Nowoczesny Bank Spółdzielczy | Asseco Poland | Analityka danych w zarządzaniu bankiem
Estera Haas-Abgarowicz
Product Owner Asseco, Data Warehouse, Asseco Poland
Dla każdej organizacji kluczowa jest świadomość tego, co się dzieje wewnątrz, jakie są tego przyczyny, jakie mogą być ich następstwa oraz jak można im zapobiec lub je wzmocnić. Obserwacja trendów i analiza danych pozwala na wykrycie zależności oraz wzorców zachowań i budowanie na tej podstawie wniosków i wiedzy o organizacji i jej klientach. Dzięki dostępowi do sprawdzonej i rzetelnej informacji możliwe jest dostosowanie działań do bieżącej sytuacji – zarówno na poziomie zarządczym, jak i operacyjnym. Wiedza w ten sposób pozyskana wspiera procesy decyzyjne na różnych szczeblach i w różnych obszarach organizacji oraz pozwala na szybką identyfikację problemów i tworzenie działań zaradczych. W tym celu Asseco opracowało rozwiązanie Data Analitycs, które skupia się wokół trzech głównych aspektów w poszerzaniu działalności banku: pracowników, klientów i sprzedaży.
Pracownicy
Są najważniejszym zasobem firmy. Upowszechnienie się modelu zdalnego i hybrydowego zrewolucjonizowało rynek pracy i otworzyło nowe możliwości. Obecnie, bardziej niż kiedykolwiek, ważne stało się budowanie modeli i systemów, które pozwolą na identyfikację i zatrzymanie najbardziej wartościowych pracowników. Organizacje nie zawsze potrafią jednoznacznie ocenić efektywność pracy osób zatrudnionych, dlatego powinny mieć narzędzia wspierające, które umożliwiają obiektywną i sprawiedliwą ocenę swoich podwładnych.
System Asseco Data Analytics zawiera zestaw dynamicznych dashboardów, które gromadzą i udostępniają informacje dotyczące aktywności pracowników. Raporty zawierają rankingi pracowników i jednostek wg rodzajów czynności i aktywnego czasu pracy. Posiadają one przekroje pozwalające na analizy danych na różnych poziomach szczegółowości oraz śledzenie ich zmienności w czasie. Możliwe jest wykonywanie analiz do obiektywnej oceny zaangażowania pracowników w realizowane zadania w oparciu o dane.
Klienci
Produkty i usługi dostarczane przez organizacje są tworzone i udostępniane dla klientów i powinny odpowiadać na ich potrzeby. Dlatego niezwykle istotna jest znajomość ich potrzeb i zachowań. Lepsze poznanie klientów przekłada się na adekwatne dopasowanie produktów do ich oczekiwań. Żeby lepiej poznać klientów, należy zidentyfikować ich zachowania na poziomie całej organizacji i na różnych poziomach szczegółowości charakteryzujących jednolite grupy.
Asseco Data Analytics udostępnia analizy zawierające dane wspierające planowanie i budowanie kampanii marketingowych oraz typowanie odbiorców kampanii i ich potrzeb. Ułatwia zarządzanie portfolio produktowym organizacji oraz wspiera procesy oceny efektywności jednostek. Umożliwia obserwację trendów i zależności w różnych grupach, a także pozwala na identyfikację najbardziej dochodowych kategorii klientów i typów produktów. Pozwala na obserwację zmienności dochodowości w czasie oraz tworzenie rankingów jednostek posiadających klientów o najwyższej średniej dochodowości, w zestawieniu z danymi dotyczącymi liczności tych grup.
Sprzedaż
Monitorowanie sprzedaży i poziomu realizacji planów sprzedażowych jest podstawowym elementem badania efektywności pracowników i wyników organizacji. Dostęp do sprawdzonych i szczegółowych danych pozwala na aktywne wspieranie pracowników i dostosowanie procesów w organizacji do aktualnych trendów zarówno na rynku, jak i w organizacji.
Analizy i dane sprzedażowe dostępne w Asseco Data Analytics stanowią podstawę do monitorowania aktywności sprzedażowej w jednostkach banku oraz wsparcie do budowania i oceny skuteczności kampanii reklamowych. Umożliwiają identyfikację trendów sprzedażowych, selekcję najbardziej efektywnych doradców i jednostek, a także typowanie najczęściej wybieranych produktów przez klientów. Umożliwiają także pomiar realizacji założonych planów sprzedażowych na różnym poziomie szczegółowości oraz predykcję ich wykonania.
Dostęp do wiarygodnych danych oraz łatwość propagowania informacji i wiedzy budowanej na ich podstawie pozwala budować przestrzeń, w której każdy z tych kluczowych elementów jest zabezpieczony, a tym samym możliwe jest spełnienie podstawowego celu działania organizacji: pracownicy tworzą produkt dla klientów i sprzedają go, przyczyniając się do rozwoju oraz wzrostu finansowego banku.