Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie miesięcznika BANK dostępne w sklepach i online Sprawdź szczegóły i zapisz się na prenumeratę roczną -20%
search Szukaj
zamknij wyszukiwarkę
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Forum Bankowe 2026
24-25 lutego 2026 r.
Pozostało:
65dni
18godzin
55minut
Strategiczna Szkoła Polskiego Sektora Bankowości Spółdzielczej 2026
17-18 marca 2026 r.
Pozostało:
86dni
18godzin
55minut
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
ESG | Z rynku finansowego

mBank z nową strategią: chce być organizacją w pełni neutralną dla klimatu najpóźniej do 2050 r.

02.11.2021 08:18 awi | aleBank.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
mBank z nową strategią: chce być organizacją w pełni neutralną dla klimatu najpóźniej do 2050 r.
Fot. stock.adobe.com/Tomasz Warszewski
mBank celuje w marżę odsetkową netto na poziomie ok. 2,5 proc. i ponad 10 proc. zwrotu na kapitale w 2025 roku - podał bank w nowej strategii. mBank spodziewa się ponadto średniorocznego wzrostu przychodów o 9-10 proc. w latach 2021-2025. Długoterminowym celem mBanku jest wypłata dywidendy na poziomie 50 proc. zysku netto.

W pierwszym półroczu 2021 roku ROE banku wyniosło 10,7 proc. Marża odsetkowa netto w drugim kwartale sięgnęła 2,04 proc., a w ubiegłym roku wynosiła 2,3 proc.

Zgodnie ze strategią, koszty ryzyka banku w średnioterminowej perspektywie mają wynieść ok. 0,8 proc. W drugim kwartale tego roku koszty narastająco wyniosły 0,7 proc.

Planowany na 2025 rok wskaźnik kosztów do dochodów to ok. 40 proc. W ubiegłym roku wskaźnik sięgnął 41,1 proc., utrzymując spadkową tendencję z poprzednich lat.

Czytaj także: mBank z dodatnim skonsolidowanym wynikiem netto w III kw. 2021 r. >>>

Bank spodziewa się, że wartość kredytów będzie w latach 2021-2025 rosła średniorocznie o ok. 8 proc., a depozytów o 8-9 proc.

Współczynniki kapitałowe znacząco powyżej wymogów KNF

Współczynniki kapitałowe mają w czasie realizacji strategii pozostawać znacząco powyżej wymogów KNF. Przy obecnym reżimie regulacyjnym i przyjętych założeniach, na koniec każdego roku poziomy wskaźnika Tier 1 mają być co najmniej 2,5 pkt. proc. powyżej regulacyjnych minimów. Na koniec 2020 roku współczynnik wynosił 17 proc.

Strategicznym celem Grupy mBanku jest utrzymanie pozycji w gronie czołowych banków w Polsce, nie tylko pod względem wzrostu biznesu, ale także kluczowych miar finansowych.

„W nadchodzących latach, nasza zyskowność będzie się systematycznie poprawiać, dzięki rosnącym dochodom, dobrej dyscyplinie kosztowej i ostrożnemu podejściu do zarządzania ryzykiem” – napisano w strategii.

„Korzystne zmiany w strukturze bilansu, w połączeniu z podwyżkami stóp procentowych, przełożą się na polepszanie marży odsetkowej, a przyrost przychodów ogółem w tempie szybszym od dynamiki kosztów zapewni coraz wyższą efektywność” – dodano.

Bankowość detaliczna

W obszarze bankowości detalicznej, mBank skupi się na kredytach hipotecznych (m.in. poprawi proces ich udzielania), kompleksowej ofercie inwestycyjnej (przez własne nowo utworzone TFI), narzędziach zarządzania finansami osobistymi i ekosystemie usług pozabankowych.

Bankowość korporacyjna

W bankowości korporacyjnej, bank chce optymalizować ekspozycje w kierunku wyższej rentowności.

„Zwiększymy naszą koncentrację na segmencie MŚP, aby zyskać na ich postępującej migracji do e-commerce” – napisano.

Osiągnięcie neutralności klimatycznej

Nowa Strategia Grupy mBanku na lata 2021-2025 pt. „Od ikony mobilności, do ikony możliwości” zakłada m.in. osiągnięcie neutralności klimatycznej w zakresie 1 i 2 emisji gazów cieplarnianych do 2030 r., podał bank. mBank ma ambicję stać się organizacją w pełni neutralną dla klimatu (zakres 3) najpóźniej do 2050 r.

Opracowaliśmy nową agendę ESG dla Grupy mBanku jako integralną część naszej działalności. Chcemy pozostać liderem zrównoważonej bankowości w Polsce.

„Jesteśmy świadomi naszej odpowiedzialności za klimat, społeczeństwo, kondycję finansową naszych klientów i zgodność z deklarowanymi wartościami ESG. Zamierzamy ciągle redukować nasz ślad środowiskowy, wspierać transformację energetyczną naszych klientów i osiągnąć neutralność klimatyczną w zakresie 1 i 2 emisji gazów cieplarnianych do 2030 roku. Mamy ambicję stać się organizacją w pełni neutralną dla klimatu (zakres 3) najpóźniej do 2050 roku” – czytamy w „Strategii”.

Bank zapowiedział wykorzystywanie metody Science Based Targets Initiative do kalkulacji i ograniczenia emisji CO2 związanej z portfelem kredytowym.

„Dzięki włączeniu standardów ESG do naszych procesów biznesowych i ryzyka, będziemy prowadzić odpowiedzialną sprzedaż, której towarzyszy jasna i precyzyjna komunikacja, transparentnie przedstawiać ryzyka związane z określonymi produktami finansowymi i kontynuować kampanie edukacyjne o bezpiecznym bankowaniu w sieci i ochronie danych osobowych” – wskazano.

„Chcemy zbudować ukierunkowane na ESG środowisko pracy i promować równość płci. Będziemy przyczyniać się do dobrobytu społecznego przez dalszą współpracę z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy (WOŚP) i działalność mFundacji. Dążymy do ulepszania naszych ujawnień w zakresie ESG, aby być postrzeganym przez naszych akcjonariuszy i szersze grono inwestorów jako lider rynku i punkt referencyjny wśród innych instytucji finansowych w regionie” – wymienił także bank.

„Strategia mBanku ambitna, jednak brak w niej istotnych informacji”

Strategia mBanku na lata 2021-2025 wydaje się ambitna, szczególnie w odniesieniu do planowanego wzrostu kredytów, jednak brak w niej wielu istotnych informacji dotyczących zakładanej wysokości stóp procentowych, czy kosztów związanych z kredytami walutowymi – uważają analitycy.

MARTA CZAJKOWSKA-BAŁDYGA, IPOPEMA:

Strategia wydaje się ambitna, jednak brak w niej wielu informacji – nie wiemy, jakie bank przyjął założenie odnośnie wysokości stóp procentowych, czy informacji o kosztach związanych z kredytami walutowymi.

„Na plus zwracają uwagę wolumeny, które wydają się dosyć ambitne – założenie wzrostu o 8-9 proc. jest dosyć ambitne. Widać, że przychodowo wyniki banku wspierać będą nowe projekty, jak chociażby TFI. Zakładam, że wpływ na zakładany wzrost przychodów na poziomie 10 proc. będą miały stopy procentowe, jednak nie wiadomo, jakie bank przyjął założenia w tym zakresie”.

mBank należy do czołówki uniwersalnych banków komercyjnych w Polsce. Strategicznym akcjonariuszem mBanku jest niemiecki Commerzbank. Bank jest notowany na GPW w 1992 roku. Aktywa razem banku wyniosły 180,14 mld zł na koniec 2020 r.

Źródło: PAP BIZNES, ISBnews
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
ESG / Environmental, Social and corporate GovernancemBank
Autor awi
Źródło aleBank.pl
Partner działu
Fundacja Polska Bezgotówkowa
Platforma ESG BIK
Nowy standard dla sektora bankowego

Polecamy

Bartłomiej Getlich | Źródło: Bank.pl
Technologie i innowacje
Banki operatorami infrastruktury krytycznej państwa
Monika Rozbicka-Szlosek, dyrektor Departamentu Produktów Inwestycyjnych i Private Banking, VeloBank
Z rynku finansowego
Liczba klientów zamożnych w Polsce rośnie szybciej niż w większości krajów Europy
BBVA,
Z rynku finansowego
BBVA stawia na wykup akcji po fiasku przejęcia Sabadella
Przemysław Barankiewicz, dyrektor Finax, firmy inwestycyjnej, będącej pierwszym i największym dostawcą OIPE w Europie.
Z rynku finansowego
UE proponuje reformę OIPE. Celem zwiększenie liczby oszczędzających, ale i dostawców

Najnowsze

Visa
Technologie i innowacje
AI zmienia oblicze globalnej walki z oszustwami – czy banki nadążą za tymi zmianami?
Pieniądze na tle wykresów inwestycyjnych
Z rynku finansowego
Retail Investment Strategy coraz bliżej uchwalenia
Kurier
Z rynku finansowego
Zaległe zobowiązania branży pocztowej i kurierskiej w październiku ’25 nareszcie spadły o 8,4 proc. r/r
wirtualny obraz twarzy-sztucznej inteligencji, napis AI
Technologie i innowacje
UiPath i AGH podpisują strategiczną umowę współpracy na rzecz rozwoju kompetencji w zakresie AI i automatyzacji
smartfon z BLIKIEM
Cyberbezpieczeństwo
AI chroni, BLIK dominuje w świątecznych zakupach Polaków
książki, kula z flagą Korei Płd. , biret studenta
ESG
Edukacja – filar południowokoreańskiego sukcesu
Christine Lagarde
Z rynku finansowego
Stopy EBC bez zmian
Przelewy w okresie świąteczno-noworocznym, KIR
Z rynku finansowego
Jak przelać pieniądze w okresie świąteczno-noworocznym 2025/2026?

Zobacz także

książki, kula z flagą Korei Płd. , biret studenta
ESG
Edukacja – filar południowokoreańskiego sukcesu
Komisja Europejska, logo
ESG
Nowa propozycja ws. całkowitego zakazu sprzedaży aut spalinowych w UE
symbole OZE, ESG na stosach monet
ESG
Porozumienie między Parlamentem a Radą UE w sprawie Omnibus i ESG
Zobacz wszystkie z tej kategorii
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}