Nowatorskie produkty bankowe: Bankowość 3.0 ante portas

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

Internetowe serwisy społecznościowe odciskają swoje piętno także na bankowości. Najprawdopodobniej niedługo elementy social media pojawią się w ofercie wielu banków, gdyż tylko w ten sposób można pozyskać klientów nieznających świata bez internetu.

Marcin Złoch

Gdyby Apple Inc., znana z pionierskich gadżetów, otwierała bank, jak wyglądałyby jego odziały? – zastanawia się, a przynajmniej powinna, coraz większa grupa prezesów banków. Dlaczego? Według statystyk tzw. kanały alternatywne stały się dominujące. W skali świata 60 proc. spraw klientów banków jest załatwianych w internecie, podczas gdy w oddziałach jedynie 15 proc. Według prognoz Gruppo Montepaschi większość transakcji jest realizowana poza oddziałami już od kilku lat i ich odsetek ciągle się zwiększa. Także sprzedaż usług w alternatywnych kanałach bankowości rośnie i będzie rosła w kolejnych latach, aż do około 70 proc. w 2020 r. W tym samym roku udział oddziałów w sprzedaży usług spadnie do około 40 proc. Do tego zjawiska dochodzą zmiany na rynku handlowym. Sklepy znikają z centrów miast, przegrywając z galeriami handlowymi i oczywiście sklepami internetowymi. Przy głównych ulicach miast królują za to placówki bankowe. Tylko że klienci, którzy przy okazji nie mogą zrobić w pobliżu zakupów, omijają je. Dlatego kolejne zadanie dla prezesów banków to zastanowienie się nie nad tym, jak wyglądałby oddział przyszłości, a nad przyszłością oddziału. Wydaje się, że w najbliższych latach bankowość może się gruntownie zmienić. A patrząc na analizy rynkowe, nie ma od tego odwrotu

E-przepaść

Jednocześnie zmieniają się przyzwyczajenia klientów. Coraz więcej osób nie wyobraża sobie świata bez internetu i serwisów społecznościowych. Dlatego do istniejących, ciągle uważanych za nowatorskie, kanałów bankowych – e-bankingu i m-bankingu – dochodzą nowe kanały, np. social media. Pojawiło się nawet określenie bankowość 3.0, mające odróżniać najnowsze pomysły od tradycyjnej bankowości opartej na oddziałach (ver. 1.0) i od bankowości internetowej (bank 2.0).

– Od powstania pierwszego banku internetowego w Polsce minęła ponad dekada. W dziedzinie bankowości elektronicznej oznacza to wieczność. Upowszechnienie dostępu do internetu, w tym w szczególności do internetu mobilnego, przy kosztach akceptowanych przez bardzo szerokie grono odbiorców, wymusza przygotowanie nowych rozwiązań w komunikacji z klientem. Chodzi tu nie tylko o zmianę podejścia do sposobu obsługi i nawigacji przez użytkownika, tzw. user experience, ale również o zmianę zakresu działania firmy usługowej, w tym w szczególności takiej, jaką jest bank. Obecne pokolenie 25-30-latków dorastało wraz z rozwojem internetu i nie wyobraża sobie już życia bez sieci. Spędzają w nim więcej czasu niż przy telewizorze. Komunikują się w większym stopniu poprzez różnego rodzaju sieci społecznościowe niż poprzez e-maile czy SMS-y. Dla nich również komunikacja głosowa opiera się na połączeniach internetowych. Bank, który chce, aby to pokolenie było jego klientami, musi przygotować swoje rozwiązania na miarę oczekiwań i doświadczeń tego nowego pokolenia, musi być naprawdę bankiem 3.0. – przekonuje Tomasz ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI