Lawina danych i analiza w czasie rzeczywistym

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

Nowe technologie zmieniają nasze podejście do biznesu i usług. Według prognoz ABI Research, w ramach Internetu Rzeczy do 2020 roku będzie użytkowanych ponad 30 mld urządzeń. Kolejne pięć lat niemal podwoi tę liczbę. Firmy technologiczne zawierają więc międzykorporacyjne sojusze, by przygotować się do kolejnej fali cyfrowej rewolucji.

Do Warszawy zawitał SAP Run Simple Tour – specjalna ekspozycja, na której filmy SAP i Intel przedstawiają najciekawsze systemy wpływające na zmiany w biznesie, usługach oraz życiu codziennym czy nawet sporcie. Łącząc siły – najnowsze i najwydajniejsze obecnie procesory Intel Xeon E7 z platformą programową SAP Hana – udowadniają, że mimo gigantycznego nawału informacji można analizować je w czasie rzeczywistym tworząc szczegółowe raporty i wyciągając wnioski niezbędne do podjęcia najlepszych decyzji. Szczególny nacisk firmy kładą na analizę zachowań konsumenckich, co w dzisiejszym biznesie staje się podstawą przewagi konkurencyjnej i utrzymania lojalności klientów.

A jest co analizować, bowiem liczba gromadzonych danych rośnie lawinowo. Szacuje się, że w skali świata podwaja się co 18 miesięcy. Już dziś wyraźnie widać problem nie tyle z pozyskiwaniem i magazynowaniem tych danych, ile z ich obróbką, analizą i wykorzystaniem w biznesie.

Co ciekawe, nowe technologie oddziałują również na inne dziedziny życia, które dotychczas nie wykazywały nimi szczególnego zainteresowania. Z zaawansowanych narzędzi analitycznych korzystają na przykład zespoły piłkarskie, w tym między innymi niemiecka reprezentacja narodowa czy FC Bayern Monachium. Dzięki możliwościom nowoczesnych narzędzi, trenerzy mogą analizować każdy mecz w czasie rzeczywistym, co umożliwia precyzyjna rejestracja ruchów piłkarzy, poszczególnych podań, strzałów oraz innych statystyk. Na postawie zebranych danych można opracować plany szkoleniowe dopasowując je od razu do potrzeb i predyspozycji poszczególnych zawodników. Z dobrodziejstwa technologii korzystają również coraz częściej branże wydawałoby się odporne dotychczas na IT, na przykład rolnictwo.

Dostępne dziś rozwiązania analityczne, magazynujące dane w trybie in-memory umożliwiają uzyskanie niedostępnych wcześniej informacji w ciągu zaledwie kilku sekund, zapewniając wiedzę pozwalającą lepiej dostosować produkty i usługi do potrzeb klientów. Możliwość analizowania pokaźnych zasobów różnorodnych danych w czasie rzeczywistym jest największym atutem big data.

RAMKA:

Big data na fali rozwoju – najważniejsze liczby

4V: Volume, Velocity, Variety, Veracity – dużo zmiennych i różnorodnych danych

  • 5 zettabajtów – tyle danych powstało od początku istnienia Internetu, przy czym 90% z nich zostało wygenerowane w ciągu ostatnich dwóch lat.

  • 5 zettabajtów = 10004 gigabajtów = prawie 4 mld twardych dysków o pojemności 256 GB.

  • 2,5 tryliona bajtów – tyle danych generowanych jest każdego dnia w internecie.

Wykorzystanie big data – od bankowości do astrofizyki

  • Bankowość – blisko 90% kredytów udzielanych w oparciu o analizę big data jest spłacane w terminie – to blisko dwa razy większy odsetek niż średnia w branży.

  • Telekomunikacja – firmy telekomunikacyjne stosują analitykę big data do analizowania potrzeb klientów oraz minimalizowania ryzyka ich odejścia.

  • E-commerce – big data pozwala na personalizację na podstawie analizy zachowania klienta, dzięki czemu ilość zamówień może wzrosnąć od 5 do nawet 30%.

  • Marketing i PR – analiza wzmianek w mediach oraz wpisów w mediach społecznościowych pozwala mierzyć efektywność przeprowadzanych kampanii.

  • Ochrona zdrowia – gromadzenie informacji o aktywności pacjenta, stylu życia oraz schorzeniach pozwala na wcześniejszą i skuteczniejszą diagnostykę.

  • Sport – analitycy monitorują indywidualne osiągnięcia sportowców oraz wyniki rozgrywek sportowych, by opracować skuteczną strategię. Analitycy big data są zatrudniani przez 80% drużyn NBA oraz 97% drużyn z MLB – najważniejszej ligi baseballowej w Stanach Zjednoczonych.

  • Astrofizyka i kosmologia – duże zbiory danych dotyczą miliardów obiektów astronomicznych i są wykorzystywane do lokalizacji nowych obiektów oraz zrozumienia korelacji między galaktykami.

Big data = big money

  • W 2015 globalny rynek big data rozwija się sześć razy szybciej niż cały sektor IT.

  • 125 mld dolarów – taką wartość w 2015 roku osiągnie rynek big data, a średnia roczna stopa wzrostu w latach 2015-2018 wyniesie 26,4%.

  • 20 proc. – taka część całego wolumenu big data dostępnego w sieci jest wykorzystywana obecnie. Do 2020 ma to być 30% czyli 45 zettabajtów.

  • 65% firm zdaje sobie sprawę z tego, że zaniedbania w kwestii cyfryzacji i narzędzi do analizy big data mogą oznaczać całkowitą stagnację.

  • 64% firm przyznaje, że big data zmienia granice tradycyjnego biznesu.

  • 80% – tyle procesów biznesowych ma zostać zmodernizowanych dzięki big data do 2020 roku.

  • 53% firm uznaje korzyści płynące z analityki danych za ważny czynnik przewagi konkurencyjnej.

  • 54% firm przyznaje, że w ciągu najbliższych trzech lat zwiększy swoje inwestycje w narzędzia do analityki big data.

  • Ponad 1 mld dolarów – tyle w 2014 roku zainwestowano w spółki zajmujące się rozwiązaniami big data.

Źródło: Intel