Nest Bank przygotowany na PSD2: wprowadził nową bankowość elektroniczną i otworzył swoje API dla fintechów

Nest Bank przygotowany na PSD2: wprowadził nową bankowość elektroniczną i otworzył swoje API dla fintechów
Fot. stock.adobe.com/Mikko Lemola
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Nest Bank uruchomił nowy system bankowości internetowej i mobilnej oparty o otwarte interfejsy integracyjne. Już teraz pod Nest Bank API swoje usługi podpięły polskie fintechy - SkyCash i FinanteQ, współpracę z bankiem rozwija też InteliWISE. Bank zapowiada, że to dopiero początek i zaprasza kolejne podmioty do współpracy.

Jeszcze przed wprowadzeniem #dyrektywaPSD2 @NestBank wprowadził nową bankowość elektroniczną i otworzył swoje #API dla #fintechy

Już w przyszłym roku dyrektywa PSD2 zobliguje polski rynek bankowy do realizowania koncepcji „otwartej bankowości”. W praktyce oznacza to, że wszystkie banki będą musiały dostosować swoje systemy do integracji z zewnętrznymi podmiotami. Fintechy oraz platformy płatnicze uzyskają legalny dostęp do danych związanych z historią transakcyjną klientów, co umożliwi przenoszenie całej relacji z jednego banku do innego. Otwartość w udostępnianiu interfejsów aplikacji bankowych pozwoli z kolei na ich integrację z rozwiązaniami zaproponowanymi przez fintechy. Wszystko to daje bankom i fintechom całkiem nowe możliwości w zakresie rozwijania nowoczesnych rozwiązań transakcyjnych, usprawnień procesowych i funkcjonalności aplikacji bankowych. Dla klienta oznacza to nowy sposób korzystania z bankowości, jeszcze bardziej dostępny i przyjazny.

Nest Bank postanowił otworzyć się na podmioty związane z rynkiem fintech jeszcze przed wejściem w życie dyrektywy PSD2 i udostępnił im swoją platformę już na etapie jej tworzenia. Przygotowana w ten sposób platforma bankowości internetowej została właśnie udostępniona nowym klientom banku. Bankowość mobilna dostępna będzie w sklepach Google Play i App Store z momentem zakończenia standardowej weryfikacji aplikacji przez Google i Apple.

– Mamy wiele pomysłów na rozwój naszej bankowości internetowej i mobilnej. Ale nie chcemy się tylko do nich ograniczać. Jako pierwsi na polskim rynku udostępniamy aplikację zbudowaną od podstaw w duchu otwartej bankowości, z fintechami już połączonymi z nami poprzez Open API. Nasze doświadczenie jako instytucji finansowej i innowacyjne pomysły fitnechów zaoferują klientom najlepsze user-experience. Będziemy zapraszać do współpracy kolejne firmy, które tworzą proste i praktyczne rozwiązania w odpowiedzi na konkretne potrzeby klientów. Będziemy również dynamicznie rozwijać kolejne nowoczesne metody płatności. Dzięki temu zbudujemy bankowość, jakiej oczekują klienci i z jakiej chętnie korzystają na co dzień – bezpieczny i dostępny portfel pełen rozwiązań wspierających rodziny i rodzinne firmy – mówi Bartosz Chytła Pierwszy Wiceprezes Zarządu Nest Banku.

– Konto bankowe w dzisiejszych czasach powinno być bezpiecznym i funkcjonalnym portfelem, który jest zawsze dostępny dla klienta. Takim właśnie portfelem jest konto w Nest Banku. Już dzisiaj nasi klienci mogą płacić telefonem z wykorzystaniem Google Pay, Apple Pay czy Garmin Pay. W przyszłym roku mamy zamiar udostępnić również BLIK. Dzięki Nest Bank API chcemy także wychodzić z płatnościami do serwisów zewnętrznych popularnych wśród klientów lub takich, które mają duży potencjał, aby odpowiedzieć na ich nowe potrzeby – dodaje Małgorzata Adamczyk, Dyrektor Departamentu Bankowości Elektronicznej w Nest Banku.

Nowoczesny UX

W nowej platformie bankowości elektronicznej Nest Banku postawiono na ergonomię interfejsu. U podstaw prostoty, przejrzystości i czytelności interfejsu leży stworzona przez Google konwencja material design. Platformę wyróżnia nowoczesna technologia React JS, SPA, dostosowanie do standardów Responsive Web Design, a z drugiej strony klasyka w podejściu do podstawowych elementów systemu, szanująca przyzwyczajenia użytkowników kreowane latami przez rynek.

