„Miesięcznik Finansowy BANK” – kwiecień 2019

„Miesięcznik Finansowy BANK” – kwiecień 2019
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
W najnowszym kwietniowym numerze szczególnie polecamy artykuły dedykowane XXXVII Walnemu Zgromadzeniu ZBP oraz 15-leciu Forum Technologii Bankowych (FTB), działającego pod egidą Związku Banków Polskich.

Banki są niezastąpione

  • Prezes ZBP Krzysztof Pietraszkiewicz w udzielonym wywiadzie przestrzega elity rządowe przed nadmiernym obciążeniem fiskalnym, regulacyjnym i kosztami związanymi z arbitralnym, odgórnym przewalutowaniem kredytów, które mogą zagrozić akcji kredytowej na rzecz gospodarki. W jego opinii podatek bankowy, składka na BFG i ustawa o frankowiczach to obciążenia, które mogą zrujnować polski sektor bankowy.

Chińska rewolucja smartfonowa

  • Eugeniusz Twaróg opisuje, jak nowe technologie dotyczące mobilnych płatności stały się społecznym faktem nie tylko w krajach Azji Południowo-Wschodniej, ale także w Afryce, gdzie telefony komórkowe zastępują terminale i bankomaty. Nowe trendy technologiczne z Państwa Środka są groźnym wyzwaniem dla Europy i USA.

Bankowe sklepy w chmurze

  • Paweł Jakubik z zarządu polskiego oddziału Microsoftu i przewodniczący FTB przedstawia wizję rozwoju rynku e-commerce z wykorzystaniem cloud computingu oraz platform cyfrowych. Te nowe narzędzia handlu, opartego na unijnej dyrektywie PSD2, umożliwią bankom oferowanie produktów dotychczasowym konkurentom z sektora finansowego oraz fintechów.

Bezpieczeństwo w świecie nowych technologii

  • Wojciech Boczoń z portalu Bankier.pl opisuje najnowsze trendy okradania kont bankowych za pomocą fałszywych dowodów osobistych. Posługując się nimi, złodzieje idą do operatora komórkowego i dokonują wymiany karty SM swojej ofiary. A potem okradają jej konto za pomocą wcześniej podrzuconego na smartfon wirusa zbierającego takie dane, jak numer konta, hasło, PIN etc.

Świat bez gotówki – abstrakcja czy realny już scenariusz?

  • Maciej Samcik, prowadzący blog subiektywnieofinansach.pl, opisuje na licznych polskich i zagranicznych przykładach, jak idea obrotu bezgotówkowego trafiła pod strzechy. O ile w krajach skandynawskich dobrze rokuje, w naszym kraju rozbija się nie tyle o nawyki naszych rodaków, ile o spory udział „szarej strefy” w polskiej gospodarce.

Nadchodzą lendtechy

  • Zdaniem Marcina Złocha, zły sen bankowców o PSD2, czyli dzieleniu się danymi o historii kredytowej swoich konsumentów staje się faktem. Na szczęście dla banków lendtech jako nowa metoda oferowania produktów finansowych może być także uzupełnieniem ich tradycyjnej oferty. Ale to zjawisko technologiczne obecne w Azji, Afryce, Ameryce Południowej pokazuje rosnącą rolę AI (sztucznej inteligencji) oraz botów w oferowaniu pożyczek tym klientom, którzy byli zbyt ryzykowni dla tradycyjnych banków.

 Media społecznościowe wcale nie takie bezpieczne

  • W opinii Krzysztofa Berendy z radia RMF FM klienci FB, Twittera etc. Nie zdają sobie sprawy, jak ich wpisy mogą stać się pożywką nie tylko do masowego kolportowania fake newsów, ale pomogą stworzyć fałszywą tożsamość potrzebną do wyłudzeń lub działań wywiadów.

Bankowość elektroniczna zrewolucjonizowała świat

  • Artykuł Macieja Rudke z „Rzeczpospolitej” jest inspirująca syntezą cyfrowej rewolucji, którą dokonały banki w relacjach ze swoimi klientami. Gdy na przełomie XX i XXI wieku za sprawą prezesa Sławomira Lachowskiego powstał pierwszy z prawdziwego zdarzenia bank internetowy – mBANK, był to pierwszy krok ku stworzeniu multichannelowych kanałów dostępowych. Dziś wirtualne oddziały banków zastępuję te tradycyjne, a nowe technologie takie jak sztuczna inteligencja (AI), boty czy cyfrowi asystenci, radyklanie zmieniły sposoby dotarcia banków do swoich klientów z atrakcyjną, spersonalizowaną ofertą.

Dziennikarz 2.0

  • W opinii Jarosława Kuźniara z portalu Onet.pl opowieści o śmierci zawodu dziennikarskiego są mocno przesadzone. Po pierwsze rola mediów jest dziś zintegrowana z mediami społecznościowymi, co daje inne kanały dostępu do czytelników. Po drugie przedstawiciel mediów nie tylko pisze artykuły lub występuje w radiu czy telewizji, ale musi być bardzo aktywny na Facebooku i Twitterze. Nie tylko dlatego, aby wzmocnić swój przekaz, ale także dlatego, aby uzyskać inspirację tematyczną od młodych odbiorców, funkcjonujących 24 godziny na dobę w wirtualnym świecie.

Zapraszamy do lektury!

Redakcja

„Miesięcznika Finansowego BANK”

***

Pełne wydanie pisma jest dostępne w wersji papierowej (za pośrednictwem takich firm, jak: Kolporter, Empik, Kiosk24, Ruch SA, GLM Gajewski, Garmond Press SA) oraz elektronicznej (przez aplikację „BANK Miesięcznik Finansowy”, portal aleBank.pl oraz e-Kiosk).

Prenumerata: www.alebank.pl/Prenumerata

www.aleBank.pl/BANK

#MiesięcznikBANK

#NajbliżejBANKowości