Łączymy siły, by skutecznie wspomagać najbardziej potrzebujących

Łączymy siły, by skutecznie wspomagać najbardziej potrzebujących
Fot. Bank Żywności SOS
Sektor bankowy powinien dobrze rozumieć nasze potrzeby, ponieważ realizuje w jakiejś mierze podobną misję, tylko dedykowaną odbiorcy innego rodzaju – uważa Anna Wolska, dyrektor i członek zarządu Banku Żywności SOS w Warszawie. Rozmawiał z nią Karol Mórawski.

„Z Banku do Banku” – pod takim hasłem realizowana była ostatnia kampania wsparcia Banku Żywności SOS przez sektor bankowy. Co, poza podobieństwem nazwy obu form działalności, skłoniło państwa do połączenia sił z polskim sektorem finansowym, by w ten sposób finansować zakup żywności dla najbardziej potrzebujących?

– Można powiedzieć, że nasza misja w dużej mierze pokrywa się z tym, czym na co  dzień zajmują się banki. Tak jak sektor finansowy gromadzi depozyty, by z tych środków udzielać finansowania osobom i podmiotom gospodarczym potrzebującym kapitału, analogicznie bank żywności deponuje żywność, którą następnie wydaje osobom potrzebującym. Mieliśmy już zresztą pewne doświadczenie w zakresie współpracy z bankami, choć akurat nie chodziło o finansowanie naszej działalności. Swego czasu, wspólne z Santander Bankiem Polska, prowadziliśmy projekt edukacyjny. W ramach tego przedsięwzięcia uczyliśmy pracowników tej instytucji, jak przeciwdziałać marnotrawstwu żywności, by następnie wyjść z tym przekazem do młodzieży. Na podstawie doświadczeń pozyskanych m.in. podczas realizacji tego projektu doszliśmy do wniosku, że sektor bankowy powinien dobrze zrozumieć nasze potrzeby, ponieważ realizuje w jakiejś mierze podobną misję, tylko dedykowaną innego rodzaju odbiorcy.

Warto podkreślić, iż inicjatywie tej udzielił patronatu Związek Banków Polskich, co w jakiejś mierze uczyniło ją przedsięwzięciem o zasięgu sektorowym…

– Jak najbardziej. Patronat ZBP uwiarygadnia nasze działania w oczach poszczególnych instytucji finansowych. Dlatego chcielibyśmy, by docelowo sprzymierzyły się one z nami w jakże istotnym i szczytnym celu, jakim jest dostarczanie żywności, zwłaszcza tej długoterminowej, osobom, które tego naprawdę potrzebują.

Na czym w takim razie polegało zaangażowanie instytucji finansowych w kampanię „Z Banku do Banku?”

– Celem akcji było zasilenie naszej działalności strumieniem finansowym, który pozwoliłby na zakup produktów spożywczych o długoterminowej ważności, których w Banku Żywności SOS brakuje w największym stopniu. Najczęściej bazujemy na zasobach żywności z krótkim terminem przydatności do spożycia, co utrudnia stabilne działanie – nigdy do końca nie wiemy, co dostaniemy, bo wpływają do nas głównie te towary, które producentom zalegają w magazynach. Istnieje natomiast ogromne zapotrzebowanie na podstawowe produkty, takie jak mąka, olej, mleko itp., z długimi terminami przydatności do spożycia. Liczymy na to, że sektor finansowy w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu wesprze nas finansowo, byśmy byli w stanie uzupełnić te braki. W ramach kampanii „Z Banku do Banku” proponowaliśmy naszym partnerom z sektora finansowego wsparcie naszej działalności darowizną w kwocie 10, 20 lub 40 tys. zł. Warto podkreślić, że nawet ta najniższa kwota pozwala dostarczyć sześciokilogramowe paczki aż do 137 potrzebujących!

Można sobie wyobrazić dalszy rozwój tak owocnej współpracy, choćby poprzez uświadamianie przez banki kredytowanych podmiotów z branży rolno-spożywczej, jak łączyć działalność charytatywną z przeciwdziałaniem marnotrawstwu. Przepisy odnośnie do oceny tzw. kryteriów niefinansowych przy udzielaniu kredytów pozwalają poprawić rating, jeśli ktoś przekazuje dobrą żywność na rzecz potrzebujących zamiast ją utylizować. Nierzadko mogą być to produkty z długim terminem przydatności do spożycia – np. wszystkie słodycze ze świętym Mikołajem ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK