Mikrorachunek, czy banki zdały egzamin?
Bank Pekao SA, podobnie jak pozostałe banki, z nowym rokiem uniemożliwił w swoim systemie przelewanie pieniędzy na stare rachunki podatkowe, służące do płatności PIT, CIT, VAT. Informacja na temat wprowadzonych zmian pojawiła się w systemach bankowości elektronicznej jeszcze w poprzednim roku.
Pekao SA i stare nr rachunków
To jednak nie zawsze wystarczyło. Część klientów nie miała świadomości, że przepisy dotyczące opłacania podatków, zmieniły się i należy wygenerować mikrorachunek podatkowy, więc próbowali wysyłać pieniądze na „stare” konta.
Samo techniczne wdrożenie przebiegło natomiast bez większych problemów. Pojawiły się drobne niedociągnięcia, ale zostały szybko wyeliminowane. Dotyczyły niewielkiego ułamka transakcji. Na nieliczne zapytania osób chcących opłacić podatki banki odpowiadały na bieżąco.
Działania wyprzedzające w Millennium
Bank Millennium także wcześniej uprzedził swoich klientów o zmianach, m.in. zamieszczając wiadomości w bankowości internetowej oraz na wyciągach za grudzień 2019 r. Pod koniec ubiegłego roku o mikrorachunkach informowano również pracowników banku. Obecnie klienci tylko sporadycznie pytają o to, w jaki sposób mogą wygenerować numer rachunku.
-Nasz bank, który zawsze dostosowuje procesy do obowiązujących przepisów, wprowadził zmiany zarówno w aplikacji mobilnej jak i systemie transakcyjnym Millenet, pozwalając w ten sposób klientom na wykonywanie przelewów na indywidualne mikrorachunki – poinformowała nas Anna Wydrzyńska-Czosnyka, kierująca segmentem klientów Biznes w Millennium Banku.
„Tym samym, dotychczasowy sposób realizacji przelewów podatkowych PIT/CIT/VAT nie jest już dostępny. Do tej pory nie odnotowaliśmy problemów z realizacją tego typu operacji, ani po stronie klientów korporacyjnych, ani z segmentu Biznes.
Natomiast z początkiem roku, tak w prasie, jak i wśród klientów Banku pojawiły się wątpliwości, czy przez mikrorachunki należy opłacać także mandaty karne.
Bank zgłosił w tej sprawie zapytanie do KAS i otrzymał potwierdzenie, że nowy rachunek nie służy do tego, gdyż nie wszystkie nieopodatkowane należności budżetowe mogą być na niego wpłacane.”
Ułatwienia w PKO BP
Klienci PKO BP też nie powinni byli być zaskoczeni zmianami. Aby ułatwić im realizację przelewów podatkowych po 1 stycznia 2020 r., zarówno na stronie internetowej, jak i w serwisach bankowości elektronicznej pojawiły się już wcześniej informacje na ten temat.
Bank przeprowadził w nich specjalną akcję informacyjną skierowaną do przedsiębiorców, którzy mieli ustawione zlecenia stałe płatności na rzecz urzędów skarbowych. Dostosowano przy tym serwisy do zmian w prawie podatkowym: gdy klient wybiera opcję przelewu do urzędu skarbowego, na ekranie pojawia się komunikat informujący o konieczności wpisania numeru Indywidualnego Rachunku Podatkowego.
Aby ułatwić klientowi realizację płatności, pole „numer konta odbiorcy” zostało dodatkowo oznaczone jako „Indywidualny Rachunek Podatkowy”.
mBank – będą kolejne ułatwienia
W przypadku mBanku klienci są podzieleni, tak jak przy każdej zmianie. Część z nich bez problemu wygenerowała swój indywidualny rachunek podatkowy i zleciła pierwsze płatności, a część ma jeszcze pytania. – Udostępniliśmy klientom możliwość zlecania przelewów na mikrorachunek zgodnie z wyznaczonym terminem.
Obecnie prowadzimy dodatkowe prace, żeby mogli oni tworzyć nowe szablony podatkowe oraz dodać swój mikrorachunek do książki odbiorców, by mieć go na stałe pod ręką, bez konieczności wpisywania go przy każdej płatności – powiedział nam Krzysztof Olszewski, rzecznik prasowy mBanku.
Bank przeprowadził również kampanię informacyjną, skierowaną zarówno do klientów firmowych, jak i indywidualnych. Została ona bardzo dobrze odebrana. Obecnie planowane są kolejne, podobne działania – dodaje rzecznik mBanku.
ING BSK – dedykowana strona dla klientów
Ewa Szerszeń, Zastępca Rzecznika Prasowego ING Banku Śląskiego SA, informuje o wsparciu klientów Banku w obsłudze indywidualnych rachunków podatkowych poprzez szereg działań komunikacyjnych, m.in. w systemie bankowości internetowej Moje ING.
– Utworzyliśmy także dedykowaną stronę internetową o płatnościach na mikrorachunki, która jest na bieżąco aktualizowana, gdy pojawiają się nowe pytana ze strony klientów. W przypadku tych, które dotyczą kwestii podatkowych, a na które nie możemy udzielić odpowiedzi, nasi specjaliści kierują klientów do właściwych Urzędów Skarbowych lub na stronę Ministerstwa Finansów – mówi Ewa Szerszeń.
Podsumowując: reakcję na nową usługę oraz związaną z nią akcję informacyjną banków należy ocenić dobrze. Zrobiono, co należało zrobić, a klienci wiedzą już, z czym wiąże się nowa usługa.