Lublin prekursorem innowacyjnych autobusów elektrycznych

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

140508.lublin.prekursorem.02Spółka Ursus, Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne oraz Politechnika Lubelska, przy wsparciu Urzędu Miasta Lublin, podpisali umowę konsorcjalną dotyczącą przygotowania i wdrożenia do produkcji innowacyjnego autobusu elektrycznego. Nowoczesny pojazd będzie napędzany bateriami litowo-jonowymi. Autobus zostanie wykonany na potrzeby Miasta Lublin.

Przedmiotem umowy, podpisanej 6 maja 2014 r., jest przeprowadzenie prac badawczo rozwojowych oraz wyprodukowanie 12-sto metrowego niskopodłogowego autobusu elektrycznego, który na naładowanej baterii przejedzie minimum 200 kilometrów.

Jako miasto jesteśmy aktywnym partnerem dla przedsiębiorców, dobrze przygotowanym do skutecznego łączenia biznesu i nauki. Na co dzień, swoimi działaniami wspieramy przedsiębiorców, firmy i naukowców. Staramy się popierać te inicjatywy, które przyczyniają się do rozwoju Lublina i jego mieszkańców. Tak jest i w tym przypadku. Innowacyjny autobus docelowo ma służyć pasażerom miejskiej komunikacji – mówi Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin.

Innowacyjnym rozwiązaniem zastosowanym w konstrukcji autobusu będzie umieszczenie baterii, nie jak to jest powszechnie stosowane na dachu autobusu, a po bokach pojazdu, na wysokości podłogi. Pozwoli to na szybką i bezproblemową wymianę baterii.

Zaprojektowanie oraz produkcja autobusów elektrycznych jest kolejnym, naturalnym krokiem, który nie bez powodu następuje zaraz po wyprodukowaniu pierwszej partii trolejbusów dla Lublina i znakomicie wpisuje się w strategię spółki Ursus SA – przekonuje Karol Zarajczyk, prezes Ursus SA. – O produkcji autobusu napędzanego jedynie bateriami litowo-jonowymi myśleliśmy praktycznie od początku naszej przygody z komunikacją miejską – dodaje Zarajczyk.
140508.lublin.prekursorem.03

od lewej Piotr Kacejko, Krzysztof Żuk, Karol Zarajczyk

Silniki napędowe o mocy 150 kW będą umieszczone w piastach kół osi tylnych i zasilane przez baterie litowo-jonowe o pojemności energetycznej min 200 kWh. Ich trwałość została obliczona na minimum 6 lat. Stworzony przez konsorcjum autobus będzie mógł zabrać nawet 70 pasażerów, znajdą się w nim 23 miejsca siedzące. Ponadto autobus będzie posiadał klimatyzowaną przestrzeń dla pasażerów, jak i dla kierowcy, a także możliwość szybkiego – 15 minutowego ładowania baterii na przystankach krańcowych.
140508.lublin.prekursorem.01

Mariusz Lewandowski
Ursus SA

Mariusz Sagan
Urząd Miasta Lublin