Małe firmy – rosną inwestycje z leasingu, spadają z kredytu
„Dostęp mikro, małych i średnich przedsiębiorców do kredytu w Polsce. Ocena stanu obecnego i perspektyw” – pod tym tytułem w Klubie Bankowca zorganizował konferencję Krajowy Punkt Kontaktowy ds. Instrumentów Finansowych Unii Europejskiej przy Związku Banków Polskich.
Wydarzenie otwierała prezentacja Centrum Badań Marketingowych Indicator dotycząca oceny Małych i Średnich Przedsiębiorstw do usług bankowych.
1/3 przedsiębiorców pożycza od rodziny
Indicator bada mikro firmy oraz małe i średnie przedsiębiorstwa już od 21 lat. W tym czasie dostęp tej grupy polskich firm do kredytu i różnego rodzaju innych form finansowania radykalnie się zwiększył, i stał się znacznie łatwiejszy – mówi prof. Jan Garlicki, dyrektor generalny CBM Indicator.
Jednak, jak przyznaje, nadal mikro i mali przedsiębiorcy inwestują przede wszystkim ze środków własnych. 1/3 przedsiębiorców korzysta z pożyczek od rodziny. Ta grupa przedsiębiorców rzadko korzysta z kredytu, jednak coraz częściej sięga po leasing.
Obawa przed ryzykiem
Ciekawym zjawiskiem jest fakt, że rośnie skłonność inwestowania przez małych przedsiębiorców, ale jednocześnie spada zainteresowanie kredytem – zauważa prof. Jan Garlicki.
Z badań wynika, że przedsiębiorcy boją się ryzyka, na które składa się między innymi obawa przed wzrostem stóp procentowych, a także niepokój dotyczący zaskakujących zmian regulacyjno-podatkowych.
Faktem jest jednak, że przedsiębiorcy pozytywnie oceniają rozwiązania zawarte w konstytucji biznesu, ale część z nich nie widzi pozytywnych zmian w ich otoczeniu. Wskazują na rosnącą liczbę kontroli i restrykcyjnych przepisów.
Dobre perspektywy?
Dyrektor generalny CBM Indicator zauważa, że przedsiębiorcy pozytywnie oceniają przyszłość swoich firm.
Jego zdaniem powodem tego stanu rzeczy jest rosnące PKB i popyt napędzany m.in. transferami socjalnymi.
Drugim czynnikiem wpływającym na optymizm przedsiębiorców są nadal dobre wyniki eksportu, co jest m.in. wynikiem korzystnych firm oferowanych przez polskie firm ich zagranicznym kontrahentom.