Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie miesięcznika BANK dostępne w sklepach i online Sprawdź szczegóły i zapisz się na prenumeratę roczną -20%
search Szukaj
zamknij wyszukiwarkę
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Forum Bankowe 2026
24-25 lutego 2026 r.
Pozostało:
66dni
8godzin
32minut
Strategiczna Szkoła Polskiego Sektora Bankowości Spółdzielczej 2026
17-18 marca 2026 r.
Pozostało:
87dni
8godzin
32minut
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Bezgotówkowo | Komentarze ekspertów

Małe instytucje płatnicze a rachunki płatnicze ‒ nowelizacja ustawy o usługach płatniczych wiele zmieni

21.08.2022 08:10 Michał Nowakowski | NGL Advisory| NGL Legal
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Małe instytucje płatnicze a rachunki płatnicze ‒ nowelizacja ustawy o usługach płatniczych wiele zmieni
Dr Michał Nowakowski. Źródło: NGL
Mała instytucja płatnicza to nasz krajowy "specyfik", który może stanowić zarówno etap przejściowy do bardziej dojrzałego fintechu (np. Krajowej Instytucji Płatniczej), jak również całkiem dobre rozwiązanie do świadczenia usług w obszarze płatności. MIP ma swoje wady, bowiem jej działalność jest ograniczona terytorialnie do Polski, jak również pozbawiana jest możliwości świadczenia niektórych usług, a także wartość realizowanych transakcji nie może przekroczyć określonych kwot. Zasadniczo jednak sam proces uzyskiwania rejestracji, której dokonuje Komisja Nadzoru Finansowego, jest dość przyjemny, nawet jeżeli planujemy bardziej złożony model biznesowy. Zasady te, przynajmniej częściowo, mają ulec jednak zmianie zgodnie z ostatnią propozycją zmian do ustawy o usługach płatniczych, o której pisałem już. I choć nie są to zmiany drastyczne, to jednak warto rozważyć ewentualną rejestrację jeszcze przed uchwaleniem i wejściem w życie modyfikacji w procesie rejestracji. Nawet, jeżeli ostateczny kształt (a nawet same założenia) nie są przesądzone. A jakie to zmiany? ‒ komentuje Michał Nowakowski.
Źródło: MN

Zanim przejdziemy do analizy zmian dla MIP warto zauważyć, że ustawodawca zamierza umożliwić KNF dokonywanie weryfikacji tego, w jaki sposób dostawca świadczący wyłącznie usługę dostępu do informacji o rachunku (tzw. AISP-only), zarządza ryzykiem.

W nowelizacji zaproponowano bowiem, że „[w] przypadku konieczności zapewnienia KNF dostępu do informacji mających wpływ na ocenę ryzyka w odniesieniu do świadczenia przez wnioskodawcę usług płatniczych, KNF może zażądać przekazania zatwierdzonych procedur wewnętrznych dotyczących obszarów, o których mowa w ust. 4 pkt 2.”. Ten punkt odnosi się zaś do obowiązku przekazania na etapie składania wniosku o rejestrację „zasad zarządzania ryzykiem, o którym mowa w art. 64a ust. 1 pkt 2”.

Chodzi tutaj o zasady szacowania ryzyka, procedury identyfikacji ryzyka, jego pomiaru, szacowania, monitorowania oraz informowania o ryzyku etc. Innymi słowy, jeżeli KNF uzna na etapie analizy wniosku, że opis jest zbyt lakoniczny lub budzi wątpliwości, to może zażądać przekazania uchwalonych przez zarząd procedur i polityk, a także struktury organizacyjnej czy regulaminów wewnętrznych, w celu weryfikacji czy dają one podstawę do twierdzenia, że AISP będzie prawidłowo zarządzał ryzykami.

Osobiście i tak skłaniam się raczej do tego, aby takie dokumenty – przynajmniej projekty – mieć przygotowane już wcześniej i przekazać je do UKNF na etapie rejestracji. Jest to jednak uzależnione od tego, na jakim etapie jesteśmy.

Przechodząc do MIP…

Pierwsza zmiana dotyczy dodania art. 117ha zgodnie z którym „[m]ała instytucja płatnicza może dokonywać transferu otrzymanych od płatnika środków pieniężnych na rachunek płatniczy odbiorcy w drodze polecenia przelewu za pośrednictwem rachunku płatniczego utworzonego do dokonywania takich transferów, prowadzonego dla małej instytucji płatniczej przez dostawcę, o którym mowa w art. 4 ust. 2 pkt 1‒3 i pkt 9 z wyłączeniem Krajowej Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowo-Kredytowej”.

Takie środki będą przy tym podlegały szczególnej ochronie w przypadku wszczęcia postępowania egzekucyjnego przeciwko MIP.

Źródło: MN

Co to oznacza? Całkiem sporo, bowiem polecenia przelewu będą mogły być dokonywane jedynie – de facto – przez rachunek bankowy lub SKOK założony w tym konkretnym celu. Warto w tym miejscu przypomnieć, że w 2020 roku UKNF wydał stanowisko w sprawie współpracy banków z podmiotami z sektora usług płatniczych, w którym wskazał na konieczność drobiazgowej weryfikacji takich podmiotów w kontekście nawiązywania takiej współpracy ze względu na zbliżony do relacji korespondenckich stosunek pomiędzy bankiem a dostawcą.

Polecenia przelewu będą mogły być dokonywane jedynie – de facto – przez rachunek bankowy lub SKOK założony w tym konkretnym celu

Spowodowało to spore trudności w „uzyskaniu” dostępu do rachunku płatniczego, nawet pomimo funkcjonowania art. 4 ust. 8 ustawy o usługach płatniczych, który teoretycznie powinien być tzw. safeguard w przypadku odmowy założenia takiego rachunku.

Nie ma wątpliwości, że w przypadku wprowadzenia tego przepisu konieczne będzie dokonanie przez KNF głębokiej analizy tego, jak realizowane są obowiązki, o których mowa we wspomnianym przeze mnie art. 4 ust. 8 i czy działania podejmowane przez banki na gruncie stanowiska UKNF są rzeczywiście zawsze proporcjonalne i wykonywane właściwie.

Zakres wymaganych dokumentów i informacji

Idąc dalej należy zauważyć, że ustawodawca zamierza rozszerzyć zakres informacji oraz dokumentów, które będzie trzeba załączyć do wniosku o rejestrację. Do już istniejących wymogów mają dojść przede wszystkim:

1.    Opis rozwiązań organizacyjnych w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowania terroryzmu (AML) oraz wyliczenie całkowitej miesięcznej kwoty transakcji płatniczych;

2.    Program działalności i program finansowy oraz procedura zarządzania ryzykiem;

3.    Opis działalności innej działalności gospodarczej;

4.    Opis sposobu ochrony środków pieniężnych użytkowników oraz zobowiązanie do niezwłocznego poinformowania KNF o zmianach w tym zakresie [tutaj zasadniczo stosujemy – odpowiednio – rozwiązania jak dla Krajowych Instytucji Płatniczych];

5.    Dane kontaktowe i korespondencyjne.

Prawdę mówiąc nie jest to dla mnie novum, gdyż zawsze rekomenduję klientom przekazanie tych dokumentów na etapie rejestracji, co skraca cały proces (a także warunkuje podjęcie działalności operacyjnej), ale faktem jest, że teraz ma być to twardy wymóg. 

Jest jeszcze jedna istotna zmiana. Art. 117p przewiduje obowiązek zgłaszania do KNF określonych zdarzeń i w terminach tam określonych. Zgodnie z propozycją ustawodawcy do obowiązku należeć będzie także:

1.    Zgłoszenie numeru rachunku płatniczego, o którym napisałem powyżej wraz z kopią umowy tego rachunku w terminie 14 dni od dnia zawarcia lub zmiany umowy oraz

2.    Zgłoszenia powstania zmian w zakresie dokumentów i informacji, które zostaną dodane nowelizacją do listy wymaganej do wniosku o rejestrację – tutaj w terminie 14 dni od chwili powstania zmian w zakresie dokumentów i informacji.

Źródło: MN

Co to oznacza? Tyle, że aby świadczyć usługę polecenia przelewu MIP będzie musiał posiadać umowę rachunku płatniczego, której kopię będzie trzeba przekazać KNF. Nie ma więc terminu na jej zawarcie, ale będzie to warunkowało możliwość rozpoczęcia działalności w tym zakresie.

Wątpliwości budzi także druga część, z której wynika, że każdorazowa zmiana w zakresie AML czy procedur zarządzania ryzykiem wymagałaby zgłoszenia do KNF w terminie 14 dni. Czy takie były założenia ustawodawcy?

Aby świadczyć usługę polecenia przelewu MIP będzie musiał posiadać umowę rachunku płatniczego, której kopię będzie trzeba przekazać KNF

Na koniec warto zauważyć, że zmiana dotyczy także sankcji. W art. 117q mamy obowiązek poinformowania KNF przez MIP o przekroczeniu całkowitej kwoty transakcji zgodnie z wymogami określonymi w art. 117f ust. 3 (1.500.000 EUR miesięcznie).

Nowy ust. 3 do tego artykułu przewiduje, że KNF będzie mógł nałożyć na MIP karę pieniężną w wysokości nieprzekraczającej 1000 zł za każdy dzień opóźnienia, ale nie większej niż 250.000 zł.

I to tyle na dzisiaj. Jak widać zmiany będą dość istotne, ale nierozwiązany wydaje się problem samego dostępu do rachunku przez MIP, choć problem ten jest znacznie szerszy. Wydaje się, że pożądana byłaby tutaj reakcja ze strony nadzorcy, który mógłby jasno zakomunikować w jaki sposób realizować wymogi określone zarówno w samej ustawie, jak i wspomnianym stanowisku z 2020 roku.

Michał Nowakowski, https://pl.linkedin.com/in/michal-nowakowski-phd-35930315, Head of NewTech w NGL Advisory oraz Counsel w NGL Legal, założyciel www.finregtech.pl, wykładowca studiów podyplomowych SGH: FinTech ‒ nowe zjawiska i technologie na rynku finansowym. Adres e-mail: michal.nowakowski@ngladvisory.com
Opinie wyrażone w artykule są osobistymi opiniami Autora i nie mogą być utożsamiane z jakąkolwiek instytucją, z którą Autor jest lub był związany.

Źródło: aleBank.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
AISP / Account Information Service ProviderInstytucja płatniczaKomisja Nadzoru Finansowego / KNFMichał NowakowskiMIP / Mała Instytucja PłatniczaNGL AdvisoryNGL LegalNowelizacja ustawyObrót bezgotówkowyPłatności bezgotówkowerejestrSpółdzielcze Kasy Oszczędnościowo-Kredytowe / SKOKUsługi płatnicze
Autor Michał Nowakowski
Źródło NGL Advisory| NGL Legal
Partner działu
Fundacja Polska Bezgotówkowa

Polecamy

Bartłomiej Getlich | Źródło: Bank.pl
Technologie i innowacje
Banki operatorami infrastruktury krytycznej państwa
Monika Rozbicka-Szlosek, dyrektor Departamentu Produktów Inwestycyjnych i Private Banking, VeloBank
Z rynku finansowego
Liczba klientów zamożnych w Polsce rośnie szybciej niż w większości krajów Europy
BBVA,
Z rynku finansowego
BBVA stawia na wykup akcji po fiasku przejęcia Sabadella
Przemysław Barankiewicz, dyrektor Finax, firmy inwestycyjnej, będącej pierwszym i największym dostawcą OIPE w Europie.
Z rynku finansowego
UE proponuje reformę OIPE. Celem zwiększenie liczby oszczędzających, ale i dostawców

Swoboda w zakresie wyboru metod płatności jest dziś standardem rynkowym i ma znaczenie dla polskich konsumentów – klienci oczekują, że będą mogli płacić tak, jak lubią i jak im wygodniej. Sklep, który nie daje możliwości wyboru formy płatności, ryzykuje nie tylko utratę pojedynczej transakcji, lecz często także stałego klienta. Konsumenci są dziś bowiem mobilni, świadomi swoich praw i bez wahania przenoszą swoje zakupy tam, gdzie mogą zapłacić kartą, telefonem czy zegarkiem, czyli w preferowany przez siebie sposób

Joanna Erdman
Joanna Erdman
prezeska
Polska Bezgotówkowa
Czytaj artykuł

Najnowsze

Visa
Technologie i innowacje
AI zmienia oblicze globalnej walki z oszustwami – czy banki nadążą za tymi zmianami?
Pieniądze na tle wykresów inwestycyjnych
Z rynku finansowego
Retail Investment Strategy coraz bliżej uchwalenia
Kurier
Z rynku finansowego
Zaległe zobowiązania branży pocztowej i kurierskiej w październiku ’25 nareszcie spadły o 8,4 proc. r/r
wirtualny obraz twarzy-sztucznej inteligencji, napis AI
Technologie i innowacje
UiPath i AGH podpisują strategiczną umowę współpracy na rzecz rozwoju kompetencji w zakresie AI i automatyzacji
smartfon z BLIKIEM
Cyberbezpieczeństwo
AI chroni, BLIK dominuje w świątecznych zakupach Polaków
książki, kula z flagą Korei Płd. , biret studenta
ESG
Edukacja – filar południowokoreańskiego sukcesu
Christine Lagarde
Z rynku finansowego
Stopy EBC bez zmian
Przelewy w okresie świąteczno-noworocznym, KIR
Z rynku finansowego
Jak przelać pieniądze w okresie świąteczno-noworocznym 2025/2026?

Zobacz także

Przelewy w okresie świąteczno-noworocznym, KIR
Z rynku finansowego
Jak przelać pieniądze w okresie świąteczno-noworocznym 2025/2026?
dziewczyna, chłopak, smartfon z napisem InPost Pay
Bezgotówkowo
Jedno rozwiązanie, które upraszcza zakupy w Twoim sklepie internetowym – InPost Pay
eSkarbonka napędzana przez Mastercard gra dla 34. Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy (WOŚP)
Bezgotówkowo
eSkarbonka napędzana przez Mastercard gra dla 34. Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy
Zobacz wszystkie z tej kategorii
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}