Nie wszystkie polskie spółki odpowiadają na apele akcjonariuszy i pokazują swój wpływ na środowisko
Nastąpiło to po tym, jak 590 inwestorów z aktywami o wartości 110 bilionów dolarów, w tym Blackrock, Vanguard, NN Group i Amundi, zwróciło się do polskich firm z prośbą o przekazywanie danych do organizacji non-profit CDP.
O ujawnienie danych w 2021 roku poproszono 219 polskich spółek, z czego 109 to uczyniło. W tym 20 firm – takich jak PGE, PZU, Tauron i LPP.
CDP to organizacja, która w imieniu globalnych inwestorów i międzynarodowych przedsiębiorstw wysyła coroczne kwestionariusze środowiskowe do firm na całym świecie. W tym roku swoje dane ujawniło 13 000 firm o wartości odpowiadającej 64% wartości światowego rynku.
CDP ocenia firmy w oparciu o przejrzystą metodologię obejmującą ujawnianie informacji, świadomość, zarządzanie i przywództwo.
Bardziej i mniej transparentne firmy
Wśród dużych firm, które otrzymały w tym roku ocenę „A”, są AstraZeneca, Carlsberg Breweries, Enel, Holcim, HP, Lenovo Group, Microsoft, Ørsted, Signify i Unilever.
Około 58% firm na świecie otrzymało ocenę C lub D w 2021 roku.
W Polsce najlepiej punktującymi spółkami w 2021 roku są LPP, które uzyskało ocenę „B-” za odpowiedź w zakresie zmiany klimatu, Boryszew MAFLOW, który uzyskał ocenę „B-” za odpowiedź w zakresie bezpieczeństwa wodnego oraz CCC, Grupa Żywiec i LUG, które uzyskały ocenę „C” za kwestionariusz dotyczący zmiany klimatu.
W Polsce wśród firm, które nie odpowiedziały inwestorom są PKN Orlen, Grupa Azoty, Jastrzębska Spółka Węglowa, Asseco i CD Projekt.
Na Świecie 16 870 firm o wartości 21 bilionów dolarów – w tym Chevron, Exxon Mobil, Glencore i Berkshire Hathaway – nie odpowiedziało na prośbę o informacje od swoich inwestorów i klientów lub nie dostarczyło wystarczających informacji w swoich odpowiedziach.
Zasady klasyfikacji
Aby znaleźć się na liście A liderów środowiskowych CDP w zakresie zmian klimatu, spółki muszą posiadać solidny ład korporacyjny w zakresie klimatu, rygorystyczne procesy zarządzania ryzykiem, zweryfikowane emisje z zakresu 1 i 2 oraz redukować emisje w całym swoim łańcuchu wartości.
Wynik „B-” wskazuje, że firma podejmuje działania związane z dobrym zarządzaniem środowiskowym.
Punktacja „C” w CDP oznacza, że firmy wykazują świadomość wpływu swojej działalności biznesowej na środowisko, jak również wpływu, jaki środowisko może mieć na działalność biznesową. Nie oznacza to jednak jeszcze, że firmy podejmują działania mające na celu ograniczenie wpływu i ryzyka.
Maxfield Weiss, dyrektor wykonawczy CDP Europe, powiedział:
„Cieszy mnie fakt, że coraz więcej firm w Polsce ujawnia swój wpływ, a w szczególności, że niektóre z nich postanowiły poważnie potraktować transparentność klimatyczną i działania na rzecz klimatu. Kolejnym krokiem dla polskich firm jest przejście od świadomości do działania i rozpoczęcie wdrażania strategii zmniejszania swojego wpływu na środowisko. „