badaniu przeprowadzonym przez ZBP, na pytanie, jaki czynnik jest najważniejszy dla klienta zakładającego pierwsze konto bankowe dla dziecka, 95% respondentów uznało brak opłat za prowadzenie konta, 73% również ich brak za wydanie i prowadzenie karty płatniczej, a 57% wskazało na dostęp do aplikacji mobilnej. Takie też konta oferują dziś dla klientów 13+ banki komercyjne. Liczą, że w przyszłości, po uzyskaniu pełnoletności, pozostaną z nimi i z czasem staną się ich głównymi klientami. Oferty te mają dziś m.in. takie banki komercyjne, jak: PKO Bank Polski, mBank, Bank Pekao, Santander, BNB Paribas i ING Bank Śląski.

Banki spółdzielcze mogą być nowoczesne

W badaniach widać, że klienci banków spółdzielczych nadal doceniają lokalność i to, ż...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK