Media społecznościowe żyją RODO / GDPR

Media społecznościowe żyją RODO / GDPR
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Media społecznościowe są najbardziej aktywnym źródłem informacji o RODO / GDPR - tak wynika z badania przeprowadzonego przez agencję e-kreacji Grupa AF. W ciągu obecnego roku nastąpił istotny wzrost zainteresowania i liczby wyszukań. Od około 4 tygodniowo w styczniu do blisko 100 w październiku.

Media społecznościowe są najbardziej aktywnym źródłem informacji o RODO / GDPR. #ArturKról

Ciekawie przedstawia się zainteresowanie tematyką RODO / GDPR przy podziale regionalnym. Wyraźne dominują te obszary kraju, w których skupione są ośrodki gospodarcze. Największe zainteresowanie odnotowano w woj. mazowieckim, najmniejsze jest w warmińsko-mazurskim, gdzie informacji poszukiwano ponad czterokrotnie rzadziej.

Blisko 31% wszystkich dyskusji i publikacji dotyczących nowej ustawy toczyło się na Facebooku. Kolejne miejsce zajęły microblogi, takie jak Twitter (22%). Mało jest natomiast publikacji merytorycznych w mediach typu blogi czy fora internetowe (łącznie 5%). Ten wynik zaskakuje, ale także potwierdza, że zamiast udziału w forach dyskusyjnych internauci wybierają komentowanie wydarzeń na portalach społecznościowych. Na uwagę zasługuje bardzo niski udział medium, jakim jest Video (ok. 2%).

Czego można się dowiedzieć?

Internauci coraz powszechniej korzystają z portali społecznościowych. Zapewne dlatego publikuje się tam sporo informacji o RODO. Czy o jednak są one użyteczne merytorycznie? No i czego można oczekiwać? Analizując treść i tematykę publikacji, nietrudno zauważyć stosunkowo małą liczbę dyskusji wywoływanych przez samych internautów. Przeważają raczej publikacje samoistnie tworzone przez określone grupy interesów, np. kancelarie adwokackie, księgowych, a także firmy marketingowe i PR, ubezpieczeniowe czy audytorskie itp. Wyróżniają się tu mikroblogi, takie jak Twitter, gdzie toczy się rzeczowa dyskusja i pojawiają się publikacje, które mogą pomóc w znalezieniu odpowiednich informacji i porad. Poruszane są istotne kwestie dotyczące przygotowania się firm do prawidłowego wdrożenia ustawy. Mikroblogi to także idealne miejsce na znalezienie specjalistów i firm doradczych. Oczywiście i tutaj spotkamy reklamy, jednak jest ich stosunkowo mało.

Facebook, który jak wynika z analiz jest bardzo popularnym nośnikiem informacji o RODO, nie zachwyca jakością publikowanych treści. Znajdziemy tu sporo informacji, ale są to publikacje rozproszone i nie ukierunkowane na konkretne tematy, takie jak np. bezpieczeństwo danych w sieci, czy stopień przygotowania firm do wymagań ustawy. Jest też sporo publikacji przenoszonych z innych mediów oraz materiałów z blogów. Na Facebooku powstaje także grupa wsparcia tematycznie związana z RODO, która może zdecydowanie ułatwić zainteresowanym kontakt i pozyskiwanie tych informacji, które są im potrzebne. Video przoduje z kolei w liczbie materiałów promocyjnych i reklamowych. Co reklamuje się w kontekście RODO? Otóż, wszelkiego rodzaju szkolenia i webinaria oraz pomoc w przeprowadzeniu audytu czy też propozycje pomocy prawnej dotyczącej przygotowania odpowiednich procedur.

O badaniu

Badanie dotyczyło zainteresowania tematyką RODO / GDPR w mediach elektronicznych. Autorzy sprawdzili jakich informacji i gdzie mogą poszukiwać zainteresowani RODO / GDPR? Analizie poddano najbardziej popularne media elektroniczne – badano w których należy szukać informacji, które poświęcają ustawie o ochronie danych osobowych najwięcej miejsca, a w których dyskusji raczej się nie obserwuje. Zbadano również to, jakich informacji lub haseł szukają internauci za pośrednictwem najpopularniejszej wyszukiwarki Google.

 Artur Król