Nie ma benefitów pozapłacowych, nie ma pracownika?

Nie ma benefitów pozapłacowych, nie ma pracownika?
Fot. Pixabay.com
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Rynek pracy zmusza banki do oferowania nie tylko konkurencyjnych płac, ale także Pracowniczych Planów Emerytalnych, opieki zdrowotnej, wczasów pracowniczych i pakietów sportowych.

#KarolinaOmazda-Borkowska: W pewnych branżach, takich jak #IT, #BenefityPozapłacowe są jednym z podstawowych czynników motywujących do wyboru pracodawcy lub pozostania u niego #CreditAgricole @INGBankSlaski

Benefity pozapłacowe to dziś jeden z najważniejszych aspektów, jakie mogą przyciągnąć nowych kandydatów i zatrzymać pracowników, których firma już pozyskała. Zagraniczne firmy prześcigają się w pomysłach na nowatorskie udogodnienia pozapłacowe. A polscy bankowcy?

Firma, która chce skutecznie konkurować o pracowników powinna poszukiwać niestandardowych sposobów na podniesienie atrakcyjności swojej oferty świadczeń pozapłacowych. Coraz częściej są one ważnym argumentem przy wyborze pracodawcy, a pracownicy oczekują indywidualnego podejścia nie tylko w kwestii rozwoju, ale także odnośnie dodatkowych świadczeń. Czy te zachowania są zauważalne także na naszym rynku finansowym? Czy pracownik  banku może liczyć na bonusy związane z zatrudnieniem w instytucji finansowej?

– Pracownicy mogą korzystać z prywatnej opieki medycznej, również w zakresie kart rodzinnych. W zakresie zabezpieczenia emerytury oferujemy pracownikom dostęp do Pracowniczego Programu Emerytalnego, w ramach którego pracownik może wybierać subfudusze do inwestowania środków. Pracownicy mają dostęp do atrakcyjnej oferty ubezpieczeń grupowych. Dodatkowo pracownik ma dostęp do systemu kafeteryjnego, gdzie w ramach punktów finansowanych przez pracodawcę może korzystać z określonych świadczeń, zgodnie z własnymi preferencjami. W ramach kafeterii pracownik może np. wybrać kartę fitness, bilety do kina/teatru, zakupy w księgarniach internetowych, sklepach sportowych, wyjazdy rekreacyjne, atrakcje dla dzieci i wiele innych. Jeśli pracownik wykorzysta wszystkie punkty finansowane przez pracodawcę może nadal korzystać z systemu kafeteryjnego płacąc za świadczenia własnymi punktami. Pracownicy mają również dostęp do szerokiej oferty świadczeń finansowanych z funduszu socjalnego, w tym wczasy rodzinne, kolonie dla dzieci organizowane przez bank, świadczenia świąteczne i pomocowe – wylicza Joanna Majer-Skorupa z ING Banku Śląskiego.

 

Przedstawiciele banków nie ukrywają, że pracownicy oczekują atrakcyjnych ofert tworzonych dla nich. Karolina Omazda-Borkowska, z Zespół Employer Brandingu w banku Credit Agricole, zauważa, że obecnie przed pracodawcami rzeczywiście stoi spore wyzwanie i oczekiwanie ze strony pracowników dotyczące stworzenia atrakcyjnych ofert. W tym kontekście samo słowo „atrakcyjne” z roku na rok nabiera nowego znaczenia. Jest to spowodowane głównie tak zwanym „rynkiem pracownika” oraz tym, że rozpoczynające swoją karierę zawodową młode pokolenie wchodzi na rynek w momencie, gdy firmy prześcigają się w oferowaniu różnego rodzaju benefitów.

– W tym obszarze w ostatnim czasie nastąpił bardzo dynamiczny rozwój, można wręcz zauważyć pewnego rodzaju modę w promowaniu nowych bardziej zaskakujących benefitów. Dlatego część z  nich straciła już miano bonusu stając się raczej elementem „must have” oferty pracowniczej. Być może w pewnych branżach, tak jak IT, jest to jeden z podstawowych czynników motywujących do wyboru pracodawcy lub pozostania u niego. Nie sądzę  jednak, by można było powiedzieć, że w skali całego rynku pracy był to trend o  dominującym charakterze i zdecydowanie wpływał na wybory pracowników – twierdzi Karolina Omazda-Borkowska.