NBP chce, żeby wpłata z jego zysku trafiła na Fundusz Wsparcia Sił Zbrojnych już w 2022 roku

NBP chce, żeby wpłata z jego zysku trafiła na Fundusz Wsparcia Sił Zbrojnych już w 2022 roku
Fot. stock.adobe.com/Robson90
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Narodowy Bank Polski chce, żeby wpłata z jego zysku za 2021 r. trafiła na Fundusz Wsparcia Sił Zbrojnych (FWSZ) już w 2022 r., co wymaga modyfikacji projektu ustawy o obronie Ojczyzny - napisał NBP w opinii do projektu tej ustawy. NBP postuluje także wyłączenie Funduszu z reguły wydatkowej.

Rząd przyjął we wtorek projekt ustawy o obronie Ojczyzny. Przewiduje on utworzenie Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych, który zasilany ma być m.in. emisjami obligacji i wpłatą z zysku NBP. Obecnie 95 proc. zysku NBP trafia do budżetu państwa.

NBP zwraca w opinii uwagę, że określony na 1 lipca 2022 r. termin wejścia w życie ustawy uniemożliwi wpłatę z zysku NBP za 2021 r. na FWSZ w 2022 r., wobec czego wskazana byłaby modyfikacja projektu.

Czytaj także: Rząd tworzy Fundusz Wsparcia Sił Zbrojnych, zasilany m.in. emisjami obligacji i wpłatą z zysku NBP >>>

„W latach 2020-2021 wpłaty były dokonywane w czerwcu, zatem przy aktualnym rozwiązaniu zasilenie FWSZ, zamiast budżetu państwa, w 2022 r. może nie być możliwe. Tymczasem wskazana w piśmie przewodnim kierującym przedmiotowy projekt do konsultacji pilna potrzeba zwiększenia wysiłku finansowego Polski w zakresie zabezpieczenia potrzeb obronnych przemawia za przekazaniem wpłaty z zysku NBP do FWSZ już w 2022 r.” – napisano.

NBP postuluje wobec powyższego, by FWSZ został utworzony po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia ustawy, co umożliwiłoby wpłatę z zysku NBP za 2021 r. na Fundusz.

Zysk NBP w 2021 r. przekroczył 10 mld zł

W styczniu prezes NBP Adam Glapiński poinformował, że zysk NBP w 2021 r. przekroczył 10 mld zł.

Bank centralny uważa za niepożądane objęcie wydatków FWSZ stabilizującą regułą wydatkową. Zdaniem NBP mogłoby to ograniczać elastyczność procesu zakupów sprzętu wojskowego.

„Ponadto, w ramach debaty nad kształtem unijnych regulacji fiskalnych, Polska zgłaszała postulat wyłączenia spod ich rygorów wydatków na cele militarne. Wskazane argumenty przemawiają za rozważeniem wyłączenia FWSZ z limitu wydatkowego w ramach SRW” – napisano.

W ocenie NBP przekazywanie zysku NBP na FWSZ w żaden sposób nie będzie wpływało na działalność ani na realizację zadań NBP.

Ustawa o obronie Ojczyzny może zostać przyjęta na nadzwyczajnym posiedzeniu Sejmu w przyszłym tygodniu – zapowiedział w wicepremier, prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński.

Projekt ustawy przewiduje szybszy wzrost nakładów obronnych w odniesieniu do PKB oraz nowe źródła ich finansowania. Ustawa zakłada powołanie Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych (FWSZ), który obsługiwać ma Bank Gospodarstwa Krajowego.

Wśród źródeł finansowania FWSZ projekt przewiduje: wpływy ze skarbowych papierów wartościowych, środki z obligacji wyemitowanych przez BGK na rzecz Funduszu Wsparcia z gwarancją Skarbu Państwa, środki przekazywane przez Fundusz Przeciwdziałania COVID-19, pochodzące z emisji obligacji na rzecz tego Funduszu, wpłaty z budżetu państwa czy też wpłaty z zysku NBP. 

Źródło: PAP BIZNES