Wirtualny portfel w zasięgu klienta

Nowa bankowość internetowa i mobilna Nest Banku pozwala na personalizowanie grafik oraz komunikatów – począwszy od tła aplikacji, poprzez banery i treści zaprojektowane w różnych miejscach. Już na start użytkownik widzi spersonalizowaną z imienia i nazwiska ofertę produktową. Platforma ułatwia klientom bankowanie już od pierwszych kroków w Nest Banku. Podczas pierwszego logowania klient ma możliwość zdefiniowania własnego loginu, w tym aliasu, użytecznych powiadomień o wpływach i obciążeniach konta, jak również przeniesienia odbiorców zdefiniowanych dotąd w systemie innego banku, z którego przenosi konto. Nowa platforma to pełny zestaw usług finansowych oferowanych klientom indywidualnym i firmowym. Ważnymi wyróżnikami są tutaj możliwość wieloosobowego zatwierdzania transakcji i zarządzaniem użytkownikami firmy w zakresie uprawnień i limitów transakcji. To pełna obsługa płatnicza zarówno w bankowości internetowej, jak i mobilnej.

– W oparciu o nowe możliwości, jakie daje Nest Bank API, już niebawem udostępnimy klientom proste i innowacyjne funkcjonalności ułatwiające przenoszenie konta bankowego oraz wszystkich relacji z innych banków do Nest Banku. Będziemy je wprowadzać zgodnie z nowymi kierunkami, jakie wytycza PSD2. Zarówno w zakresie procesów obsługowych, weryfikacji tożsamości klienta, jak i również usług płatniczych – zaznacza Małgorzata Adamczyk, Dyrektor Departamentu Bankowości Elektronicznej w Nest Banku.

O jakie standardy oparto Nest Bank API?

Platforma Nest Banku została zbudowana zgodnie z architekturą RESTful, a wymiana danych odbywa się w formacie JSON. Dostęp do usług i autoryzacja żądań odbywa się w standardzie oAuth 2.0, który jest rekomendowany w wytycznych dyrektywy PSD II.

Budując Nest Bank API byliśmy w komfortowej sytuacji, ponieważ powstawało ono wraz z zupełnie nową platformą technologiczną banku. Architektura całego sytemu została tak zaplanowana, aby od razu uwzględniała ideę otwartości interfejsu. Pozwoliło nam to na integrację rozwiązań fintechowych w nowym modelu już na samym początku i udostępnienie niektórych z nich klientom banku w dniu startu platformy – mówi Małgorzata Adamczyk, Dyrektor Departamentu Bankowości Elektronicznej w Nest Banku

SkyCash, FinanteQ i InteliWISE już podpięte pod Nest Bank API

Pierwszymi fintechami, które podłączyły swoje usługi do platformy Nest Banku są SkyCash, InteliWISE i Finanteq. Dzięki nim bank mógł zaoferować swoim klientom rozwiązania ułatwiające codzienne korzystanie z finansów. Integracja ze SkyCash umożliwia dokonywanie płatności w aplikacji mobilnej SkyCasha bezpośrednio z konta w Nest Banku, bez konieczności wcześniejszego zasilania portfela zewnętrznego. Moduł mCommerce udostępniony w bankowości mobilnej Nest Banku przez Finanteq pozwala na wnoszenie opłat parkingowych, kupno biletów na wydarzenia kulturalne i sportowe, zamawiane taksówek czy rezerwację hoteli. Natomiast InteliWISE oferuje wykorzystanie swojej technologii przy integracji z Nest Bank API. Dzięki temu dowolny partner zewnętrzny Banku może budować aplikacje, które potrafią prowadzić swobodną konwersację z klientem. Bank planuje także we współpracy z InteliWISE zaproponować klientom nowe możliwości bankowania oparte o wykorzystanie sztucznej inteligencji na poziomie UX.

Nest Bank zaprasza kolejne fintechy do współpracy

Na potrzeby nowych partnerów Nest Bank wystawił dedykowane środowisko testowe – Sandbox. Będzie on służył do integracji z zewnętrznymi serwisami i aplikacjami wraz z pełną dokumentacją wystawionych usług. Środowisko jest dostępne nieodpłatnie dla wszystkich zainteresowanych współpracą z Nest Bankiem.

– Na początek wystawiamy podstawowe usługi informacyjne i płatnicze, z czasem będą one poszerzane o usługi bardziej zaawansowane, służące do bardziej wyrafinowanych integracji w zależności od potrzeb naszych klientów i wartości jakie mogą wykreować zewnętrzni partnerzy. Wraz z wdrożeniem nowej platformy bankowości elektronicznej mamy na pokładzie wszystko co pozwoli nam na swobodny rozwój w tym obszarze – mówi Małgorzata Adamczyk, Dyrektor Departamentu Bankowości Elektronicznej w Nest Banku.

Docelowo, zgodnie z regulacjami europejskimi w ramach Sandboxa w marcu 2019 będą również udostępnione usługi w ramach PSD2 (Polish API).

Źródło: Nest Bank