Mniej świątecznych prezentów, raczej gotówka pod choinkę, święta będą oszczędne
‒ Co ciekawe, jeśli spojrzeć na odpowiedzi na to pytanie pod względem grup wiekowych, możemy zauważyć odwrotną tendencję niż w przypadku wydatków.
Najmłodsi, którzy wydają najmniej, najczęściej oczekują prezentów. Natomiast osoby w wieku 35‒49 lat, które są najmocniej obciążone kosztami, najrzadziej liczą na podarek – podkreśla Karolina Łuczak.
Bardziej niż wymarzony sprzęt czy perfumy, wolimy dostać pieniądze, które możemy przeznaczyć na bardziej potrzebne artykuły lub odłożyć
Większymi optymistkami w kwestii prezentów są kobiety (63,7 proc. kobiet spodziewa się otrzymać prezent, wobec 60,0 proc. mężczyzn).
Jednocześnie, to właśnie kobiety częściej niż mężczyźni wskazywały zdecydowanie, że nie spodziewają się prezentów (15,3 proc. kobiet vs. 6,6 proc. mężczyzn).
Pod choinką czekamy na pieniądze
W tym roku zdecydowanie najbardziej pożądanym prezentem (do 200 zł) są pieniądze lub bony na zakupy i to bez względu na płeć czy wiek. Choć odpowiedź tę nieznacznie częściej wskazywały kobiety (28,6 proc.), niż mężczyźni (24,2 proc.), to w obu grupach była najpopularniejsza.
Kobiety częściej wskazywały również na kosmetyki, perfumy (21,5 proc. kobiet vs. 14,4 proc. mężczyzn), biżuterię (12,4 proc. kobiet vs 3,2 proc. mężczyzn) oraz bieliznę (5,8 proc. kobiet vs. 4,2 proc. mężczyzn).
Mężczyźni z kolei częściej wybierali odzież (13,6 proc. mężczyzn vs. 11,9 proc. kobiet) i elektronikę (16,1 proc. mężczyzn vs. 5,2 proc. kobiet).
‒ W poprzednich latach chętniej wskazywaliśmy bardziej osobiste i wyszukane prezenty, jednak w tym roku zdecydowanie rządzą pieniądze. Może mieć na to wpływ epidemia i związane z nią trudności finansowe.
Bardziej niż wymarzony sprzęt czy perfumy, wolimy dostać pieniądze, które możemy przeznaczyć na bardziej potrzebne artykuły lub odłożyć – zauważa Karolina Łuczak.
O badaniu
Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze zrozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zostało zrealizowane przez ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku techniką CAWI na próbie N=1003 dorosłych Polaków, w październiku 2020 roku.