Nadchodzi czas agentów

Nadchodzi czas agentów
Fot. AntonKhrupinArt/stock.adobe.com
Bankowość przechodzi obecnie jedną z najgłębszych transformacji w swojej historii. Jak wskazują eksperci, najważniejsze trendy technologiczne kształtujące dzisiaj sektor bankowy obejmują szerokie zastosowanie sztucznej inteligencji, rozwój technologii chmurowych, hiperautomatyzację oraz blockchain. Te zjawiska nie tylko zmieniają sposób działania instytucji finansowych, ale również redefiniują doświadczenia klientów i model relacji z bankiem.

Kluczową rolę w obecnej transformacji odgrywa sztuczna inteligencja, a zwłaszcza generatywna AI, która znacząco przyspiesza tempo tworzenia i rozwoju systemów bankowych, automatyzując wiele etapów życia oprogramowania i minimalizując ryzyko błędów. Dzięki niej banki mogą wprowadzać nowe produkty w krótszym czasie, lepiej dopasowując się do zmieniających się potrzeb rynku. AI wspiera nie tylko procesy techniczne, ale także strategiczne: od decyzji kredytowych, przez analizę ryzyka, po personalizację oferty. Wirtualni asystenci bazujący na AI stają się stałym elementem obsługi klienta, oferując wsparcie 24 godziny na dobę i dostarczając spersonalizowane rekomendacje finansowe.

Co nas czeka?

Technologia sztucznej inteligencji stale się rozwija, a wraz z nią pojawiają się nowe wdrożenia w bankowości. Eksperci wskazują, jakich zastosowań nowych technologii możemy spodziewać się w najbliższej przyszłości.

– Rok 2026 może upłynąć pod znakiem agentów AI: autonomicznych asystentów rozumiejących intencje użytkownika, wspierających podejmowanie decyzji i realizujących zadania end-to-end. Równolegle sztuczna inteligencja przyspiesza rozwój tzw. wearables (technologii noszonej) – od inteligentnych okularów AR/VR po słuchawki z asystentem. To otwiera drogę do bankowości „ambientowej” dostępnej z poziomu innych urządzeń, bez smartfonu – uważa Grzegorz Paskudzki, dyrektor Działu Doradztwa Biznesowego w Asseco Poland.

Jego zdaniem, umocnienie tych trendów doprowadzi z kolei do rozwoju „bankowości agentowej” na kształt rozwijającego się „agentic comerce” – handlu agentowego. Dla banków oznacza to zmianę paradygmatu i konieczność odejścia od interfejsów związanych z klikaniem w ekran. Choćby dlatego, że po drugiej stronie może nie być człowieka, który mógłby klikać.

Klientem interfejsu nie zawsze będzie człowiek, lecz agent AI reprezentujący klienta – wskazuje Karol Stępień, prezes zarządu 10Clouds Financial Institutions. – Agent AI, znając kontekst finansowy, preferencje i cele klienta (które użytkownicy chętnie udostępnią, jeśli dostaną w zamian realną wartość), będzie w stanie nie tylko rekomendować, ale też dokonywać płatności, składać wnioski czy negocjować warunki usług – dodaje.

Kluczową rolę w skutecznym przejściu na agencyjny interfejs odgrywają architektury MCP (Multi-Modal, Context-Persistent), nie pojedyncze modele, lecz sposób organizacji interakcji, który pozwala agentom AI utrzymywać i rozumieć długotrwały kontekst: historię działań, strukturę ekranu, intencje użytkownika. W efekcie bankowcy doznają radykalnego uproszczenia środowiska pracy, a klienci doświadczą płynniejszych interakcji podczas bankowania.

Klienci zyskują dostęp do usług 24/7 poprzez zaawansowane aplikacje mobilne, wirtualnych asystentów AI oraz platformy self-service, co eliminuje ograniczenia związane z godzinami pracy oddziałów. Hiperpersonalizacja oparta na analizie danych umożliwia bankom oferowanie dostosowanych produktów finansowych, spersonalizowanych porad oraz proaktywnych rekomendacji w oparciu o zachowania i historię transakcji klientów – mówi Marzena Sokołowska, Senior Manager w Zespole Technology Consulting w EY Polska

Chmura i płatności

Istotną rolę w rozwoju sektora odgrywają również technologie chmurowe, które umożliwiają elastyczne skalowanie systemów, optymalizację kosztów operacyjnych i szybkie wdrażanie innowacji bez potrzeby kosztownych modernizacji. To właśnie chmura tworzy fundament dla dalszej cyfryzacji banków i staje się podstawą ich konkurencyjności, a także umożliwia rozwój agentów AI i przejście do bankowości konwersacyjnej, gdzie klient kontaktuje się z bankiem w taki sposób, jakby rozmawiał z drugim człowiekiem.

To jakościowy skok w porównaniu z klasyczną automatyzacją czy robotyzacją procesu, który pozwala bankom działać szybciej i sprawniej. Fundamentem dla tak zaawansowanych rozwiązań jest chmura obliczeniowa. Zapewnia ona elastyczność, skalowalność i dostęp do najnowszych technologii w bezpiecznym środowisku. Coraz częściej rozmawia się także o chmurze prywatnej i suwerenności technologicznej, czyli infrastrukturze gwarantującej bezpieczeństwo danych oraz niezależność od zewnętrznych dostawców – podkreśla Jan Maria Kowalski, dyrektor Biura Rozwoju Sztucznej Inteligencji w Banku Pekao S.A.

Kolejnym obszarem, w którym sztuczna inteligencja przyniesie nową jakość będą inteligentne płatności.

– Przelewy nie tylko pozostaną natychmiastowe, ale staną się też bezpieczniejsze i bardziej kontekstowe. Banki będą automatycznie weryfikować zgodność danych odbiorcy (tzw. name-check), a klienci i firmy zyskają możliwość wysyłania „prośby o płatność” bezpośrednio z poziomu aplikacji. Dzięki nowemu standardowi danych ISO 20022 każda płatność będzie niosła ze sobą pełny opis – co umożliwi natychmiastowe i bezbłędne księgowanie – tłumaczy Łukasz Gajewski, dyrektor Departamentu Doświadczenia Cyfrowego w mBanku.

Bezpieczeństwo

Ważnym zagadnieniem związanym z wdrażaniem nowych technologii pozostanie sektor cyberbezpieczeństwa. Banki inwestują w rozwiązania wspierane coraz częściej przez AI, które wykrywają zagrożenia w czasie rzeczywistym i reagują zanim dojdzie do incydentu.

Rosnące zagrożenia w przestrzeni cyfrowej, w tym również te wynikające z sytuacji geopolitycznej, sprawiają, że inwestycje w rozwiązania wzmacniające ochronę danych i systemów bankowych będą w najbliższym czasie jednym z kluczowych kierunków rozwoju całego sektora – wyjaśnia Krzysztof Król, Chief Technology Officer w BNP Paribas Banku Polska. – Warto podkreślić, że zgodne z regulacjami AI Act wykorzystanie rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji wymaga pełnej przejrzystości algorytmów oraz zgodności z przepisami o ochronie danych osobowych. To sprawia, że zastosowanie AI w bankowości jest szczególnie bezpieczne z perspektywy klienta – dodaje.

Rozwiązaniem przyszłości w tej dziedzinie może okazać się biometria, szczególnie biometria behawioralna, która oferuje niewidoczną, ciągłą ochronę bez wpływu na doświadczenie użytkownika. To technologia, która może całkowicie zastąpić tradycyjne hasła i kody, choć jej rozwój wymaga zachowania rygorów prywatności danych zgodnie z zasadami RODO.

Technologią o strategicznym znaczeniu jest blockchain oraz tokenizacja aktywów, zapewniająca bezpieczeństwo i transparentność transakcji przy niższych kosztach. W tej kategorii mieści się także rozwój cyfrowych walut banków centralnych (CBDC) – ponad 130 krajów prowadzi już pilotaże, a wartość transakcji cyfrowym juanem w Chinach przekroczyła 986 mld USD.

Analiza danych

Ogromny potencjał mają również komputery kwantowe – technologia, która w najbliższych latach może zainicjować kolejną rewolucję, szczególnie w zakresie przetwarzania i analizy danych.

Banki dysponują ich ogromnymi wolumenami, zatem zastosowanie komputerów kwantowych może w przyszłości całkowicie zmienić sposób, w jaki przetwarzamy informacje czy zarządzamy ryzykiem. Jest to nowy obszar i trudno na ten moment jednoznacznie stwierdzić, na ile będzie on w przyszłości wykorzystywany – zaznacza Grzegorz Chudek, dyrektor zarządzający odpowiedzialny za projekty technologiczne dla sektora finansowego oraz Cloud First Lead w Accenture w Polsce.

Ale jak wskazują eksperci, nie wszystkie innowacje mają równie obiecującą przyszłość. Rozwiązania oparte na rzeczywistości wirtualnej, takie jak metaverse banking, nie zdobyły oczekiwanej popularności i prawdopodobnie pozostaną niszowe. – Wysokie koszty, ograniczenia technologiczne i brak realnej wartości biznesowej sugerują, że może to być ślepa uliczka dla większości banków – ocenia Marzena Sokołowska.

Nowe fundamenty

Zdaniem Grzegorza Chudka, powszechne wdrożenie agentów AI i innych nowych technologii w bankowości będzie niosło ze sobą daleko idące skutki. – Z punktu widzenia klienta postęp technologiczny nieuchronnie prowadzi do komodytyzacji usług finansowych, czyli sytuacji, w której podstawowe produkty i usługi stają się łatwo dostępne i podobne u różnych dostawców usług bankowych – wskazuje. – Dla samych banków, w perspektywie utrzymującej się lub narastającej presji na marże – szczególnie przy potencjalnym spadku stóp procentowych – to automatyzacja i dalsza modernizacja technologiczna stają się kluczowymi narzędziami do optymalizacji kosztów operacyjnych.

Sztuczna inteligencja, chmura i automatyzacja tworzą nowe fundamenty sektora, a banki, które potrafią je skutecznie zintegrować, zyskają przewagę konkurencyjną w świecie, w którym cyfryzacja stała się nie wyborem, lecz koniecznością.

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK