Masz samochód elektryczny? Możesz być zwolniony z opłat na autostradach w Polsce
Darmowe parkowanie w płatnych strefach i możliwość jazdy po buspasie to nie wszystkie przywileje kierowców pojazdów elektrycznych w Polsce.
Od 18 czerwca 2021 roku, dzięki kampanii elektormobilni.pl, użytkownicy pojazdów zasilanych wyłącznie prądem, należący do EV Klub Polska, będą mogli także za darmo korzystać z płatnych odcinków autostrad A1 i A4.
Pod koniec maja 2021 r. w Polsce było zarejestrowanych łącznie 25 407 samochodów osobowych z napędem elektrycznym
‒ Rozwój rynku samochodów elektrycznych wymaga systematycznego wsparcia. Równolegle do ustawowych przywilejów, a także narzędzi w postaci dopłat bezpośrednich czy ulg fiskalnych, potrzebne są inicjatywy popularyzujące elektromobilność, najlepiej oznaczające konkretne korzyści dla użytkowników.
Taki cel stawiamy przed Klubem i realizowanymi przez nas inicjatywami ‒ mówi Łukasz Lewandowski, koordynator EV Klub Polska, organizator akcji „Autostrada do elektromobilności”.
Użytkownicy pojazdów zasilanych wyłącznie prądem, należący do EV Klub Polska, będą mogli także za darmo korzystać z płatnych odcinków autostrad A1 i A4
‒ Wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom kierowców pojazdów elektrycznych, którzy świadomie, w trosce o klimat, wybierają zeroemisyjne środki transportu. Ich pasja i oddanie sprawie zostało w tym projekcie docenione.
Korzyść odniesiemy jednak wszyscy, bo wszyscy oddychamy tym samym powietrzem. Szacujemy, że akcja przyczyni się do zmniejszenia emisji tysięcy ton CO2 do atmosfery ‒ mówi Miłosz Kurzawski, członek zarządu Autopay Mobility.
Gdzie nie zapłacisz?
Osoby zarejestrowane w EV Klubu Polska i użytkujące samochody całkowicie elektryczne będą zwolnione z opłat za przejazdy odcinkami autostrad, które są objęte system wideo-tollingu.
Mowa o odcinku Gdańsk – Toruń autostrady AmberOne A1 (węzeł Rusocin – węzeł Nowa Wieś) oraz odcinku Katowice – Kraków autostrady A4 (węzeł Murckowska – węzeł Balice), liczących w sumie 276 km.
Oznacza to wymierne oszczędności. Trasa nad morze, tam i z powrotem, pozwoli zaoszczędzić 60 zł, a trasa autostradą A4 niemal 50 zł. Projekt ma pilotażowy charakter i początkowo potrwa od 18 czerwca do 18 października 2021 roku. Po tym czasie zostaną wykonane analizy, w tym ekonomiczne i środowiskowe projektu, wyciągnięte wnioski oraz przedstawione rekomendacje w zakresie kontynuowania akcji.
Czytaj także: Tylko dwóch europejskich producentów aut jest na drodze do spełnienia celu polityki klimatycznej UE
Wystarczy się zarejestrować
Zwolniony z opłat może zostać każdy, kto posiada lub użytkuje samochód w pełni elektryczny, w rozumieniu Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych (BEV, ang. battery electric vehicles). Wystarczy zarejestrować się w EV Klub Polska (https://elektromobilni.pl/klub), a następnie w panelu klubowicza wypełnić formularz zgłoszeniowy.
Po pozytywnej weryfikacji klubowicze otrzymają specjalnie wygenerowany link, dzięki któremu zarejestrują się lub zalogują w aplikacji Autopay. Po zalogowaniu w aplikacji wystarczy tylko uzupełnić dane pojazdu i cieszyć się darmowymi przejazdami wybranymi odcinkami Autostrad A1 i A4.
Jeszcze więcej korzyści
Darmowe przejazdy autostradami to nie jedyny benefit związany z przystąpieniem od EV Klub Polska.
‒ Klubowicze mają do dyspozycji także rabaty (5, 7 i 10%) na ładowanie aut elektrycznych w ramach największej sieci stacji ładowania w Polsce (GreenWay).
Stopniowo będą także wprowadzane dodatkowe benefity, m.in. atrakcyjne formy finansowania EV i ubezpieczenia, rabaty na zakup i instalację domowych stacji ładowania, a w przyszłości także zniżki na usługi hotelarskie i gastronomiczne, dostęp do dedykowanych ofert w ramach internetowego katalogu produktów oraz pełne wsparcie prawne i techniczne ‒ dodaje Łukasz Lewandowski.
EV Klub Polska jest jednym z współzałożycieli Global EV Drivers Alliance, organizacji zrzeszającej kluby użytkowników EV z całego świata, m.in. z USA, Norwegii, Wielkiej Brytanii, Francji, Holandii i Szkocji.
Czy to się sprawdzi?
Transport generuje około 25-30% rocznego udziału całkowitej emisji CO2 w UE. Projekty związane z elektromobilnością dążą do znaczącego ograniczenia śladu węglowego tego sektora.
‒ Choć problem smogu, wynikający z nadmiernej emisji, widać głównie w miastach, to dotyczy on także autostrad. W naszym systemie zarejestrowanych jest pół miliona pojazdów, które generują tysiące ton CO2. Akcja ma zmniejszyć emisję z przejazdów autostradami i pokazać, że EV to nie tylko rozwiązanie miejskie, ale także w trasę, mając do dyspozycji stale rosnące zasięgi. Promocja tego środka transportu to podstawa w walce o klimat ‒ dodaje Miłosz Kurzawski.
Projekt „Autostrada do elektromobilności” nawiązuje do podobnych rozwiązań w UE. Przykładem są Czechy, gdzie od stycznia 2020 roku pojazdy elektryczne (BEV), zasilane wodorem (FCEV) oraz hybrydy typu plug-in (PHEV) o poziomie emisji do 50 gramów CO2 na kilometr, są zwolnione z opłat za korzystanie z autostrad.
Takie ułatwienie dla kierowców ma przełożenie na wzrost zainteresowania elektromobilnością. Te same intencje przyświecają organizatorom polskiej akcji.
Czytaj także: Całkowity koszt posiadania elektryka już po roku jest taki sam, jak samochodu spalinowego
Razem dla elektromobilności
Akcja „Autostrada do elektromobilności” jest realizowana we współpracy z Autopay w ramach kampanii elektromobilni.pl, prowadzonej przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) i Krajowy Ośrodek Zmian Klimatu (KOZK).
To pierwsza w Polsce, tej skali kampania społeczna wspierającą rozwój rynku samochodów elektrycznych.
Partnerami strategicznymi kampanii są: ABB, Audi, Mercedes-Benz, BMW, MINI, Enelion, Hyundai, NEXITY, PKN ORLEN, Porsche, Seat, Skoda, Smart, Toyota, Volkswagen, VW Samochody Dostawcze. Do partnerów branżowych należą: Alphabet, EFL, Garo, GO+EAuto, GreenWay, LeasePlan, LOTOS, Nissan, PKO Leasing, PRE Biel, Shell oraz Volvo.
Przedsięwzięcie posiada patronat honorowy Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii oraz Ministerstwa Infrastruktury.
Elektromobilność w liczbach
Na podstawie Licznika Elektromobilności PSPA i PZPM, pod koniec maja 2021 r. w Polsce było zarejestrowanych łącznie 25 407 samochodów osobowych z napędem elektrycznym.
Pojazdy w pełni elektryczne (BEV, ang. battery electric vehicles) odpowiadały za 49% (12 432 szt.) tej części parku pojazdów, a pozostałą część (51%) stanowiły hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 12 975 szt.
Wraz ze wzrostem liczby pojazdów z napędem elektrycznym, rozwija się również infrastruktura ładowania. Jak wynika z danych PSPA, pod koniec maja w Polsce funkcjonowało 1495 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (2 897 punktów).